Bild
Nästa artikel

Seat bekräftar manipulerad mjukvara

Nyheter

700 000 bilar från Seat har utrustats med den manipulerade mjukvaran. Det säger en talesperson till nyhetsbyrån AFP.

Kommentarer

#1
2015-09-29 14:04

Herregud! Seat också?!

#2
2015-09-29 14:06

What a surprise... Eller inte.
Att det bara skulle röra EA189 tror jag inte på. EA188, EA189, EA288 plus eventuellt V6-dieslarna... VW mörkar fortfarande totala antalet.

#3
2015-09-29 14:12

Borde rimligvis vara alla dieslar...
men...
Jag är inte helt säker på att bensinbilarna saknar ett "test"-läge heller...
Lika lätt att fuska även där.

#4
2015-09-29 14:33

VW-koncernens märken kör ju med samma motorer så detta är ju inte så konstigt...
Nu väntar vi bara på nyheten om att Bentley, Bugatti och Lamborghini har mörkat och kört med fuskmjukvara - men de kör ju inte dieslar iofs.

#5
2015-09-29 15:22

PR-folket inom Volkswagengruppen har varit duktiga på att positionera varumärkena på olika nivå, men som så visar sig nu så är det ju till stor del samma saker under skalet.

#6
2015-09-29 17:33

Det är ju många märken som delar motorer eller köper motorer av varandra.
Skulle det t.ex. visa sig att BMWs dieselmotorer, som använder Bosch som leverantör, också fuskat så drabbar det ju Toyota och några till.
BMW och PSA delar ju en del Bensin motorer osv.
Märkena är inte så unika som vi många gånger vill tro.

I detta fall är det nog tur i oturen att Seat inte haft några prestandamodeller som använt diesel (förutom några i UK osv). Tror det är större andel bensinmotorer jämfört med t.ex. Skoda som sitter i Seatbilarna.
Men 700 000 bilar är ju en ansenlig summa bilar ändå.

Funderar på att mynta ett uttrycket "att göra en tysk" dvs man fuskar, och kommer undan med det....ett tag. ;-)

#7
2015-09-29 17:43

Så går det när man testar i teorin och undviker praktiken!
Det är väl lika med servicen. Finns en stämpel i boken så är bilen servad - -tror man. Är datumstämpeln ok så är varan tjänlig. Oj vad godtrogna vi är!!!

#8
2015-09-29 17:48

Om jag får störa herrarna i skadeglädjes-euforin. Det är förra generationens 1,6 och 2-liters dieslarna det handlar om. De EURO5-klassade utan NOx-fälla.
Det är dessa motorer som bekräftats och erkänts av VW att de innehåller mjukvaran.

Det är 11 miljoner motorer och det har inte "svällt" sen siffran bekräftades.

Gemensamt för dessa är att de är tillverkade i VW's ungerska fabrik vilket indikerar att detta _inte_ något som är sanktionerat uppifrån, utan snarare av någon chef/ingenjör på den lokala fabriken.

Att mjukvaran skulle finnas på andra motorer än dessa är högst osannolikt.

#9
2015-09-29 18:20

Det finns väl större Euro5 klassade VW motorer utan NOx fälla som Bosch levererar styrsystem till?
Om man nu först gick ut med att det endast var 2.0, sen adderade 1,6 och även 1,,2. Vad är det då som säger att inte de större motorerna också kör denna typ av firmware?
Det enda jag kan tänka mig är att dessa motorer kanske inte varit aktuella för USA marknaden och därmed har inte utvecklarna känt sig tvungna att preppa dessa motorer med programvaran.
Samtidigt har ju inte 1,2 motorerna funnits på USA marknaden men misstänks ha programvaran.

Så det är svårt att faktiskt veta säkert hur utbrett detta är på EURO5 motorer som sålts.
Det är möjligt att det inte varit sanktionerat uppåt, men VW har ändå vetat detta i över ett år och valt att mörka eller lösa problemet, så folk har ju vetat om det betydligt längre än när detta blossade upp för en vecka sedan.

Har följt VW och deras bilar sedan jag var barn och tycker detta är sjukt tråkigt, samtidigt måste man kunna skoja om det. Det hela är helt uppåt väggarna och som många sagt tidigare sannolikt "toppen på ett isberg", och då menar jag inte bara V.A.G utan globalt och betydligt fler tillverkare.

#10
2015-09-29 18:38

Att människor blir förvånade år 2015 låter högst osannolikt!!!
VW idag , Mercedes imorgon osv....... när det handlar om pengar och vinster så kan jag garantera er att det inte finns nått företag som inte har ljugit eller fuskat på ett eller annat sätt.
Sen att dom högst cheferna inom VW koncernen inte skulle ha känt till detta eftersom motorerna är tillverkade i Ungern , är ju lika troligt som att Sepp Blatter har rent mjöl i påsen.
Det tråkiga är ju att många kan förlora sina jobb , för att nån har bestämt sig för att fuska.
Men samtidigt är det bra att det kommer fram , sen tycker jag att Bosch är lika goa kålsupare som VW.
Mvh / Loke_1

#11
2015-09-29 18:42

Ca 7 miljoner VW, ca 1 miljon Seat samt ca 1 miljon Skoda hitills konstaterade ingå i bedrägeret. Man trodde den koncernen om bättre än så. I min enfald trodde jag att det var bara verkstäderna som fuskade.
Fy f-n.

