Nästa artikel
​Sealguard i stället för RunFlat
Nyheter

​Sealguard i stället för RunFlat

Publicerad 21 april 2016
En ny version av sommardäcket Hankook Ventus har presenterats. Det är ett däck som bland annat originalmonteras på BMW:s 7-serie, då med tillnamnet S1 evo2. Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom var på plats.
Hankook har ett europeisk utvecklingscenter i Hanover, med andra ord granne till de stora tyska biltillverkarna. Tillverkningen av de flesta däcken för Europa sker i Ungern utanför Budapest. Presentationen av nya Ventus inleddes med ett kort men intressant fabriksbesök.

Vi fick bland annat se hur Hankook bygger ett punkteringsskyddat däck, SealGuard. Det är en teknik som också används av Continental och Michelin. Hankook har ett europeisk utvecklingscenter i Hanover, md andra ord granne till de stora tyska biltillverkarna.

20162104100615.jpg?itok=NnSqe9-c

Nya Ventus originalmonteras på BMW 7-serie.

Då limmas helt enkelt en klibbig massa på däckets undersida, som när exempelvis en dubb sticker hål på däcket, tätar mot läckage. Dras dubben ut ur däcket så ser lagningsmassan till att däcket håller tätt.

SealGuard förefaller vara en betydligt smartare lösning än RunFlat-däck som ju blir dubbelt så tunga och måste kasseras om de punkterats. Att fästa SealGuardmassa tog cirka 4 minuter på ett däck i dimensionen 275/45 R18 och massan väger 1,3 kg. Enligt Hankook är massan aktiv och fungerar hela däckets livstid.

Än så länge har den ungerska fabriken bara kapacitet att tillverka 1 000 SealGuard per dag. Nästan all produktion går till VW som originalmontering på Touran. Men den här lösningen kan vara intressant för fler bilägare, inte minst i norra delen av Sverige. Vi fick senare se hur en spik slogs in ett ett SealGuard-däck. Inget läckage kunde skönjas när den slogs in, under körning på en testbana eller när spiken därefter drogs ur däcket.

20162104100801.jpg?itok=3BKQG6vkSealguard-tillnamn markeras på däcket med laser.

Nytt är också en komfortversion där ljudnivå dämpas med skumgummiliknande material på insidan. Den kan också monteras på vilket däck som helst. Frågan är om inte Sealguard gör samma jobb. Tätningsmassan dämpar också ljud och småvibrationer.

Förbättringar i gummiblandningen på nya Ventus, uppges ge 8 % bättre grepp i väta och. Stabilare mönster förbättra grepp och bromsförmåga på torr väg jämfört med föregångaren. Provkörning gjordes men utan möjlighet att jämföra med konkurrenter och därför är det närmast omöjligt att ge någon närmare bedömning. Vi återkommer med test så småningom.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-21 10:50
Tjalle

Bra tanke - och om VW och BMW köper fungerar det också i praktiken.
Ventus är inte däcket med de bästa egenskaperna, men kan vara intressant om två år då jag måste byta mina nuvarande Pirelli PZERO Run Flats.

Ger dock inte samma trygghet som Run Flats, OM luftläckage, kan man inte köra vidare - men kompressor och slime (Amazone) tryggar detta. Jag har det till mina vinterhjul.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-21 15:38
saabnisse

Är väl ungefär samma gegga som Biltema säljer för 60:- som punkaspray!

#3 • Uppdaterat: 2016-04-21 17:25
systembolaget

mycket intressant läsning, följer fortsättningen med spänning.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-21 21:58
raks

Jag har haft ContiSeal, och de klarar inte av en punktering om hålet är vid sidan om slitbanan. BMW har ju varken nödkit eller reservhjul, man förlitar sig på att runflat klarar de flesta punkteringar - och jag tror de klarar mer än ContiSeal och liknande teknologi.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-25 15:02
benny karlsson

Har svårt att tro på att det här är svaret på jungfruns bön. Tror att saabnisse har har rätt, och S.k. sidopunka tror jag inte den klarar. Min erfarenhet av Run Flats är dålig, men svärsönerna tycker det sk-t. Jag fortsätter att förlita mig på riktigt reservhjul, om något skulle hända. det är 12 år sen sista punkan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.