Bild
Nästa artikel

Senast 15 april ska dubbdäcken av

Nyheter

Det är hög tid att lossa hjulbultarna och byta dubbdäck mot sommardäck. Om det inte är vinterväglag ska dubbdäcken vara av senast 15 april.

Mellan den 16 april och 30 september är det förbjudet att använda dubbade däck, under förutsättning att det inte finns snö, is, snömodd eller frost på vägbanan. Regeln gäller personbilar och husbilar med en vikt på högst 3,5 ton.

– Om man efter den 15 april ska åka till fjällen eller någon annanstans där det fortfarande är vinterväglag, får man behålla dubbdäcken på till dess man kommer hem, säger Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen.

– Men då bör man å andra sidan inte köra med sina dubbdäck innan resetillfället om det är sommarväglag. Den som gör det kan rapporteras för att ha haft dubbade däck under otillåten tid.

Påföljden för att använda dubbdäck under förbudsperioden är böter på 500 kronor. Det är alltid polisen som gör bedömningen om det råder vinterväglag eller inte.

Sämre bromsförmåga
Odubbade vinterdäck är fortfarande tillåtna under perioden mellan 16 april och 30 september. Däcken är dock inte att rekommendera eftersom de inte är tillverkade för sommarväglag och högre temperaturer.

Friktionsdäck sliter mer på vägen och ger längre bromssträckor. I Vi Bilägares senaste däcktest hade en bil med dubbfria vinterdäck efter en bromsning på torr väg från 100 km/tim endast halverat farten när bilen med de bästa sommardäcken stannat.

Diskutera: Sommardäck eller odubbade vinterdäck i sommar?

Tips för lätt och säkert däckbyte:

Motormännens tips för ett säkrare och lättare däckbyte:

1. Placera bilen på ett plant underlag. Lägg i en växel och drag åt handbromsen.
2. Använd stoppklossar, så är du säker på att bilen inte flyttar på sig.
3. Lätta på hjulbultarna innan du hissar upp bilen. Byt ut fälgkorset mot en hjulmutternyckel med hävarm, så går bytet lättare.
4. Använd garagedomkraft för att lyfta bilen.
5. Sätt däcken med bäst mönsterdjup bak.
6. Smörj gängorna med fett, för att underlätta vid nästa däckbyte.
7. Fyll på luft i däcken. Om det är för lite luft i däcken ökar rullmotståndet, slitaget och bränsleförbrukningen. Ha gärna upp till 0,2 bar extra lufttryck, under förutsättning att du inte överskrider maximalt rekommenderat lufttryck.
8. Tvätta rent vinterdäcken med bilschampo och fälgtvätt. Ta bort eventuella stenar som fastnat i mönstret.
9. Märk vinterdäcken med placering: höger, vänster respektive fram och bak. Detta för att hålla koll på rotationsriktningen på däcken. Förvara däcken mörkt och svalt, hängande eller liggande.
10. Obalanserade däck ger upphov till vibrationer. Om du misstänker att däcken behöver balanseras lämna in bilen på däckverkstad.

Källa: Motormännen

Kommentarer

#1
2011-04-11 14:17

Självklart ska alla typer av vinterdäck av!
Inte minst av ekonomiska skäl.
Har man inte den ekonomiska planeringen så ska man nog överväga om man ska ha bil över huvud taget.

#2
2011-04-11 16:21

Precis som det står i artikeln skall man om man bor i norrland eller skall upp till fjällen på semester sansa sig och behålla vinterdäcken på.

Att åka med sommardäck i vinterväg är rent ut sagt livsfarligt, både för den som framför fordonet och för alla medtrafikanter man utsätter för stor fara.

Tyvärr byter många till sommmardäck alldeles för tidigt, ofta med ödesdigra konsekvenser som följd.

Mitt råd är, tänk efter före.

#3
Raymond K
2011-04-11 17:00

Väldigt vad du ser allt i svart och vitt Roy.
Sluta vara en sån storebror till alla.

#4
2011-04-11 17:06

Storebror?
Hör du lille Raymond, tål du inte att läsa självklarheter?
Jag skrev knappast något kontroversiellt. Det krävs endast vanligt sunt förnuft - konsekvenstänkande.

