Nästa artikel
Sänkt rostbetyg för Audi A6
Nyheter

Sänkt rostbetyg för Audi A6

Publicerad 5 september 2011 (uppdaterad 6 september 2011)
Dold rost hotar Audi A6, 2004-2008. Vi Bilägare justerar nu betyget för modellens rostskydd, från en fyra till en trea.

Audi har genom åren belönats med höga betyg i Vi Bilägares rostskyddstester, men innan vi på nytt gav högsta betyg (en femma) – vid testet av nya Audi A6 i maj i år – får vi gå så långt tillbaka som till år 2002 för att finna det senaste toppbetygen, då för både Audi A4 och A6.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström sänkte betyget för Audi A6 till en fyra vid ett test 2006, samma betyg som för övrigt både Audi A3 och A4 fick vid tester 2007 och 2008.

Vid testet 2006 noterade vi att behandlingen av underredet upphört. Hela undersidan, förutom mittsektionen och bakdelen täcktes nu av stora plastsköldar. Vissa skarvar var skyddade, men långt ifrån alla.

I testet konstaterades också att dörrtröskelkonstruktionen som täcks av plastsjok har försämrats, framför allt genom en nedåtfälld fals. På tidigare årgångar var falsen inåtvänd, vilket ger bättre skydd mot vägsprut.

Thomas Widströms bedömning är att det allmänt snålats in med rostskyddsmedel, och framför allt med bilarnas slitskydd på underredet, under senare år. Vårt ställningstagande är att vi ska ställa högre krav på biltillverkarna med åren, men rostskyddet har i många fall inte blivit bättre sedan de tidiga åren på 2000-talet. Där av har vi inte heller ödslat med toppbetygen.

Reviderar betyget
Sedan år 2008 är det bara fem bilmodeller som belönats med toppbetyg. Utöver nya Audi A6, som nu också har dörrar av aluminium, är det nya BMW 5-serie, och tre Renault-modeller, Clio, Mégane och Grand Modus.

Dålig vidhäftning av lacken och senare limsläpp i skarvar är omöjligt att förutse när undersökningen görs. Vi Bilägares rostskyddsregister bygger på prognoser, ställda vid testtillfället, och då görs en bedömning av grundskyddet i stort.

I efterhand har Vi Bilägare vid några tillfällen reviderat betygen, om falsförseglingar släppt eller om andra olyckliga konstruktioner medfört försvagningar. Det har bland annat drabbat Mercedes E- och C-klass före 2003, BMW 3- och 5-serien före 2004 och Ford Focus före 2005 och Mondeo före 2004.

Vi reviderar nu också betyget för Audi A6, 2004–2008, från en fyra till en trea.

– Audi A6 är i grunden bra rostskyddad, säger Thomas Widström. Det här är istället ett lack- och konstruktionsfel, men rosten kommer inte A6 undan.

Läs också:
Dold rost hotar Audi – A6 drabbad

Dold rost: 20 000 Audi A6 i riskzonen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-05 10:39
Roger Skagerström

En fundering - om en bil som fått dåligt rostbetyg visar sig INTE rosta - justerar ni då med?

#2 • Uppdaterat: 2011-09-05 12:44
Hanzzon

Roger, Det har man hitills inte gjort på någon av de Toyota-modeller man kritiserat under många år åtminstonde trots att de i verkligheten har mindre problem med rost än tex nämnda Audi A6 så får Toyotas modeller även efter justeringen av betyget på A6 som max lika bra betyg eller sämre än A6, men var är alla missnöjda Toyota-ägare som får rostlaga dörrar, tröskellådor och bakluckor ect. så ofta som man borde få om Vibilägares kritik och bedömmningar stämmde bra?

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Som läsare och prenumerant i många år så instämmer jag med att ViB:s rostbetyg ofta varit helt fel ute. Tanken var nog god från början att ge nyttig konsumentupplysning men nu med facit i hand så är inte träffsäkerheten i spådomarna särskilt hög.

Detta borde redaktionen inse och sluta med direkt. Reportagen om faktiska rostproblem på begagnat är dock väldigt informativa och sådant ser jag gärna ännu mer av.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-05 18:31
frb (ej verifierad)

Jag tror att tyska bilar överlag är bra bilar idag men vad vet jag, min VW är 15 år och fin enligt bilprovningen. Tror dock att många kommentarer här kommer från er som bara tror på "erat" märke. Själv är jag ständigt märkesotrogen. Började med Volvo och Opel som rostade hemskt men båda är bättre idag. Sedan dagens VW som jag är mycket nöjd med men byter ändå märke när det nu snart är dags att byta igen. Blir Toyota Avensis!

#5 • Uppdaterat: 2011-09-05 19:07
bilteknikern (ej verifierad)

Min A6 har inte rostat synligt än men har andra tyska problem...

#6 • Uppdaterat: 2011-09-06 08:41
knallkork

Jag tycker att det är på tiden att alla rostbekymmer med A6 kommer fram. Har själv haft en A6 där alla 4 dörrarna fick bubblor i lacken. Audi Sverige vill på inga villkor ta ansvar för dessa problem utan låter Svensson ta smällarna. Det är inte mycket bevänt med Audi's sk rostskyddsgaranti

#7 • Uppdaterat: 2011-09-06 09:49
Juppe (ej verifierad)

Hur många bilmärken har man kollat upp? A6 är ju långt i från den enda med liknande konstruktion av lister och liknande.
Eftersom artikeln (och tidigare) antyder att det här är ett unikt problem för Audi A6 antar jag att man kollat upp i princip alla märken.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-06 12:44
Fredrik Diits Vikström

Jag har nu tagit bort en rad inlägg i den här tråden som inte höll sig till ämnet. Upprepat missbruk leder till avstängning.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#9 • Uppdaterat: 2011-09-06 12:57
FLAC

Simon_d:om man då slutar åka runt och slå i dörrarna hela tiden kan man vidga sina vyer...

#a • Uppdaterat: 2011-09-06 13:32
FredrikEmilsson (ej verifierad)

Bra Simon, då ska du titta andra bilar helt enkelt. Problemet löst. Tur att vi har olika smak.

För att återgå till ämnet så står det utryckligen "Audi A6 är i grunden bra rostskyddad". Det är andra faktorer som orsakat rostangrepp. Mekanisk nötning samt att smuts samlats. Så det är inte så mycket att tjafsa om.
Kanske ni som har andra bilar med liknande lister etc. ska ta till er av detta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.