#13
2015-09-29 19:02

@ReverendBenny,
1,2 litersmotorn? Vad har du fått det från?

#14
2015-09-29 19:26

Man ska inte lita på Wikipedia allt för mycket, men så här skriver man: "Volkswagen has also stated that 11 million vehicles sold worldwide are affected in addition to the 480,000 vehicles with 2.0 L TDI engines sold in the US.[97] According to Volkswagen, vehicles sold in other countries with the 1.6 L and 2.0 L 4-cylinder TDI engine known as Type EA189 are also affected. This software is also said to affect EA188 and the 2015 EA288 generation of the four-cylinder.[98] Worldwide, around 1.2 million Skodas[99] and 2.1 million Audis may contain the software, including TTs and Qs"

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_violations

Så sannolikt är 1,2 motorn inblandad....

Edit: Nej, fel av mig. Jag fick för mig att EA188 var minsta dieseln. Men det är det inte, den sitter i bl.a. Golf GTD.

#15
2015-09-29 19:39

Enligt Bosch så var denna mjukvara till för testande och utveckling av bilarna, inte för att sättas i bilar som levererades till marknaden. Visst kan man kritisera Bosch, men om en kund använder leverantörens produkt på ett annat sätt än avsett är det då leverantörens fel när leverantören dessutom tydligt informerat om användningsområdet? Är det leverantörens ansvar att kontrollera att kunden använder produkten på det sätt som leverantören designat produkten för? Jag tycker nog att skulden är med VW:s än Bosch i detta fall.

Sedan när det gäller andra tillverkare. Andra tillverkare, som BMW, Mercedes, PSA-gruppen och Renault, hävdar att de inte använder otillåten mjukvara och olagligheter. Franska tillverkarna har gjort ett uttalande via sin samarbetsorganisation om att de välkomnar att bli undersökta så att marknaden kan få tydlig evidens för att de franska följer lagstiftningen. Den tyska bilindustrin har inte uttalat något välkomnande av att bli undersökta och kontrollerade...

Att lägga skulden på chefen för fabriken som tillverkar motorn... Motorn och dess mjukvara är specificerad av Volkswagen centralt. Den är inte ett påhitt av fabriken. Fabriken tillverkar enligt de specifikationer som Volkswagen har beställt. En fabrikschef kan inte gå in och göra justeringar i konstruktionen på eget bevåg. Och dessutom visar ju uttalanden från Volkswagen att de internt känt till den fuskande mjukvaran, även om styrelsen nekar till att de kände till det så har chefer på konstruktionsavdelningen känt till det.

#16
2015-09-29 20:05

När VAG får insprutningssystemet från Bosch - är inte allt programmerat då och färdigt att användas ? Inte kan väl bilfabrikanterna rimligen installera programvaran själv i varenda bil - den borde väl finnas med i de komponenter dom beställer från sin underleverantör ? Undantar inte ansvaret för VAG men det vore intressant att veta hur leveransen från Bosch till bilfabrikanten går till.

#17
2015-09-29 20:07

Fanns inte WV motorn i nån Mitsubihi ett tag oxå ??

#18
2015-09-29 20:10

Säg inte det. Jag har hört att om icke auktoriserade verkstäder beställer styrdon så kommer dom tomma på programvara.

#19
2015-09-29 20:24

Rikard: Mitsubishi Outlander gen.2 fanns med VW's 2.0 TDI-motor.
Även Dodge Caliber och Avenger såldes i Europa med samma VW-motor.

#20
2015-09-29 20:58

Som man alltid har misstänkt, spanjorer kan inte bygga bilar. ;)

#21
2015-09-29 21:17

#6 RB "att göra en tysk"
Hahahahahahaahh
Som att gjuta en husgrund utan armeringsjärn...

#22
2015-09-29 21:57

Finns det ingen mjukvara som känner av när bilprovningen har kopplat på en slang på utblåset och reglerar därefter? =)

.

#23
2015-09-29 22:40

Klart detta är styrt uppifrån och inte ett påhitt i en enstaka fabrik (som nån gissar här). Det finns ju i alla länder som gör de olika bilarna. Och nu i Spanien också.
Det som upprör folk tror jag inte är effekten av fusket, utan det systematiska genomtänkta och därmed skrupellösa i det hela. Förfaren genomtänkt brottslighet m a o. Inget spontant brott i hastigt mod här inte. Det är det stötande här. Proffsbrott.

#25
2015-09-29 23:07

Gäsp: tror du har läst fel 2 av 11 miljoner motorer är byggda i Ungern.
http://www.svd.se/vw-motorer-tillverkade-i-ungern/om/miljoskandalen-i-vo...

#26
2015-10-01 18:17

@Swemba
1,2 liters TDI har omnämnts i flera artiklar på nätet, det låter dock som det är mer spekulationer än att VW gått ut med det. Samma verkar ju gälla 1,6 liters motorn, ingen recall på denna än eller bekräftat att den är drabbad (vad jag kunnat läsa mig till).
Tror inte 1,2 TDI sålts i Sverige i någon större utsträckning, kanske därför det inte flaggas så mkt om just den modellen här hemma.

Edit: Seat har nu släppt en lista på berörda bilar och 1,2 TDI är med på listan.
http://www.seat.se/content/medialib/seat/se/company/pdf-seat-in-sweden/_...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.