Nästa artikel
Sänkt moms ska få fler att dela bil
Nyheter

Sänkt moms ska få fler att dela bil

Publicerad 31 augusti 2018 (uppdaterad 31 augusti 2018)
Regeringen vill göra bilpooler mer attraktiva.
Regeringen har tillsatt en utredning för att ta fram förslag på vad som kan göras för att gynna bilpooler, alltså när flera personer nyttjar samma bil. 

Bland annat ska det undersökas om momsen för bildelningstjänster kan sänkas, idag ligger momsen på 25 procent. 
– Om fler får tillgång till bil genom en bilpool så minskar behovet av att alla ska äga en egen bil som står still större delen av tiden. Det är ett bra exempel på hur vi kan använda resurser smartare och mer effektivt. På så vis kan både utsläpp och behovet av parkeringsplatser minska, säger konsumentminister Per Bolund (MP). 

Diskutera: Vad tycker du om bilpooler och bildelning?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-31 10:15
lsoderlund

Dumheter igen från Mp, som om sänkt moms skulle göra att folk väljer bort privatbilen kontra bilpool.
Kommer ju inte leda till att fler väljer att skaffa bilpool. Ett tips från coachen är att man borde fundera utanför Södermalm i Stockholm när man lägger fram förslag.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-31 10:40
Styggavargen

Är det inte mer miljövänligt att folk samåker? Tänk om 50-75% av bilarna försvann på morgonen och kvällen till och från jobbet?! Då skulle man slippa bilköer där över 90% av bilarna endast har en person i sig. Bilpooler är givetvis också intressant ur synvinkel att vi inte behöver producera så många bilar.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-31 10:46
L. Mäkinen

Samåkning kräver viss synkronisering som inte alltid är möjlig, men jag brukar köra hem en kollega ibland så hon ska slippa åka buss-tåg-buss. Kostar mig ett par minuter restid.

#4 • Uppdaterat: 2018-08-31 11:39
Farbror Blå

Det är väl inte fel att testa sänka kostnaden för bilpooler även om det mest gynnar folk i storstäder. Personligen är det inget alternativ men för somliga kanske det funkar.
Håller med om att samåkningen bör kunna intensifieras, men många försöker ofta göra det när det är möjligt.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-31 12:03
40-talisten

Vissa politiker verkar aldrig fatta att den privata bilen är frihetens instrument. Att kunna ta sig överallt när man själv vill, kan helt enkelt inte ersättas med att dela bilen med andra. Bilpooler kommer även i fortsättningen vara ett marginellt fenomen för folk i storstäder, som sällan behöver använda bil. Det är motbjudande med bara tanken att behöva anteckna sig på någon väntelista för att få använda bilen.

Minns i forna DDR, där man fick betala i förskott för en ny Trabant, och leveransen skedde efter tio år! Men folk gjorde det, för suget efter en egen bil är helt enkelt så stort.

#6 • Uppdaterat: 2018-08-31 12:23
lsoderlund

Samåkning är väl egentligen bara möjlig med personer man är som minst är bekant med. Annars är det ju som att ta upp liftare, vilket bara vissa fordonsförare kan tänka sig göra.
Hur blir det om man behöver barnstol när man skall samåka, och bilen i fråga inte rymmer en normal bilbarnstol? Tror detta lämpar sig mest för Mp:s väljarbas, dvs folk som bor i Stockholms innerstad, inte har bil och aldrig använder bil. Samma personer som inte heller har körkort.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-31 12:25
Skodaägare

Tycker grundproblemet med MP:s politik är att de vill inskränka den personliga friheten. Istället för att föreslå åtgärder för att göra den befintliga biltrafiken mer miljövänlig, t,ex. genom utbyggnad av laddinfrastruktur, så att fler kan skaffa elbil, så vill man istället tvinga folk att välja bort bilen. Problemet är att det finns människor som inte VILL åka kollektivt, samåka eller cykla. De vill ha den flexibilitet i vardagen som bara privatbilen kan ge. De kanske vill åka hem i lugn och ro och slippa lyssna på andras mobilsamtal i en timme under hemfärden. Jag ska nog erkänna att jag är en av dem. Är värdelös på att cykla och åker ogärna kollektivt. Ska jag någonstans så föredrar jag egen bil eller apostlahästarna. Alla försök att få bättre miljö genom att få folk att ändra beteende tror jag är dömda att misslyckas.

#8 • Uppdaterat: 2018-08-31 14:25
Grosser

Bilpooler är smidigt i storstäder, inte behöva tänka på att hitta p-plats, kunna hyra bil med dragkrok eller elbil etc. Finns många fördelar för att minska antalet bilar på vägarna samt att de som finns rullar mer.
Det här innebär ju INTE en försämring för andra bilister. Bara att fler kanske tycker att det är mer prisvärt med bilpool.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-31 14:43
lsoderlund

Grosser, det som är problemet är ju att det inte är prisvärt. Mp:s förslag bygger på folk som idag inte har någon som helst användning för bilar överhuvudtaget, de som har användning av bil, kommer fortsätta äga sin bil (även leasing). Personligen så krävs rätt stora incitament för att jag skulle överge privatbil helt och hållet. Bland annat, kunna hyra fullstor kombi eller MPV veckovis sommartid och även långhelger. Plats för ISOfix på samtliga platser i bilen (utom förarplats), samt ha detta tillsammans med till ett kort som även innehåller kollektivtrafik och lånecykel. Allt till en kostnad som understiger min månatliga kostnad för drivmedel, försäkring och skatt.

Bilarna jag äger, är betalda, och betingar enbart ett värde den dagen jag säljer den. Lite som en anläggningstillgång.

Dagens bilpooler erbjuder bara småbilar, typ Vw E-up, Volvo V60 och Ford Focus.

#a • Uppdaterat: 2018-08-31 15:40
Grosser

lsöderlund, och Sunfleet då som har "typ alla" Volvomodeller i sitt utbud? Plus Renault Zoe och Master. Ganska heltäckande anser jag.
Bilpooler kan ses som både komplement och ersättare beroende på vilken livssituation man har.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.