#5
Raymond K
2011-04-11 17:11

Ytterligare ett exempel på hur du ser ner på folk
"lille Raymond"

#6
2011-04-11 17:17

Inledde min förra kommentar lätt ironiskt, med glimten i pennan, men du, Raymond, verkar endast uppfatta allt i svart.
Om du anser att såna självklarheter som jag skriver är att se ner på folk, så förstår jag om du ständigt känner dig nertryckt. Lite sorgligt, faktiskt.

#7
Raymond K
2011-04-11 17:17

Gillar inte din besserwisser attityd Roy så tyvärr blockar jag dig.

#8
2011-04-11 17:52

Jag har i en annan spalt undrat lite över möjligheten att "blocka" andra kommentatorer. Är den månne avsedd för strutsar? I andra sammanhang, som t ex Facebook, kan jag tänka mig att man vill blockera dem som endast skriver raddor av smörja typ "steg upp, borstade tänderna" och annat meningslöst, eller att någon ägnar sig åt ren terror och skriver upprepade atacker - men här? Här blir det liktydigt med att springa och gömma sig - att stoppa huvudet i sanden. Och vem vill framstå som en räddhågad struts?

#9
2011-04-11 18:48

Varför sliter friktionsdäck mer på vägen? Att däcken i sig slits är väl välbekant, men vägen?

#10
2011-04-11 20:39

ren lögn att friktionsdäck sliter på vägen . håller bra på sommaren. jag har kört 3 år vinter +sommar . mönster kvar 4mm. 50000km . kommer nog 10000 km till. byter till hösten

#11
2011-04-11 20:52

Roy, du har gjort bort dig. Totalt.

#12
2011-04-11 20:55

Inte en sekund efter 1 april har jag vinterdäcken på, efter fyra månader längtar jag oerhörd. Sommarhjulen är ett fint vårtecken :o)
.
Ang blockeringsfunktionen måste jag tillstå att jag nyttjar den i ett fall.

#13
2011-04-11 21:17

Bult och skruv igen. Hur kort får en journalists minne vara? Eller har ni samma omsättning på skribenter som andra stockholmstidningar?

#14
2011-04-11 21:30

Om dubbfria däck sliter mer på vägbanan än sommardäck vet jag faktiskt inte - men de riverr upp mer partiklar. Måhända kan det vara ett mått på slitage?
Rent spontant känns det väl kanske inte så givet att de skulle slita mer - men är det någon här som verkligen VET?

#15
2011-04-12 00:13

Finns det något belägg för att Friktionsdäck sliter mer på vägen? I så fall måste det vara väldigt marginellt i förhållande till vad dubbade däck sliter på vägen vintertid eftersom asfalten är bar nära 100 % av vintern på dagens saltade vägar.
Det är väl därför som dubbade däck är förbjudna i Tyskland och på vissa gator i Stockholm samt att man får betala en avgift varje dag om man kör med dubbade däck i Oslo.

Det är mer troligt att dubbdäck kommer att bli förbjudna än att det skulle bli förbjudet att använda friktionsdäck sommartid.

Största fördelen med friktionsdäcken är att man inte behöver riskera att ta av dem för tidigt som Gösta L skriver. Liksom att inte lägga på dem för sent på hösten vilket resulterar i många onödiga dikeskörningar.

Virkestransport bilar t ex LV-frakt i Ljusdal lägger på nya vinterdäck på drivhjulen före varje vinter. Dessa däck får ligga på till nästa vinter då de är tillräckligt slitna för att kunna ersättas av nya vinterdäck.
Gäller bara drivhjulen, på övriga axlar använder man också samma däck året runt.

Många taxibilar som sliter ut en omgång däck per år kör med samma däck året runt. På så sätt får man nya fräsa vinterdäck för bästa framkomlighet varje vinter.

#16
2011-04-12 00:19

Är det ingen som läser tidningens däckstester?

#17
2011-04-12 15:13

Eftersom det är fråga om yrkesmän och proffs på trafik så är det nog många som läser motortidningar. Dessutom pratar man med varandra via kommunikationsradion hela tiden.

