Bild
Nästa artikel

Sjusitsiga Subaru Ascent dyker upp

Nyheter

På Los Angeles Auto Show visar Subaru upp sin största bil hittills.

Målgruppen för den fem meter långa suven med tre sätesrader är familjer. Subaru har bland annat satt in 19 hållare för muggar och flaskor, så att ingen ska behöva vara törstig. 8 USB-uttag finns också för att försäkra att alla passagerare har laddmöjlighet.

Produktionsfärdiga versionen är några decimeter kortare än konceptet Viziv-7 som visades upp förra året. Men det finns ändå plats för sju personer, åtta om andra sätesraden utrustas med tre säten. Bilen är byggd på en utdragen version av Subaru Global Platform, till stor del konstruerad i höghållfasthetsstål. Markfrigången är 22 centimeter.

Ascent drivs av en 2,4 liters fyrcylindrig boxermotor på 260 hästkrafter med CVT-låda och fyrhjulsdrift. Active Torque Vectoring fördelar optimal drivkraft till hjulen för bättre kurvtagning. I USA sägs bilen ha en maximal dragvikt på 5.000 pounds, motsvarande drygt 2,2 ton. Det ska vara det högsta någonsin för en Subaru.

Biltillverkarens system för förarassistans, EyeSight, är standard i alla bilar. Det innehåller bland annat autobroms, adaptiv farthållare och avåkningsvarnare. Systemet varnar och bromsar också för korsande trafik vid backning. Varningsmeddelanden kan visas på en head-up display i förarens siktfält. Bilen har också automatisk helljusavbländning. Tycker man att det är för svårt att se något i backspegeln i den långa bilen har Subaru monterat en extra kamera i bakrutan som visar sikten bakom fordonet. Subaru Ascent byggs i USA och börjar säljas där lagom till sommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Ascent?

Kommentarer

#1
2017-11-29 11:28

Bilarna idag blir större, tyngre, starkare motorer hela tiden. Hur stor kommer en ny bil att vara om 20 år? Som en buss eller?

#2
2017-11-29 11:43

Vem har behov av dessa? Födelsetalen är lägre än någonsin...

#3
2017-11-29 12:41

Snygg inredning i brunt skinn men det kan man ju som vanligt välja (Saabnisse), ser bekväm ut. Byggd för svenskt klimat och har då awd. En fin familjebil om man har råd. Hur blir byggkvaliten när den byggs i USA, det återstår att se.

#4
2017-11-29 13:08

Ersättare till Subaru Tribeca, som även den var USA-byggd, och även var tänkt att säljas som Saab 9-6X (det finns en prototyp på muséet i Trollhättan).

#5
2017-11-29 13:10

En bra Saab då för första gången kan man misstänka Tobo......du har rätt om Tribeca.

#6
2017-11-29 14:06

Ööh 19 mugghållare i en bil med sju sittplatser? Fråga kolon?:

#7
2017-11-29 14:13

Ser ljus och luftig ut med stora glasytor, inte mörk och murrig som den förmodligen blivit om den varit byggd i Japan.

#8
2017-11-29 16:58

Tillverkad för den amerikanska marknaden, förstår jag. Ja, det är väl bara att vi andra fortsätter att spara lite droppar här och där så att amerikanarna får mer kvar att köra runt i sina jättebilar - det är de värda!

#9
2017-11-29 17:48

Jag gillar subaru, dom är så okonstlade och funkis på ett trevligt sätt, just därför skulle det sitta fint med en variant med en boxersexa i denna vagn, kanske köpa in motorn från Porsche för det lär kanske inte säljas så många av den

#10
2017-11-29 18:26

En väldigt trevlig bil, ljus och fin inuti och till det yttre helt utan krångel.
Den här kan bli stor tror jag men att allt hänger på priset, tillverkad i USA så får de inte blir för kostsam.
Volvo mfl får nog se upp här om den kommer till ett bra pris.

#11
2017-11-29 18:59

Vad kan skatten bli ?Subaru är inte känt för utsläpp i den lägre klassen.

#12
2017-11-29 19:45

Subaru har ju egna sexor som är mjuka och fina men antar att redan fyror är törstiga?
Deras motorer är ju inte känd för låg forbrukning presis.räknar man fortfarande med 10-12 liter blandat kjörning på dessa??

#12
2017-11-29 19:45

Subaru har ju egna sexor som är mjuka och fina men antar att redan fyror är törstiga?
Deras motorer är ju inte känd för låg forbrukning presis.räknar man fortfarande med 10-12 liter blandat kjörning på dessa??

#13
2017-11-29 20:16

Inte lätt att hitta en parkering...

#14
2017-11-30 00:00

Saabnisse. Japanska bilar nedan. Se skinnklädseln..... Är det inte dags att ge upp nu? Det blir bara pinsamt att läsa desinformationen du gör.

http://www.motortrend.com/cars/mazda/mazda6/2018/2018-mazda6-first-look-...

http://www.carscoops.com/2017/11/2018-lexus-rxl-gives-rx-owners-third.html

https://www.facebook.com/lexus/videos/vb.90671958533/10156037326668534/?...

#15
2017-11-30 00:21

Hög förbrukning är behäftad med äldre Subaru. Motorer av den senaste generationen med betäckningen FB från ca 2012 har överraskande låg förbrukning med tanke på biltypen. Jag klarar med på 0,75 liter/mil i blandad körning med bensindriven Forester. Detta då på en permanentfyrhjulsdriven bil med 22 cm markfrigång.

#16
2017-11-30 10:08

Nåja - när ViB långtids-testade en Levorg 2016 så kunde man inte direkt kalla dess förbrukning för "låg" utan snarare tvärtom. Och den bilen är ju dessutom ovanligt låg för att vara en Subba vilket borde påverka förbrukningen positivt.

#17
2017-11-30 10:48

@Pi det beror på vad man jämför med. När ViB körde test mot bl.a. Golf Alltrack med bensinmotor fick den beröm för att den var så snål "Subaru Levorg imponerade. Den gick två varv runt Stockholm med ett genomsnitt av 7,1l/100km Färddatorn uppgav 7,0. Den var närapå en liter snålare per 100 km än VW Golf". - ViB 19 januari 2016.
Nej, jämfört med dieselbilar är den inte snål, jämfört med fyrhjulsdrivna bensinturbo så är den ordinär.
Jag kör Levorg själv och visste om denna egenskap innan men är förvånad över hur snål den är på långturer, 0,64 ungefär.

#18
2017-11-30 11:24

Nu är inte minnet riktigt på topp men jag vill minnas en uppgift på 0.89 l/mil i snitt för en 1,6 l Levorg i långtesten nånstans mitt i testen. Knappast snålt i vanlig körning och jag har svårt att tro att en Golf med motorer i samma storlek skulle vara törstigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.