Bild
Nästa artikel
Rostskadade tankar på VW Passat.

SFVF: ”Måste någon skadas?”

Nyheter

Sveriges Fordonsverkstäders Förening reagerar starkt på gasexplosionen med en förmodat rostskadad gasdriven VW Touran i går.

Det var i går som en fordonsgasbil av modellen Volkswagen Touran exploderade vid tankning på en fordonsgasstation i Linköping.
"Volkswagen Touran exploderade"
Drygt 900 exemplar av bilmodellen återkallades 2012 på grund av rostande gastankar, men bilen som gick i luften i går ska inte uppsökt auktoriserad verkstad för åtgärd, enligt Volkswagen i Sverige.
 
Nu reagrerar Sveriges Fordonsverkstäders Förenings, SFVF, vd Bo Ericsson. Han menar att de varit i kontakt med personer som befunnit sig på platsen för olyckan och att deras bedömning är att det var en rostig tank som orsakade explosionen.

SFVF kritiserar nu rutinerna vid kontrollbesiktningen av bilar som denna Volkswagen Touran, som passerat besiktningen utan att gastankarna undersökts. En problematik som Vi Bilägare belyst under en lång tid.
 
– Att år ut och år in besikta bilar utan att demontera plastskydden under bilen och därmed inte se vitala delar såsom exempelvis gas- och bränsletankar är inte acceptabelt, säger Bo Ericsson,
– Alla är rörande överens att något måste göras åt detta, men inget händer. Måste någon skadas allvarligt innan man på allvar tar tag i problemet?
 
SFVF säger nu att de kommer ta kontakt med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Transportstyrelsen och Swetic (besiktningsföretagens organisation) för att få till en förändring i den årliga besiktningen.
 
Diskutera: Vad tycker du borde göras för att en sådan här olycka inte ska hända igen?

Kommentarer

#1
2015-05-06 11:47

Varför sätter man gastankar som kan rosta på en pesonbil?

Min lösning är att aldrig mer köpa en WV.

#2
2015-05-06 11:48

Trycker på "gasa"

#3
2015-05-06 11:52

Inget ont som inte för något gott med sig. Låter rätt logiskt att besiktningsföretagen får på sig att uppdatera testprotokollet så att besiktning av bränsletank ingår. Trodde faktiskt att det ingick redan idag.

#4
2015-05-06 11:56

@Ople.
Köp då istället en personbil av VW, dom kör numera komposittank för gas.

#5
2015-05-06 12:41

Vad som skall göras beror på vad som hände. Explosion?? Ett luddigt begrepp. Sprack tanken eller läckte den gas som tog eld?

#6
2015-05-06 13:54

Antingen är bilen inkl. dess gaskonstruktion typgodkänd eller ej. Om nu konstruktionen visat sig ha de brister som i efterhand nu uppdagats har det typgodkännande kontrollorganet inte tillräcklig kompetens för typgodkännanden och bör avkrediteras samt betala skadestånd. Med bemyndigande följer ansvar.

Det får bli slut med allt mjäkigt tramsande och konsensussnack med "vi" och "man" där ingen pekas ut och måste helt enkelt få börja kosta att vara inkompetent. Annars kan hela Sverige lika gärna packa ihop och dra (snö)täcket över huvudet tills vi är utdöda. Att tro att en numera avreglerad bilbesiktning med ibland enmansbemannade stationer där besiktningsmannen jobbar ensam under stark tidspress för att maximera lönsamheten skall klara att ta ett sådant ansvar är rent av infantilt. När skall ni idioter någon gång fatta att avreglering av viktiga samhällsfunktioner leder till högre kostnader med krav på nyinrättade kontrollorgan och massiva regelverk som ingen klarar att förstå samt vidhörande fusk pga. att det plötsligt lönar sig.

#7
2015-05-06 14:05

Gunnar: Det var en explosion helt enligt t ex wikipedias definition: "en snabb process som frigör energi och ger upphov till en tryckvåg." Brandmannen som intervjuades på platsen säger också "exploderade". Föraren stod en bit bort delvis skymd bakom en plexikur och skadades ändå i foten om än lindrigt. Enligt filmbilder är bakrutan på bilen krossad (kan iofs varit brandkåren) och bakre stötfångarsjok samt ljuddämparpaket har lossnat och ligger på marken.

