Nästa artikel
Självkörande bilar kan utarma försäkringsbranschen
Nyheter

Självkörande bilar kan utarma försäkringsbranschen

Publicerad 3 maj 2016 (uppdaterad 4 maj 2016)
När kör själva spås olyckorna – och med dem försäkringspremierna – att minska.
När antalet trafikolyckor spås sjunka drastiskt menar Volvo Cars att försäkringsbolagen måste tänka om.
Enligt siffror från trafiksäkerhetsorganisationen NHTSA i USA förväntas antalet olyckor ha minskat med 80 procent år 2035. Detta kommer i sin tur leda till att försäkringspremierna sjunker med 20 miljarder dollar i världen fram till 2020, vilket forskning från Swiss Re och Here visar.

Bortsett från livförsäkringar drar fordon in merparten av alla försäkringspremier världen över, närmare bestämt 42 procent. Därför menar Volvo Cars att försäkringsbolagen behöver göra en fundamental omstrukturering för att klara de förändringar man står inför.

 – På medellång till lång sikt kommer försäkringsbranschen att drabbas i stor omfattning. Men vi får inte glömma att orsaken är färre olyckor, skadade och dödsfall. Självkörande bilar är ensamt det största utvecklingssteget inom bilsäkerhet som har kommit de senaste åren, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, som i dagarna ska tala på ett seminarium i London om självkörande bilar och försäkringar.

Diskutera: Vad tror du att självkörande bilar kommer att betyda för bilförsäkringar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-03 14:34
Roy J

Oavsett läget just nu och oavsett vad somliga här i trådarna förfasar sig över, så kommer självkörande bilar att minska antalet olyckor drastiskt - vilket rimligen medför minskade premier för just dessa bilar och rimligen ökade för andra. Självrisken borde få samma utveckling.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-03 15:50
pinjong

Om bilen har ratt mm så måste den i så fall logga om den kördes manuell eller inte vid ett eventuellt singelolyckstillfälle. Kördes den autonomt så ska tillverkarens försäkring gälla antar jag.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-03 15:50
PREVIA

Ingen kommer heller att behöva någon maskinskadeförsäkring när växellådor och förbräningsmotor försvinner då både elbilar och vätgasbilar saknar dessa stora stora felkällor. Försäkringsbranschen får förlita sig på egendomsförsäkring som verkar ha en framtid för sig.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-03 18:13
Axa

Håller med milky. Försäkringsbolagen hittar sött att överleva. Det kommer väl lobbas för obligatorisk autopilotförsäkring som kostar skjortan.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-03 22:03
hybridhead

Observera ordvalet: När antalet trafikolyckor SPÅS sjunka drastiskt ....
All ny bil-elektronik verkar ha gemensamt:
1) Håller i snitt ungefär halva bilens livslängd och 2) Oskyddad mot manipulering.
Minns sagan om Kejsarens nya kläder: INGEN verkar våga säga: "Nä-ä-ä, bygg inte in ÄNNU mer dumheter i bilarna!"

#6 • Uppdaterat: 2016-05-04 01:39
Lason1

Tror inte det händer någonting med premierna.

Vad ska folk göra? Köra oförsäkrat?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-04 09:55
månssons

Antifeministen: Som andra här i fältet förklarat för dig tusentals gånger så kommer autobroms INTE orsaka några olyckor som annars inte hade hänt, den kommer endast undvika eller mildra en jäkla massa olyckor.

Hybridhead: Fast ifall autobroms eller en eventuell autopilot havererar blir det ju bara en helt vanlig bil utan dessa funktioner. Men ja, förhoppningsvis lägger de ner väldigt mycket tid på att göra dessa system oåtkomliga för utomstående.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-04 18:10
ASK

@ Antifeministen. Flygolyckor beror oftast på den mänskliga piloten* inte på autopiloten...
* https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nskliga_faktorn

#9 • Uppdaterat: 2016-05-05 08:21
Hackenbush

Flygolyckor som inte beror på den mänskliga faktorn beror ofta på krånglande elektronisk utrustning.

#a • Uppdaterat: 2016-05-05 20:12
Gunnar Lindberg

Med färre olyckor kommer försäkringsbolagens utgifter att minska. Jag fattar inte hur det kan vara ett problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.