Bild
Nästa artikel

Sju års fängelse för VW-chef

Nyheter

Fängelse, miljonböter och utvisning. Det blev domen för Volkswagenchefen Oliver Schmidt för hans delaktighet i utsläppsskandalen som började nystas upp 2015.

Om Schmidt hade fällts för alla åtalspunkter riskerade han 169 år i fängelse. Han valde i stället en så kallad "plea deal", och blev dömd till sju års fängelse, 400 000 dollar i böter och utvisning efter avtjänat straff. Rätten menar att Schmidt vid flera tillfällen kunde sagt sanningen men valde att ljuga, och han gjorde det för att främja sin egen karriär. 

De amerikanska myndigheterna har väckt åtal mot totalt åtta av Volkswagens chefer, sex av dem är fortfarande på fri fot. 

Diskutera: Tycker du att straffet är rimligt?

 

Kommentarer

#1
2017-12-07 11:39

Vill man använda svenska språket kan man istället skriva "erkännande med strafflindring"

#2
2017-12-07 12:05

I EU är det lagligt att ljuga .. man har en del att lära från USA!

#3
2017-12-07 12:13

Fullständigt orimligt straff och typisk amerikansk dubbelmoral där de själva gladeligen kör miljövidriga jätte Suvar som drivs med äckliga koldioxidspyende fossil bensinmotorer samtidigt som de tjafsar om minimala utsläpp från klimatsmarta dieselbilar som kapar co2 utsläppen med minst 60 - 80% beroende på högre verkningsgrad plus högre andel biomassa i dieselbränslet. Överväger starkt att bojkotta alla upptänkliga amerikanska varor, allt från russin till bilar!!!!

#4
2017-12-07 12:44

Fullständigt rimligt straff!
Tillägget med utvisning som extra krydda på straffet är lite kul. Här har USA lite och lära ut till Eu-området och Sverige. Det är ingen mänsklig rättighet att skita ner luften för andra, inte ens med fusk. Bra!

#5
2017-12-07 12:53

Rätt så Hacken!
Alldeles för mycket svengelska och ett emellanåt förvånande torftigt språk från red.
Tycker straffet är rimligt, men kommer säkert att ifrågasättas i vårt "ansvarsbefriade" land.

#6
2017-12-07 13:02

Vi minns ff dieselgate.....straffet är mycket rimligt. När kommer domarna i Europa?

#7
2017-12-07 13:06

Beklämmande straff, framförallt för de Amerikanska skattebetalarna som nu ska få betala 7 års fängelsevistelse för någon som sedan ska utvisas ut landet.
Fängelse, något som hör hemma på medeltiden.

#8
2017-12-07 13:41

@Reverend Benny
Vilket straff tycker du man ska ha för grova brott, en klapp på axeln?

#9
2017-12-07 13:51

Det verkar vara tidens melodi, de som begår brott skall ha en klapp på axeln och kanske ett "fy", sedan är allt bra.

#10
2017-12-07 14:00

@2TT2
Beror väl på vilken typ av grovt brott man begått och är en klapp på axeln det enda alternativet till fängelse som du kan komma på?

I detta specifika fallet, som kan anses var en form av grovt miljöbrott, så får man ställa sig frågan, vad är syftet med fängelsestraffet, hur tjänar USA på att bura in honom i 7 år samt hur blir fängelsekunden en bättre människa efter 7 år i en bur?

#11
2017-12-07 14:19

@Reverend Benny
Nej det var inte det enda alternativet jag kom på, men vad du tyckter du är ett lämpligt straff?
Jag tycker nog att fängelse med någon typ av sammhällskänst är ett lämpligt straff, sen behöver han givetvis inte sitta i bunker med "mördare banditer" utan det är själva frihetsberövandet som är straffet.
Sen kan domen har ett avskräckande syfte mot andra direktörer som har tänkt sig stå över lagen.

#12
2017-12-07 14:27

@2TT2
Är helt inne på din linje rörande samhällstjänst, och då inte något påhittat meningslöst jobb utan något som faktiskt kommer amerikanerna till nytta.
Och jag tror att t.ex. lägga tågräls i 7 år har samma avskräckande effekt, om inte mer, för mätta chefer som slutat bry sig.

#13
2017-12-07 14:31

När samhället utdömer straff, i detta fall 7 års fängelse och 400000 dollar i böter och sen utvisning, handlar det också om "androm till varnagel".

#14
2017-12-07 15:05

Visst, tanken med ett fördefinierat straff är nog att det ska vara avskräckande, men precis som när en tonåring dricker sig full fastän personen vet att straffet är utegångsförbud som gäller om personen åker fast så gäller nog samma princip här
Ingen som begår brott gör det i tron att dom ska åka fast.

Sen får man fråga sig vad samhällsvinsten är och i detta fall, varför ska ursprungslandet (gissar på Tyskland) ta över en trasig människa som efter 7 år i fängelse kanske kommer kosta det landets skattebetalare en massa pengari form av vård och bidrag?

#15
2017-12-07 15:59

Om svenska myndigheter skulle tillämpa dylika straff för brott av den här typen eller andra verksamheter som missköts fick vi kanske tillbaks någon form av tjänstemannaansvar. Att som vissa här tycka att det är synd om den som hamnar i fängelse tyder på en omsorg om lagbrytare som jag inte delar. Sen tror jag att USA gör upp med Tyskland om att han får avtjäna straffet i Tyskland. Kanske frigång med fotboja. Så inte ska ni behöva ligga sömnlösa för denna figur (filur).

