Nästa artikel
Seat IBE visar framtiden för Seat
Paris

Seat IBE visar framtiden för Seat

Publicerad 4 oktober 2010 (uppdaterad 4 oktober 2010)
Elbilar är melodin på bilsalongen i Paris – så även för Seat. Konceptbilen Seat IBE har en elektrisk räckvidd på 13 mil och demonstrerar Seats nya formspråk.

På bilsalongen i Genève i våras premiärvisade Seat sportiga elbilskonceptet IBE. Nu har spanjorerna slipat på detaljerna och tagit fram ytterligare en upplaga av bilen som nu står utställd i Paris.

Seat IBE är en sportig coupémodell för stadskörning med kompakta yttermått. På längden mäter bilen 3,83 meter, 20 centimeter kortare än Seat Ibiza, och på höjden endast 1,23 meter.

Enligt Seat ska konceptet ses som en ”genpool” för framtida modeller från Seat.

Under den låga motorhuven har Seat placerat en elmotor som ger 102 hästkrafter och ett vridmoment på 200 newtonmeter. Energin hämtas från ett paket litiumjonbatterier som monterats under golvet till bagageutrymmet.

Räckvidd på 130 kilometer
Med full laddning kan bilen köras upp till 13 mil på el.

Samtidigt väger Seat IBE endast 1 100 kilo tack vare användning av lättviktsmaterial såsom aluminium. Seat menar att detta resulterar i en bil som trots nollutsläpp är riktigt rolig att köra.

Accelerationen upp till 100 km/tim klaras av på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 160 km/tim.

Fyra sittplatser finns inuti kupén och en flexibel interiör utlovas, baksätena är individuellt fällbara och kan bilda en plan lastyta. På instrumentbrädan finns en dockningsstation för mobiltelefoner som kan kopplas till bilens ljudsystem.

Än så länge finns inga besked om produktion av Seat IBE.

Diskutera: Vad tycker du om Seat IBE?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-04 09:25
nuppe

Herr redaktören glömde att skriva att den givetvis kan laddas på ca 20 minuter liksom de flesta andra av dessa fantastiska elbilar.
Jag tror inte på elbilar.
De har funnits i mer än 120 år och bara gått bra(?) att sälja under de år det varit omöjligt att få till annat bränsle.
Det har alltid varit i huvudsak tre saker som talat mot dem.
Inköpskostnaden.
Räckvidden.
Laddtiden.
De batterier som nu finns är säkert de bästa som någonsin funnits, men är de tillräckligt bra?
Knappast.
Jag tror att det kommer att dröja mycket länge än innan elbilar kan konkurrera med konventionella bilar.
Men nu är det på modet att presentera den ena elbilen efter den andra.
Varje biltillverkare med självaktning ska visa sitt eget koncept.
Om man liksom inom mediabranschen (t.ex. kompaktkassett, CD, DVD m,m.) kunnat enas om en standardiserad batterikassett som kunnat bytas på laddstationer hade kanske ett par av nackdelarna kunnat elimineras.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-04 09:59
SiggeN (ej verifierad)

Konstigt...precis samma kommentar som nedan finns även på TeknikensVärld skriven av "saabnisse"...hmmm...varför? Tycker man är så intressant att man måste kopiera mellan flera sajter?

#3 • Uppdaterat: 2010-10-04 10:43
nuppe

Det är riktigt att jag skrivit på båda dessa ställen.
Är det fel att göra så?
Kan det inte vara så att det finns de som inte läser på båda dessa sajter?
Och var det inte artikeln här som skulle kommenteras?

#4 • Uppdaterat: 2010-10-04 12:43
Fredrik Diits Vikström

Laddtiden är självklart av största intresse. Seat väljer dock att inte ange någon sådan till IBE-konceptet.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:30
nuppe

Fredrik, du förstod tydligen inte det ironiska i första meningen i min kommentar.
ViB har många gånger helt okritiskt återgett osannolika laddtider för presenterade elbilar.
Det var just detta jag blev förvånad över denna gång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.