Bild
Nästa artikel

Säljstart för Kia Stonic

Nyheter

Nu i helgen börjar Kia sälja den nya suven Stonic som tillverkaren själv spår ska bli en storsäljare i Europa.

Stonic presenterades i juni och börjar alltså säljas nu i helgen. Grundpriset är 144 900 kronor på utrustningsnivån "Action" och då ingår bland annat autobroms, trötthetsvarnare och elvärmd ratt. Går man upp en nivå till "Advance", för 163 900 kronor, så får man en 1,4-litersmotor på 100 hästkrafter i stället för 1,25-litaren på 84 hästar och dessutom backkamera, takreling och lite andra tillbehör.

Den utrustningsnivå som väntas bli populärast heter "Advance Plus" och då hamnar prislappen på 184 900 kronor. För det priset får man först och främst 120-hästarsmotorn 1,0T, men också vassare klimatanläggning, fler inredningsalternativ och större fälgar. Motorerna paras med en sexväxlad manuell växellåda, vill man ha automatväxel så får man vänta på den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som kommer under 2018.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Stonic?

Kommentarer

#1
2017-10-10 09:57

Detta är inte en SUV, det är en "crossover" golf.

#2
2017-10-10 10:01

Det ser mer ut som en tvärsöverbil faktiskt.

#4
2017-10-10 10:35

Priset kan nog locka en del, och jag vet att många tycker att sju år med garanti är bra att ha. Jag ger dock inte mycket för den garantin.

#5
2017-10-10 10:41

Kia är den tillverkare som är mest intressant nu.. åtminstonde till Mazda kommer med sin Skyactive-x motor och nya ljuddämpningsteknik

#6
2017-10-10 11:29

Det syns att de har europeisk designchef.
Den kommer med elektrisk drivlina senare påstås det. Troligen samma som i Ioniq fast med större batteri.

#7
2017-10-10 12:18

Hopplöst omodern redan från start.. tyvärr KIA! :-(
Elektrifiering skulle göra de betydligt intressantare.

#8
2017-10-10 12:18

Aj då, för nu är ju nya VW T-Roc på väg. Men det är ju bra med konkurrens för oss bilköpare. För övrigt har inte VIB skrivit något om priserna på VW T-Roc vilket "alla" andra biltidningar och sociala medier redan gjort.

#9
2017-10-10 12:26

VW T-Roc är dock bra mycket dyrare än Stonic.. startar på 215 kkr just nu.

#10
2017-10-10 13:15

Stonic kommer säkert att sälja bra pga låga priser, sen har den en låg taklinje och är precis som VW T-Roc en vanlig halvkombi med lite högre markfrigång. Stonic motsvarar Rio i utrymmen. Den kommer säkert hitta sin publik, men själv föredrar jag C3 Aircross som inte bara har hög markfrigång utan även högre taklinje och trots samma längd är betydligt rymligare - bagageutrymmet är 410l mot 352 i Stonic. Utländska rapporter talar om Stonic som hårt fjädrad och med hård och billig plast i inredningen, man sitter även lågt - så detta är en bil inriktad på förare som vill ha en sportig känsla istället för utrymmen och komfort. Därför tror jag den blir stor i Sverige, medan i övriga Europa tror jag inte Stonic kommer tillhöra de fem mest sålda i klassen.

#11
2017-10-10 13:37

Jag förstår inte Kias modellstrategi - nu har de tre bilar med liknande mått och prisnivå: Soul, Venga och Stonic. Men som jag förstått det fasas Venga nu ut till förmän för den lägre och mindre rymliga Stonic (var är logiken i det?) samtidigt som deras cross-over/mini-SUV Soul finns kvar i sortimentet. Soul har samma längdmått som Stonic och liknande kosmetiska "SUV-attribut", men Soul är lite rymligare (bagageutrymmet rymmer 3 liter mer!!!). Tala om att göra kunderna förvirrade...

#12
2017-10-10 13:37

KIA håller en snygg och tilltalande design och Stonic är inget undantag.
Men att där slutar det positiva.

#13
2017-10-10 13:50

mellanmjölk

#14
2017-10-10 13:55

Vete tusan vad man ska kalla Stonic och dess små kompisar. Tror att branschen själv vill säga kompakt-suv.

#15
2017-10-10 14:08

Soul är väl pensionsfärdig?
Jag förstår inte riktigt behovet av takhöjd, men jag har förstås sällan hatt. Inte lastar jag högre än ryggstödet heller.

