Bild
Nästa artikel
Bilköparna i Skåne väljer bilar med lägst koldioxidutsläpp i Sverige.

Skåningarna bäst på miljövänliga bilar

Nyheter

Deras bilval släpper ut minst koldioxid, enligt en ny undersökning.

Det är Wayke, en handelsplats för begagnade bilar, som sammanställt de deklarerade koldioxidutsläppen utifrån hundratusentals köp av nya och begagnade bilar som gjorts via dem i Sverige hittills i år.

Bilköpen i Skånes län släpper i snitt ut 131,2 gram C02 per kilometer, vilket är lägst av alla län i Sverige. Örebroarna valde istället bilar med högsta snittutsläppet i landet: 155,6 gram per kilometer. Det är alltså en skillnad i snittutsläpp på 19 procent mellan topp- och bottenplaceringarna. 

– Skillnaden beror än så länge på att man köper miljövänligare konventionella bilar med förbränningsmotorer. Elbilsförsäljningen är fortfarande en så pass liten av kakan att den spelar en ganska liten roll men den kommer garanterat att vara avgörande i att nå de nya utsläppsmålen framöver. De stora tillverkarna gör el-släpp på löpande band nu, med helt andra priser än tidigare. 2019 tror jag blir elbilens verkliga genombrottsår, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Kommentarer

#1
2018-10-11 14:25

Ja, 2019 kommer flera märken lansera el-bilar och hybrider men sen får vi se om kunderna köper dem också, vi får väl se. Jag tror kanske mer på 2020-2021 som verkliga genombrottsår. Då har de flesta tillverkare el eller hybrider i sitt sortiment och de flesta modeller kan fås i el eller hybrid-version, och då bör också tillverkning och leveranser vara igång ordentligt. Det som hämmar utvecklingen nu är produktionen, kunderna finns - men leveranserna sker inte i de volymer som behövs. Jag tror det dröjer till 2020-2021 tills situationen är åtgärdad.

#2
2018-10-11 14:36

Tror du har rätt där Raphael, avseende utbudssidan. För att få volym på försäljningen krävs förbättringar på infrastruktursidan, billigare fordon och förändrade vanor hos kunderna. Tror det dröjer några år längre än din uppskattning där. Men den som lever får se.

#3
2018-10-11 18:02

Tids nog vaknar politikerna och EU-folket och inser att bara tillverkningen av batterierna i rena elbilar orsakar utsläpp som motsvarar allt mellan 10 000 och 20 000 dieselmil (om vi håller oss till batterier i spannet 40 kW till 100 kW) - service, återtagning och destruktion ej inräknad. Se förbered er på att bara elbilarnas batteri kommer att fördubbla dieselmilen innan batteriet är klart med sin "360-gradare"! Och så var det samvetet om hur metallerna till batterierna tas fram …

Snyggt med en gammal Ford på bilden i en artikel om miljövänliga bilar ...

#5
2018-10-11 16:42

Har verkligen värmlänningar så himla dålig smak eller är det gamla gubbs med dålig syn som är målgruppen?

#6
2018-10-11 16:49

Den Ford Taunus som man ser på parkeringen skulle jag vilja veta mer om. Vad gäller miljövänlighet är en betydligt mer intressant fråga att få veta vilken landsända, region, stad etc som konsumerar mest miljöbränsle tex HVO100, RME, etanol mm. Man blir egentligen inte klimatsmart bara för att man köper en viss bil utan miljövinsten uppstår främst då man tankar sin bil.

#7
2018-10-11 18:24

Elbilens tid kommer och inom 5-6 år produceras batterierna garanterat med rättvist framtagna jordartsmetaller och med fossilfri elkraft.
Heja Northvolt!

#8
2018-10-11 19:48

Stoor: Inte för att vara petig, men det är en Granada, ingen Taunus....

#9
2018-10-11 20:38

Grosser: Glöm det. Sedan var det detta med återvinningen/destruktionen. Vänta bara tills det ramlar in tusentals uttjänta batterier i veckan. Ingalunda att det blir en bra process. Jag kan lova att batterierna skickas tillbaka till Afrika, där fattiga får ta hand om dem - precis på samma sätt som de får ta hand om all vår annan elektronik!

#10
2018-10-11 20:42

Henrik M: Det är en Taunus, sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal (ser ut som en 82:a). Googla på de två modellerna så ser du, om inte annat.

#12
2018-10-11 21:34

Notarius....: Du har fel....Granada, troligtvis en Ghia, med tanke på hur den är utrustad.

#13
2018-10-11 21:43

Jag kan nog ompröva min åsikt: Med tanke på de kromade backspeglarna är det nog en Ford Granada 1978 (hängde upp mig på att det skulle vara en tidig 80-talare).

#14
2018-10-12 06:18

Battericeller som är uttjänta i sin första tillämpning har ett andra liv: https://youtu.be/8ZDllPFmXNg
Förbättrad miljö i städerna kräver en omställning till eldrift i nuläget finns inga REALISTISKA alternativ till batteribilen.

#15
2018-10-12 08:01

För er som är intresserade kan jag berätta att bilen är en Ford Granada 2,8i GL 1978, den var med på en bilspanar-resa till Skåne som vår systertidning Klassiker skrev om i nummer 05/2015.

#16
2018-10-12 12:09

Kändes ju skönt att jag satte årsmodellen till slut!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.