Livets hårda skola har lärt dem att prioritera vinterförhållanden då det gäller att med drivning på bara två axlar (tandem drift) ta sig uppför till synes helt omöjligt backar. Sommaren är inte problemet då friktionskoefficienten är förhållandevis mycket hög, oavsett vilka däck som används.

Att sommardäck har bättre friktion på en del av vatten preparerade vägbanor betyder inte att vinterdäck har dålig friktion, lätt för att vattenplana eller svårt för att klara snösörjiga vägbanor.

Olika temperatur säger Du. Men det skiljer inte många grader en regnig sommardag i Sverige och en vinterdag med smältvatten på vägen, säger jag.

#18
2011-04-12 15:51

Eftersom vinterdäck inte bara ger ett sämre grepp, utan också håller sämre sommartid, så är det svårt att hitta några argument för att då använda dem - mer än slentrian och slöhet. "Det har ju gått bra hittlls." Det går alltid bra - tills det händer något. Detta något kan man försöka att undvika - om man bryr sig. Eller tillhör säkerhetsbältet också en sån där besvärlig onöda som man bara behöver kränga på sig precis innan man krockar?

#19
2011-04-12 16:02

Roy. Jag har inte hittat några belägg för att friktionsdäcken sliter mer på toppbeläggningen än vanliga sommardäck. De högre partikelnivåerna som man härlett hos friktionsdäcken härstammar från däckets egna slitage, inte vägbanans. Detta är vad jag känner till i frågan. Hoppas det gav något.

MVH AL

#20
2011-04-12 16:52

Tack för din komplettering, AL!
Jag vet inte var dina uppgifter kommer ifrån, men rent spontant så känns de väldigt riimliga. Det är tydligen också så att de dubbfria däcken är bra på att sprätta iväg det stoft, de partiklar, som dubbarna river loss. Men det gäller knappast sommartid, vilket är vad som avhandlas här.
Jag vet för övrigt inte heller varifrån Fredrik fått sina slitageuppgifter.

En språkfråga.
Jag har konstaterat att såväl artikelförfattare och krönikörer såväl som amatörer i kommentarsspalterna använder ordet "egna" felaktigt. Oftast ska det vara "eget" eller "egen".
Proffsen borde veta bättre.

#21
2011-04-12 17:19

Uppgifterna om friktionsdäckens effekter på vägbeläggningen och partikelnivåer härstammar från Finland Roy. Jag skall försöka ordna fram en länk.

Att de skulle slita mer på vägbanan tror jag däremot ingen visat, det känns dessutom rätt orimligt med tanke på att de har sämre friktion sommartid.

I övrigt tackar jag för ditt påpekande. Självfallet skall jag inte använda egna, det är talspråk. Skall tänka på det i fortsättningen.

MVH AL

#22
2011-04-12 17:48

Bekvämlighet eller om Roj vill kalla det för slöhet kan jag hålla med om, men inte att det är god ekonomi med dubbla uppsättningar däck.

Jag liksom mina pojkar kör drygt 10000 mil med vinterdäcken vilket jag inte hört att någon gör med sommardäcken. I varje fall lyckades inte jag med det även om det nu är länge sedan.

Att yrkestrafikanten med erfarenhet från många åkare, med 20000 mil per bil/år och kalkyler på alla kostnader som t ex däck för bil resp vagn kulle välja det dyraste alternativet finner jag högst osannolikt. På vagnen liksom på styrhjulen använder man sommardäck året runt vilket gör att däckkostnaden på de olika axlarna med sommar resp vinterhjul är lätt att göra.

#23
2011-04-13 16:52

Eftersom vinterdäck slits mer på sommarvägar kan det alltså inte löna sig att då använda dem. Enkel logik.
Jag brukar förvisso utgå ifrån att företagsledningar vet vad de sysslar med - men har dessvärre alltför ofta motbevisats.
Jag tvivlar starkt på att någon åkare verkligen gjort en ekonomisk utvärdering av användningen av sommar- respektive vinterdäck sommartid.
Överlast är alltför vanligt, trots att beräkningar visat hur oproportionerligt mycket det sliter på bilen och ekonomiskt inte går ihop. (Sen kan det finnas andra avväganden, som kunder som har extrema krav som åkeriet gör allt för att uppfylla bara för att inte förlora kunden.)
Jag har läst en stort upplagd ekonomisk redovisning som visar att det på ett storlager lönar sig att byta lysrör i samtliga armaturer på en gång och att samtidigt rengöra armaturerna. Hur många gör så?