#16
2017-12-07 16:05

Får mig att tänka på han som sköt en gubbe med en startpistol med gummikulor i. Han dömdes för grovmisshandel men friades i hovrätten då han sa att han inte visste att den var laddad.. Vad skulle straffet blivit i USA och hade de trott på han?

#17
2017-12-07 16:11

För att citera Dr Phil: -'När du väljer ditt beteende, väljer du dina konsekvenser'.

#18
2017-12-07 16:11

För att citera Dr Phil: -'När du väljer ditt beteende, väljer du dina konsekvenser'.

#19
2017-12-07 16:28

@Arne Nilsson1
Det är svårt att applicera denna typen av brott och straff på svenska myndigheter och tjänstemän där.
Och ser inte någon här i tråden som verkar tycka synd om mannen som dömts, men kanske missat något inlägg.

Varför ska han avtjäna straffet i Tyskland när han begått brottet i USA? Förstår inte varför hans födelseland och dess skattebetalare där ska få betala för honom.

#20
2017-12-07 17:29

På vilket sätt är ett fängelsestraff avskräckande? Kanske för högt uppsatta direktörer men rent generellt nej. Isåfall skulle fängelserna vara tomma.
Fängelse i sig minskar inte risk för återfall.

#21
2017-12-07 19:09

Det är inte en mans verk :-(

#22
2017-12-07 19:18

Skulle aldrig ljuga för det företag jag jobbar för! Hellre byter jag arbetsgivare ifall det är så illa ställt!

#23
2017-12-07 21:27

Jo. Skjut budbäraren.

#24
2017-12-07 23:28

@STAH

"amerikanska myndigheterna har väckt åtal mot totalt åtta av Volkswagens chefer, sex av dem är fortfarande på fri fot."

#25
2017-12-08 01:26

24 kommentarer, 23 nämner inte VW, mycket intressant.

#26
2017-12-08 01:35

Om jag säger så här att denna domen i vilket land som helst på denna jorden och det hade väckts upp ett ramaskri.
När USA gör så råder en tystnad alternativt att sinnesslö WT sitter o jublar medan att denne jobbar hårt på att få den fetaste röven i universum med att trycka i sig all skit som finns och i gross, sörplar bea till frukost.

#27
2017-12-08 07:48

@N-iklas
Hela artikeln handlar om VW om du missat det, varav det längst ner står.
"Diskutera: Tycker du att straffet är rimligt?"
Att 23 av 24 avstår från att nämna bilmärken är ett hälsotecken, men det är sannolikt bara en tidsfråga innan någon drar igång den meningslösa "mitt märke är bättre än ditt" debatten, vem vet, du kanske var först denna gång.

#28
2017-12-08 07:53

N-iklas tycker tydligen att man skall åtala bilmärket för utsläppen och inte cheferna som är de som har fuskat.

#29
2017-12-08 08:57

Orimligt! Livstid borde han ha. DSG-lådor, kopplingar, rost, kamkedjor, rasande turbosar, lossnande inredning, oljetörstiga motorer, läckande axlar........ måste räknas in i straffet. Och så lite för dåligt verkstadsbemötande när vi ändå är igång. En koncern som haft problem sedan starten har han gjort sämre vilket drabbar konsumenterna.

#30
2017-12-08 13:27

Utsläppen är en småsak, en droppe i ett stor VW-hav, VW har agerat omoraliskt och nonchalant sedan början av 90-talet.
Det är företagskulturen inom VW som är problemet och det sopar man endast bekvämt under mattan genom att skylla på enskilda personer medan företaget VW alltid är utan skuld.

"Diskutera: Tycker du att straffet är rimligt?"
Jag - konstaterar - att straffet inte ens uppmärksammar det grundläggande problemet.

#31
2017-12-08 13:38

Imponerande N-iklas att du varit så mycket på VW att du vet företagskulturen där.

#33
2017-12-08 21:30

Niklas
Ock - Godda Yxskaft
.
Du som varit så ödmjuk. Vad har hänt?

#34
2017-12-08 22:06

Livets hårda skola? Haha...

#35
2017-12-09 18:12

Enligt nordiska mått är fängelsetiden på 7 år väldigt lång. Böterna väldigt höga. Men man får då helt enkelt vara extra försiktig när man blir chef i USA och fuskar.
Fängelsestraff är i sig inte alltid klokast straff varför man använder villkorliga domar och fotboja, m.m.i många fall. Det innebär ofta tråkigheter för familjer osv när någon hamnar i fängelse.
Man måste dock tyvärr ha någon hyfsat kännbar bestraffning om man begår brott och personer som hela tiden återfaller i brott måste inkapaciteras för att inte skapa onödigt lidande för medmänniskor. Varje fängelsedom är dock ett kvitto på att samhället inte fångat upp människor i rätt tid och på rätt sätt. Att döma ut böter till folk som endast tjänar svarta pengar är ingen lösning. Då kommer de aldrig vilja tjäna en vit krona.
I USA är många fängelser privatägda vinstgivande företag som använder brottslingarna som arbetskraft. Det vårdande inslaget är troligen begränsat.

#36
2017-12-09 20:07

Farbror Blå
För ordningens skull, man kan inte bli dömd till fotboja. Inte i Sverige iallafall.

#37
2017-12-09 23:16

Sant Axa, det är kriminalvården som beslutar om fotbojan efter att den fängelsedömde har ansökt om en sådan. Det krävs en hel del för att få bojan. Att man alltid är nykter, att man har en sysselsättning om dagarna m.m. Missköter man sig åker man in.

#38
2017-12-09 23:21

Blå
Jorå, jag är väl insatt i villkoren för fotboja...utan att jag haft en själv ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.