#8
2015-05-06 14:25

eriksgatan, en gastank ligger synligt på bilden. Taxiföretaget säger att under den tid som bilen funnits i deras ägo så har man inte fått någon återkallelse på bilen från VW. Taxiföretaget låter inte heller passagerare sitta kvar i gasbilarna längre vilket brukade göra tidigare. Enda gasläcka man haft tidigare var på en helt ny gasbil säger taxiföretaget.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/den-har-bilen-var-inte-aterkallad...

#9
2015-05-06 14:51

SFVF vet alltså vad som ligger bakom olyckan,vilka jävla pajaser!
De vill bara dra in mer cash.
Finns tryckkärlsförordningar redan.
Ryktet säger ju dessutom att VW recallat bilen och denna ej följts.

#10
2015-05-06 19:02

eriksgata - Var det en invändning mot mitt inlägg? Det jag säger är att det inte räcker med uppgiften att en explosion har ägt rum, inte ens om man rådfrågar Wikipedia. Det är alldeles för lite information för att föreslå en väg att förhindra ett upprepande.

"... Exakt vad som orsakat explosionen är det i nuläget för tidigt att säga, men vi har tekniker på plats i Linköping som undersöker den aktuella bilen, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, till teknikensvarld.se."

#11
2015-05-06 19:58

Ännu en VW-förare som säger sig inte fått något brev om återkallelse:
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/biogasforare-kritiserar-volkswage...

#12
2015-05-06 20:55

När det gäller Passat så ska den in på en inspektion. Är tankarna rostiga så byts dom! Det är skillnad på dessa återkallningar!

#13
2015-05-06 23:15

Ståltank med gas under tryck är ett tryckkärl och ska behandlas och provas enligt svensk tryckkärlsnorm och genomgå regelbunden tryck-och täthetsprovning. Det är en skandal att tryckkärl inte provas enligt norm därför att de sitter utsatta för väder och vind på ett fordon.
Alltså: Först till bilprovningen och sedan till ett godkänt kontrollföretag för att tryck-och täthetsprovning samt visuell kontroll och eventuell tjockleksmätning av tankplåten med ultraljud.
Detta innebär dödsstöten för tankar av stålplåt i bilar och användning av komposittankar som byts varje tionde år.

#15
2015-05-07 07:52

@S-E-S
"Detta innebär dödsstöten för tankar av stålplåt i bilar och användning av komposittankar som byts varje tionde år."
Du verkar ha bred kunskap på området S-E-S, men förstår inte vad du menar med ovan kommentar?
Är det att komposittankar är vägen framåt eller att dom måste bytas?

#16
2015-05-07 18:12

Reverend Benny, jag menar att en full besiktning av en gastank gjord av stål för användning som tryckkärl enligt gällande tryckkärlsnormer kan bli så dyr i längden att det faller mycket billigare att köpa en ny komposittank vart tionde år.
Observera att ståltanken måste inspekteras invändigt för att säkerställa att det inte är rostangrepp på insidan på grund av kondens som gör att plåten blir för tunn. Är det rost på insidan måste tanken eventuellt ultraljudas för att vara säker på att tankens plåt är tillräckligt tjock. Det är inte gratis och kommer i tillägg till bilbesiktningens kostnader.
Till detta kommer provtryckning med tryck 1,3 gånger konstruktionstrycket samt täthetsprovning

#17
2015-05-07 23:55

I länkarna nedan från Corren bekräftar ju taxibolaget att man inte fått någon återkallelse alls på bilen så länge man ägt bilen liksom även en Passat ägare, jag har kollat upp bilens regnummer och ser att taxibolaget ägt bilen ända sedan 2010 utan att alltså fått denna återkallelse.
Samtidigt slår Volkswagen ifrån sig med att bilarna har återkallats men att bilen bara inte kommit in..
Uppgifterna går inte ihop, någon ljuger och uppföljningen av återkallelsen som skulle ha skett för ett bra tag sedan vid detta laget har bevisligen brustit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.