Bild
Nästa artikel

Sex av tio skulle inte stanna för att hjälpa till

Nyheter

En ny undersökning visar att en majoritet av svenskarna inte skulle stanna för att hjälpa en medtrafikant.

Det är Goodyear som beställt en undersökning i ämnet trafiksympati av YouGov, strax över 1 000 personer fick svara på frågan "Om du befinner dig i trafiken, skulle du stanna och hjälpa en medtrafikant som fått motorstopp vid sidan av vägen?" Resultatet blev som följer.

20181907105417.jpg?itok=SsxxhLBu

Om du fick motorstopp är det alltså en minioritet som skulle stanna och hjälpa till, tyvärr en negativ trend då tidigare års siffra var 47 procent. Bäst chans för hjälp har man i norra Sverige. Undersökningen är en del av Goodyears arbete med Vägens Hjälte där personer som gjort fina insatser i trafiken prisas. 

– Många ute på vägarna antar ofta att folk redan fått hjälp och tänker därför att det inte är nödvändigt att stanna. Att i princip alla har mobiltelefoner och kan ringa och be om hjälp tror vi också spelar in i att många inte stannar för att hjälpa en medtrafikant. Vi får dock inte glömma alla vänliga själar därute som faktiskt gärna hjälper andra och det är dessa vi vill lyfta fram med denna tävling. Alla hjälpsamma gester leder till ett bättre klimat i trafiken och det vill vi uppmuntra till, säger Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

Diskutera: Vilka fina gester i trafiken har du sett? 

Kommentarer

#1
2018-07-19 11:29

Vi ska bara vara glada för att majoriteten följer Polisens rekommendation att vara avvaktande till att stanna i liknande situationer!

#2
2018-07-19 11:33

Förekommer mycket pirater på vägarna, och skall man stanna så får man göra det på egen risk. Det är inte många som vill riskera att hamna i en tråkig situation.

#3
2018-07-19 11:58

Det är en fråga för regeringen och riksdag, om man har orsak att vara rädd ute på vägarena så är det politikerna som bär ansvaret för att det blivit så och man bör klaga på dem i första hand.
Ett misskött samhälle fixar man inte med "kampanjer".

#5
2018-07-19 13:05

Det är tråkigt att folk inte vågar stanna längre, men majoriteten av svenska folket vill ha det så. Annars hade dom röstat på något annat vis.

#6
2018-07-19 13:09

Nog stannar jag om det finns praktiska möjligheter till det. Vid ett tillfälle behövde den nödställde bli av med några skinnjackor han hade visat på en utställning och kunde inte ta med dem på flyget hem. Han sa att det var jättebra pris där och då.

#8
2018-07-19 13:44

L. Mäkinen: Seriöst?

#9
2018-07-19 13:55

Det där med att stanna beror väldigt mycket på när, var och hur. När är det? Var är det? Jag stannar absolut om någon fått stopp i Norrlands inland, men kanske inte lika gärna på motorvägen alldeles utanför Örebro. Hur? Hur står bilen? Vilken bil är det? Vilka personer står bredvid bilen? Gamla tant Asta stannar jag garanterat för, men kanske inte för en kille i 25-års åldern.

#10
2018-07-19 15:49

Vad fasen är detta för undersökning ?. Polisen går ju ut med kampanjer om att man ska vara försiktig. Dessutom har alla mobiltelefoner idag och kan ringa på assistans, om det inte är en olycka ska man vara försiktig med att hjälpa till, risken är stor att man blir rånad. Bättre i så fall att ringa polisen och berätta att en bil står på motorvägen etc.

Snarare visar detta på att bilister tagit del av polisens varningar (och att folk tagit lärdom av andras misstag som de läst om i media).

#11
2018-07-19 16:03

Ganska hemskt att vi lever i ett samhälle där det inte är säkert att stanna för hjälpbehövande. Det gäller att ha en fungerande mobiltelefon med sig, särskilt om man är sjuklig, annars kan man dö vid vägkanten vid motorstopp när alla kör förbi. Men det går att bedöma situationen i någon mån själv anser jag, t.ex. en ensam kvinnlig pensionär är förmodligen "riktig". I många fall går det att se om det ev. kan handla om vägpirater. Då är det bara att gasa på och ringa polisen.

#12
2018-07-19 16:16

Att ringa polisen för ett observerat "motorstopp" tror jag inte på. De har inte tid att bry sig. Bättre att bara göra som de flesta andra och bara köra vidare. Vill någon stanna och bli rånad trots all information så får de. Ett fritt land osv.

#13
2018-07-19 16:22

Även i fallet med "skinnjackor" är möjligheten att man blir blåst ganska stor. Skinn är inte skinnimitation, fråga i så fall om du får hålla cigarettändaren intill jackan. Resultatet blir tydligt. Skämt åsido, det finns ingen anledning att stanna om man har mobiltelefon med och det har de flesta, för ingen kan vara utan den moderna efterföljaren till "suttefilten" idag.

#15
2018-07-19 16:53

Om jag skulle stanna beror på vem som står vid kanten. En svensk barnfamilj el gammal tant/farbror; ja. I övriga fall troligtvis nej.

#16
2018-07-19 16:55

notariuspublicus, Mäkinenes skinnjackeförsäljare är inte fake news. Jag har själv träffat honom, dock på en parkeringsplats. Visserlgen relativt fredlig jämfört med de som som med pistolhot tillförskansar sig din bil, men tillräckligt jobbig ändå att bli av med.