#24
2011-04-14 17:23

Någon som vet säkert om bötesbeloppet 500 kr är per däck eller per fordon? Det framgick inte av artikeln men kan vara av rätt stor betydelse, även om jag inte rekommenderar någon att köra med dubbdäck vid sommarväglag.

#25
2011-04-16 16:44

Vad är nu detta?
Det har väl varit risk för halka flera dagar i v15 i Östergötland vad jag vet.
Byt aldrig i förtid det kan jag intyga själv eftersom jag kanat av vägen just för att jag bytt för tidigt för några år sen.
AVVAKTA!

#26
2011-04-16 17:15

Spelar ju ingen roll vad man har för däck om man kan köra och håller alla hastighetsbegränsningar.

Är ju bara "on the edge" som skillnaderna kommer fram.

Där behöver man ju aldrig vara om man kan köra bil...

Eller hur?

#27
2011-04-16 19:34

När man nu tagit sig besväret i att ändra i den här lagen, borde man ha tänkt lite längre än Stockholmsområdet. Sverige är ett avlångt land med stora skillnader tempraturmässigt. Det finns stora områden med halka, kanske varannan vecka ända in i slutet på maj. Ska dessa bilister tvingas byta däck 10 g/år eller mer?
Jag ifrågasätter starkt kompetensen hos dagens trafiklagstiftare.

#28
2011-04-16 22:18

Helt rätt Gunnar 44.
Sverige är ett land där de meteorologiska årstiderna skiljer minst en månad, troligen 2 till 3 från Norr till Söder. Vanligtvis, utom de två senaste, har vi 2, max 3 vintermånader i söder och 2, max 3 sommarmånader i norr ... likväl stelbenta lagar om vinterdäck på bilar.

#29
2011-04-17 16:22

Det verkar vara brist på kunniga inom trafiklagstiftningen. Man hittar på nya lagar utan att rådfråga den myndighet som har ¨till uppgift att övervaka. Detta vansinne började när Trafiksäkerhetsverket upphörde. Vägverket som tog över fick inte några lagkunniga från TSV.
Bristen på kunskap hos Transportstyrelsen är uppenbar. Poliser som kontaktar Transportstyrelsen får inga raka svar, särskilt när det gäller yrkestrafiken.
Lagstiftning som är självklar hos Försäkringsbolag, blir hos transportstyrelsen en fråga som tolks olika beroende vem man talar med!!
Detta är den bild jag får av transportstyrelsen när jag pratar med poliser jag känner.

#30
2011-04-17 16:26

Ska vi tippa på att poliser norrut känner till detta och skiter i att bötfälla folk då de är medvetna om hur det är?

#31
2011-04-17 16:46

vinter däck på långtradare varierar mycket mellan åkerier.
dom flesta sätter på vinter däck i oktober-november.
åtminstone i norra landet.
dom som kör mycket har inget mönster kvar den 1 juni..
sätter på billiga skarpa sommar däck som håller så länge som helst.. men inget grepp på våt asfalt.

#32
2011-04-17 17:46

Jag vet inte riktigt vart en del här vill komma.
Ska vi ha olika zoner i landet för vinterdäcksanvändning? Det förutsätter ju att man håller sig i den zonen, då. Lagen har ju faktiskt annars tillägget att man får använda vinterdäck om det är vintervägar - oavsett årstid.
Gunnar 44 och/eller Jes, kom med förslag?

Baer B måtte aldrig ha behövt bromsa plötsligt och kanat på dåliga däck - eller vattenplanat.
Med usla däck går det alldeles utmärkt att vattenplana redan i farter under 80 km/h och riktigt allt går inte att förutse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.