Nästa artikel
Sensorer i sätet övervakar hjärtrytmen
Nyheter

Sensorer i sätet övervakar hjärtrytmen

Publicerad 16 juli 2014 (uppdaterad 16 juli 2014)
Bilsäten som håller koll på din hjärtrytm och andning är just nu under utveckling. Förhoppningen är att ny textilteknik ska förhindra trafikfarlig trötthet och ohälsa.

Trötta förare är en av de största riskerna i trafiken, något bilindustrin tyvärr relativt nyligen börjat uppmärksamma. Forskning på brittiska Nottingham Trent University har nu lett fram till ett begynnande stadie av ny teknik för att hålla övertrötta bilister från vägarna.
 
I ett samarbete med elektronikföretaget Plessy Semiconductors har projektet på Nottingham Trent University tagit fram sensorer som tar upp elektriska impulser genom sätestyget i bilen. Kretsarna som gör detta kallas Electric Potential Integrated Circuits (EPIC) och fungerar som hjärtövervakande elektrokardiogram. Genom att övervaka hjärtrtym och andning ska trötthet men även eventuell ohälsa hos föraren upptäckas. Kopplat till GPS-navigation och en modern radarstyrd adaptiv farthållare kan bilen själv ta över kontrollen för att undvika en eventuell olycka.
 
Tekniken är ännu i utvecklingsstadiet och relativt dyr vilket gör att den troligtvis i första hand kommer att användas i kommersiell trafik, det vill säga om resultaten av den fortsatta forskningen blir lyckade. Men även dyr teknik har en tendens att med tiden hitta ut till privatbilismen.
 
Källa: Motorauthority
Diskuteras: Tycker du att den här tekniken borde finnas i framtida bilar? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-16 08:16
Bortom

Tanken är god men alla har lite olika hjärtrytm och andningsfrekvens... och just de kommersiella aktörerna är som snålast med att köpa in dyr lull-lull.
Det finns trötthetsvarnare i dyrare personbilar men de varnar i tid och otid, ex.vis om man sitter still i en ´längre´ tid (nån minut) utan att vrida på huvudet. Det egna ansvaret går ej att bygga bort med hjälp av teknologi.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-16 09:13
Hackenbush

Precis, att försöka bygga bort ansvar med teknik kan aldrig sluta lyckligt. Att köra bil utvilad och att rasta ofta om man skall köra långt är det bästa botemedlet mot att köra bil trött.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-16 11:01
Regge

Intressant att läsa det ni skriver!

Precis som ni säger, så kan man ju inte motverka alla dom bilister som ÄNDÅ sätter sig bakom ratten, trötta, berusade, arga, förvirrade osv..

Det är väll helt fantastiskt att vi har ingenjörer som utvecklar säkerheten framåt? Denna bitterhet och gnäll är ju något som är enormt irriterande att läsa från skribenter.

Och att "trötthets" funktioner finns bara i dyrare personbilar är ju absolut inte sant.. läsa på innan man skriver är ju ett bra tips!

Dessa funktioner, tekniker osv räddar ju liv. "att försöka bygga bort ansvar med teknik kan aldrig sluta lyckligt" Idén kan jag bara gissa, men tanken är ju att folk sätter sig nog inte i bilen jätte trötta och tänker.. aja, händer det något så väcker bilen mig. Detta är ju för dom människor, som omedvetet sätter sig i bilen utan att veta.. att dom är en trafikfara.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-16 11:38
mawno

Jättebra även om tanken inte är att ha det i vanliga bilar. Om funktionen dessutom kan hjälpa förare vid plötsliga sjukdomsfall tex hjärtinfarkter så är det ett stort plus. Tänker framförallt på de bussolyckor som är relativt vanliga.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-16 17:03
Roy J

AL skriver ungefär det jag själv tänkte, fast bättre formulerat.
Alltså instämmer jag helt med AL.
System som tar vid när vi själva brister kan aldrig vara fel.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-18 08:56
Bortom

@Regge, 2014-07-16 11:01, skrev:
"Och att "trötthets" funktioner finns bara i dyrare personbilar är ju absolut inte sant.. läsa på innan man skriver är ju ett bra tips!"
OK, i din oändliga visdom kan du vara så snäll och uppge de bilmodeller som kostar mindre än 160tusen i nypris och som har trötthetsvarnare i originalutförande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.