#17
2018-07-19 17:00

alla har mobiltelefoner idag så dom kan fixa hjälp själva..

#20
2018-07-19 18:35

Notar....
Jag har ingen anledning att hitta på saker. Jag hade ingen lust att handla av honom.
För mig är det självklart att hjälpa andra om jag kan. Inte blir landet tryggare av att man behandlar andra som presumtiva brottslingar.

#22
2018-07-19 19:10

Idag hjälpte jag en husvagnsfamilj att lyfta vagnen för att kunna demontera hjulet. De hade fått punktering och hade ingen domkraft som passade, vilket kanske inte är ovanligt.
Jag blev varken rånad eller lurad. Jag blev däremot berömd utav en femåring att jag var kunnig till att hissa husvagnen med stödhjul och stödben vilket tydligen inte föräldrarna var.
Det kan vara hur kul som helst att hjälpa till.

#24
2018-07-19 20:00

Det är den samhällsutvecklingen vi har. Ingen vågar något längre. Inte ens säga sin mening. Då kan man bli av med jobbet...

#25
2018-07-19 20:16

Där har vi ytterligare en anledning att inte stanna. Om man inte vet hur man tekniskt ska lösa eventuella problem så kan det bli en dyr skada istället. Stödben ska inte användas som domkraft.

#26
2018-07-19 20:27

Med anledning av alla förutfattade meningar om utländska medborgare i brottssammanhang är det kanske själ att påpeka att det finns mängder av svenska medborgare som har en hel del i sina brottsregister och ständigt försöker utöka den andelen.

#28
2018-07-19 21:15

om någon stannar när jag står still är första tanken: får jag hjälp eller blir jag rånad

#30
2018-07-19 21:34

Nu är vi dock några pinjong, och från och med idag ytterligare några som vet hur man lyfter vagnen utan domkraft. Vet man detta och kan hjälpa någon med sitt kunnande är det enbart roligt att stanna till en stund utmed semestervägen.
Om du kan vara lite ödmjuk för ett ögonblick ska jag gärna lära dig hur du lyfter husvagnen utan domkraft och utan att skada stödben eller något annat.

#31
2018-07-19 21:38

Ja Papillon du får gärna utbilda mig för denna våren var jag tvungen att byta däck på min egen vagn och har läst det mesta när det gäller Alkokonstruktioner och hur man lyfter utan att skada dessa. Till min besvikelse hittade jag skador från föregående ägare som uppenbarligen hade lyft på ett felaktigt sätt.

#32
2018-07-19 22:06

Obegripligt hur Goodyear har kunnat missa de uppmaningar polisen i Sverige vid upprepade tillfällen kommunicerat: Stanna ej!!

#33
2018-07-19 22:27

Stannade för att hjälpa till förra veckan på en p-plats, men då var felet redan avhjälpt. Fick köpa smycken och en fin klocka billigt som "tack för hjälpen".

#35
2018-07-19 23:48

Det är verkligen fruktansvärt hur samhället utvecklas, jag kan bara inte förstå hur vi låter detta ske, och hur kan majoriteten av politikerna tycka att det som sker är bra, och har inget emot att ta in ännu mera problem till landet, hur i hela friden är dom funtade??

#36
2018-07-20 18:58

För femton år sedan fick en herre stopp på sin bil på avfarten från motorvägen utanför Enköping. Jag erbjöd mig att bogsera bort honom. Han ville till en bilverkstad. Det var fredag eftermiddag och allt var stängt. Jag kikade under huven och hittade en fulskarvad kabel som hoppat isär vid generatorn. Jag hade lite verktyg i bagaget så jag fixade strömavbrottet och bilen fungerade. Ägaren provstartade och sade hej då innan han försvann i fjärran. Jag hade inte begärt någon ersättning men nog hade han väl kunnat säga tack i alla fall?

#37
2018-07-21 21:57

Jaehhh... Att jag inte vill ha allmänhetens hjälp heller!
Sist jag fick punka så bytte jag däck samtidigt som jag fredade bil och flickvän med den andra armen.
Var kommer allt löst folk ifrån?
Då var jag ung och snabber, idag krävs det två händer till att freda sitt.
Imorgon är man fix o färdig...
Hoppas bara att inget händer.

#38
2018-07-29 19:56

Ni är överlag alltjämt mest bedrövliga. Utan att ens veta det.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/marita-lag-hjalplos-i-diket-i...
Jag har aldrig kört förbi en människa i nöd. Det är inte alltid den roligaste upplevelsen men jag har ju själv fått hjälp en gång i tiden.

#39
2018-08-16 14:34

Stanna för att hjälpa? Varför det? Det finns ju hjälp att få via bärgare eller bekant. Att vederbörande inte har telefon eller tillräcklig försäkring för att kunna ringa bärgare med enbart självrisk som kostnad är inte mitt problem. Jag är så nojig så jag låser centrallåset när jag stängt bildörren. Min förra bil låste automatiskt men inte den jag har nu. Ingen ska kunna öppna mina dörrar eller bagagelucka vid t ex ett rött ljus och råna mig. Jag sitter i min bil och andra i sina och jag sköter mitt eget och andra får sköta sitt år 2018. Annat var det för 30 år sedan men den tiden är förbi och återkommer aldrig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.