Nästa artikel
Självkörande dröjer i Sverige
Nyheter

Självkörande dröjer i Sverige

Publicerad 23 november 2017 (uppdaterad 23 november 2017)
Den utredning om lagstiftning för självkörande fordon som skulle presenteras nästa vecka kommer att dröja. Det rapporterar Dagens Industri.
Det har nu gått två år sedan infrastrukturministern beställde en utredning för att reda ut hur lagstiftningen kring självkörande fordon ska se ut. Förra året presenterades en del av utredningen, vilket gjorde att viss testverksamhet kunde tillåtas. Nu kommer alltså beskedet att utrredningen dröjer åtminstone till mars nästa år.

– Det är ett väldigt omfattande område och flera andra utredningar inom bland annat dataområdet som vi behöver ta hänsyn till, säger utredningens huvudsekreterare Catrin Tidström till Dagens Industri.

Förutom de svåra tekniska frågorna och behovet att anpassa lagstiftningen för framtiden så måste också de svenska lagarna stämma överrens med internationella överenskommelser.

– I de internationella reglerna finns krav på att det ska finnas en förare, men vi tittar på förarbegreppet. Vad gäller ansvaret så kommer vi också med förslag på hur det ska regleras. Även om de här fordonen inte är gjorda för att bryta mot lagen kan det inträffa händelser som gör att ansvarsfrågan väcks, säger Catrin Tidström.

Diskutera: Hur vill du att en lag om självkörande fordon ska se ut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-23 13:35
Hackenbush

Detta blir inte lätt att komma överrens om. Just ansvaret vid en olycka vill säkert ingen ta på sig för det kan bli kostsamt.
en lag om självkörande fordon kommer att bli väldigt komplex och kommer att ta lång tid att få ordning på.

#2 • Uppdaterat: 2017-11-23 13:39
L. Mäkinen

Jag tror det är bra att fundera ett tag på en sån här lag. Risken är annars att den skrivs för nutida teknologi och inte kan anpassas för kommande teknikskiften.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-23 17:29
Arne Nilsson1

Jag tycker det är alldeles utmärkt att detta gås noggrant igenom. Ska bilen anses vara ansvarig för vad som än händer? Måste det trots allt finnas en person med kompetens som kan ta över om bilen "får spel"? Inga lätta frågor. Titta på de självkörande vagnarna på nya Karolinska. Trafikstockningar beroende på att ingen flyttar på sig. Människor får komma och reda ut. Och de kör inomhus i väl markerade korridorer.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-23 18:39
pinjong

Detta är ju något som får tas på EU-nivå, minst, eftersom man får förutsätta att bilar/lastbilar passerar gränser. Sedan blir det olika former av ansvar beroende på vilken nivå fordonet är självkörande. Som jag förstått så kommer biltillverkaren förmodligen bara vara helt ansvarig på den högsta nivån där ingen mänsklig övervakning förväntas ske. Sedan kan det ju ligga fel i infrastrukturen som påverkar en eventuell olycka osv osv.

#5 • Uppdaterat: 2017-11-23 21:43
Bilräven

Omöjlig fråga att svara på - därför behöver ”professionen” mer tid. Hur ska vi ”okunniga” kunna svara då?
En så enkel sak som - hur ska förarlösa bilar kunna hålla koll på bilar med förare och deras misstag? Kan verkligen självkörande bilar klara av allt elände som okunniga förare ställer till med i trafiken? Jag tror att inte att dessa två sorters ”bilförare” kan samsas bättre än dagens bra respektive dåliga bilförare...

#6 • Uppdaterat: 2017-11-24 09:08
stonebreaker

Självkörande fordon (utan föraransvar) kommer aldrig bli en realitet på det vanliga vägnätet ... så vad blir resultatet av denna hype?
Kanske blir det en anti-kollisions funktion som du får betala extra för när du köper en ny bil! Men det fråntar INTE ditt ansvar!

#7 • Uppdaterat: 2017-11-24 09:39
Ben39

Skepparn ska alltid ha ansvaret ...

#8 • Uppdaterat: 2017-11-24 09:45
K_Klabbe

Känner mig också tveksam till att de tekniker som används idag (olika typer av radar, laser etc.) kommer resultera i en bil som är självkörande på det befintliga vägnätet vi har idag. Men en teknikneutral lag som säkerställer att det som släpps ut är säkert kan ju bara vara bra.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-24 19:32
Gunnar Lindberg

Den som äger en maskin är i första hand ansvarig. Sedan kan ägaren kräva ansvar av brukaren eller tillverkaren om någon har gjort fel.

#a • Uppdaterat: 2017-11-26 10:25
Hackenbush

@Gunnar Lindberg, och där har vi ett stort problem. Om jag köper en självkörande bil och bara åker i den så vill jag min själ inte ta ansvaret om jag inte själv kört bilen. Att i efterhand bråka med tillverkare finns inte på kartan. Biltillverkarna säger säkert samma sak. "det är inte vi som äger bilen så vi tar inte på oss något vid en olycka."
Det är därför det kommer att bli nästan omöjligt att skapa en lag som talar om vad som gäller vid en olycka med självkörande bilar inblandade. Finns bara en lösning och det är att staten tar ansvaret vid en olycka och hur intresserade av det är de måntro?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.