Nästa artikel
Självkörande bilar attackeras
Nyheter

Självkörande bilar attackeras

Publicerad 13 mars 2018 (uppdaterad 13 mars 2018)
Chevrolet ägs av General Motors och deras satsning på tester av självkörande bilar heter Cruise.
Arga människor anfaller förarlösa fordon i Kalifornien.
I USA bedrivs tester med autonoma fordon i delstaten Kalifornien. På senare tid har det inkommit rapporter om att självkörande bilar har blivit attackerade av vildsinta människor. Trafikmyndigheten DMV (Department of Motor Vehicles) har på sin hemsida sammanställt alla anmälningar som kommit in rörande förarlösa fordon.

Hittills i år har det gjorts en handfull anmälningar. I två av fallen har människor gått till fysisk attack mot bilarna. Första incidenten skedde i början av januari. En självkörande elbil av typen Chevrolet Bolt hade stannat för att släppa över eftersläntare vid ett övergångsställe med trafikljus. Plötsligt sprang en person fram och tacklade bilens vänstra bakände med full kraft. Inga personskador rapporterades men den förarlösa bilen fick skador på vänster baklykta.       

I slutet av samma månad skedde en annan händelse, även den med en självkörande Chevrolet Bolt inblandad. Den stannade bakom en taxibil. I vittnesmålet beskrivs hur taxiföraren stormade ut från sin bil och smällde handen mot vindrutan på det autonoma fordonet, varav en repa uppstod.

Diskutera: Tror du att det kommer bli vanligt att självkörande bilar "mobbas" av människor?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-13 13:56
Styggavargen

Ja, eftersom de kör bättre och håller hastigheterna på vägen. Igår blev jag varse hur illa det är ställt, dimma och blöt vägbana och jag måste slå på dimljus och köra max 70 km/h på motorvägen för att vara säker på att kunna stanna säkert om ett hinder dyker upp. Blir omkörd av bilar som håller 110 km/h eller mer!? Då kan jag säga att det var så tjock dimma att helljus resulterade i ännu sämre sikt. Man såg kanske max 50-60 meter framför bilen, sedan var det som en vägg. Detta var kvällstid igår kväll, mörkt ute och väldigt mycket dimma.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-13 14:05
Skodaägare

Har precis gått en säkerhetskurs på jobbet (jobbar med programmering) och den har bara fått mig än mer negativt inställd till självkörande bilar. Blotta tanken på vad som kan hända om en ondsint människa skaffar sig kontroll över en självkörande bil är skrämmande. Och bilindustrin ligger ganska långt efter när det gäller IT-säkerhet. Det är bara på senare år som de ens har insett problematiken.

#3 • Uppdaterat: 2018-03-13 14:09
saabnisse

Jo det kommer säkert att bli allt vanligare att korkade personer mobbar självkörande bilar.
Men det är ju bara under en övergångsperiod, i och med att AI utvecklas kommer det snart att vända.
Och då ska vi få se på mobbning, då gäller det att hålla sig så långt in i skogen som möjligt ,!

#4 • Uppdaterat: 2018-03-13 14:15
saabnisse

Det som skrämmer mig när det gäller självkörande bilar och AI överhuvudtaget, är att jag hittills inte kommit i kontakt med ett enda föremål som innehållit någon form av dator som inte krävt en omstart då och då.
Vem startar om AI?

#5 • Uppdaterat: 2018-03-13 14:21
Hackenbush

Vi har haft datorer så många år nu och har fortfarande problem med säkerhet och hackattacker som slår ut systemen, hur tror man att man skall kunna få ett helt säkert datasystem i bilarna? Skrattretande är vad det är.
Att folk attackerar bilarna är såklart för att de inte följer trafikrytmen utan kör 100% laglydigt i alla aspekter och stoppar upp trafiken.

#6 • Uppdaterat: 2018-03-13 15:30
MagnusS

I tätate trafik kommer den högre säkerheten i självkörande bilar att leda till att de får problem. De kommer att förlora alla "chicken race" mot aggressivt körande mänskliga förare.....

#7 • Uppdaterat: 2018-03-13 15:32
bgl

Hur ska en autonom bil kunna veta att nästan alla fordon, inklusive stadsbussar har ett annat sätt att köra i en cirkulationsplats än vad skyltning påbjuder.
I Örebro på Södra Grev Rosengatan österut mot USÖ passeras korsningen med Alnängsgatan i en cirkulationsplats. Skyltning visar att höger körfält bara går mot Stortorget och vänster mot USÖ. I princip alla fordon inklusive bussar och ambulanser väljer höger körfält rakt fram mot USÖ.
Den typen av lokalt utvecklade körsätt finns på många ställen, vilken variant ska programmeras in, skyltad eller lokal praxis?
Som upplagt för irritation, finns ingen förare att anklaga kan det bli öppet för attacker på fordonet i stället.
De allra flesta har en stark spärr mot personvåld, att smälla till ett dött ting kan utvecklas att bli lättare.

#8 • Uppdaterat: 2018-03-13 16:38
Arne Nilsson1

Vänta bara. Snart kommer de förarlösa fordonen att slå tillbaka.

#9 • Uppdaterat: 2018-03-13 16:44
Saabium

Helt klart kommer det bli mer av den här varan. Även drönare attackeras till och från i USA har jag hört av släktingar som bor där. Det finns till och med speciella vapen framtagna för ändamålet. När det sedan kommer ut humanoida robotar, ja då är kriget människa-maskin inte långt borta.

#a • Uppdaterat: 2018-03-13 19:18
GDS

# Saabium - Du har förstått det här.

Detta är ytterligare ett steg mot den totala övervakningen i det ekonomiska systemet som vi blivit livegna i...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.