#16
2017-10-10 14:35

Fördelen med hög takhöjd är att man kan sitta högre och rakare, vilket dels innebär lägre belastning på rygg och ben, och dels innebär bättre utrymmen eftersom det inte behövs lika mycket benutrymme i längsled och då kan man packa sätena närmare varandra och få mer bagageutrymme. Det är därför som en C3 Aircross har 410 liters bagageutrymme och Stonic bara 352 liter trots att båda är 4,10 m långa.

#17
2017-10-10 14:39

Soul och Stonic kommer att säljas sida vid sida under 2018, sen kommer det en ny Soul av årsmodell 2019 som kommer säljas sida vid sida med Stonic. Soul och Stonic kostar ung samma och vänder sig till samma köpare. Skillnaden är bara design och att Soul kan koppla interiörbelysningen i takt med ljudet från stereon, dvs den har en inbyggd ljusorgel och det har tydligen inte Stonic. Hmmm....

#18
2017-10-10 14:40

Sen finns ju Soul som en elbil också, det gör inte Stonic.

#19
2017-10-10 14:52

Stonic kommer som sagt som elbil och hybrid. Finns ingen anledning för KIA att inte göra såna när de bara kan plocka tekniken på hyllan.

#20
2017-10-10 15:06

Mäkinen, visst kan man säga att Kia inte har anledning att inte göra flera modeller på samma koncept men frågan är om det finns kunder till både Soul och Stonic, särskilt när de får samma motorer och båda finns som el- och hybridbilar. Två crossovers med samma längd, samma storlek mot samna målgrupp och med liknande designattribut. Jag är inte övertygad om att det är en bra strategi. Hyundai kommer ju dessutom med Kona som är en systerbil till Stonic och har samma dåliga bagageutrymmet. Huruvida de även kommer att göra en systerbil till Soul det vet jag inte.

#21
2017-10-10 17:00

SUV ordet är förstört, vad innebär det egentligen? Sedan grejen med att sitta ett par centimeter upp... tänker närmast på CX-3 och Toyota's.. motsvarighet...dessa bilar är knappt högre än min octavia. Men man kom kanske sent att höjden gör att förbrukningen sticker iväg?

#22
2017-10-10 18:34

Raphael,
De kanske sneglar på Volkswagengruppen som lyckas ganska bra med att sälja varianter på få grunder.

En SUV ska vara rambyggd och baserad på en pickup för att kunna tas på allvar.

#23
2017-10-10 18:59

Raphael, för dig finns det bara en bil.. och det är en C3 aircross. Jag måste nu ut och provköra en sådan, för att se vad som är så himla speciellt med den...

#24
2017-10-10 19:42

Stonic/Kona konkurrerar med andra lågbyggda halvkombis med något högre markfrigång - som Mazda CX-3 eller Fiat 500X, eller Mini Countryman. Och alla dessa finns också med fyrhjulsdrift, men det är de framhjulsdrivna versionerna som folk köper. Med fyrhjulsdrift och stora motorer sticker förbrukningen iväg. Känns rätt fel i småbilsklassen som dessa ändå tillhör. Varken 500X eller CX-3 är storsäljare i Europa, även fast 500X är en storsäljare lokalt i Italien. Renault Captur är mest såld i klassen, och jag tror den är det därför att den inte bara har högre markfrigång utan den är även byggd på höjden. Även Peugeot 2008 är det om än inte lika mycket. Detta gör dem rymliga och funktionella, mer så än Fiat 500X och Mazda CX-3.

#25
2017-10-10 19:51

För ögat utan hjärnan inkopplad skulle jag kunna tänka mig en Fiat 500X, för den är snygg. Men de mjuka organiska och runda formerna gör den synnerligen opraktisk. Den rymmer inte mer i bagaget än Stonic/Kona gör. De konkurrerar om samma köpare, och just nu har 500X lite trista motorer men Fiat har fyra nya motorer på gång - en 1,0 3-cyl och 1,3 4-cyl med kompakta förbränningsrum och en Miller-cykel för förbränningen (påminner delvis om Atkinson men bara delvis) och matknadens högsta kompression, de kommer även med turbo-laddning (det är så det blir fyra motorer) för 500X är 1,3 cyl utan och med turbo mest aktuell, den ersätter dagens 1,6 utan turbo och 1,4 med turbo. Någon gång under 2018 kommer de till 500X. Minsta motorn 1,0 kommer till Panda och 500 och kommande nya Punto.

#26
2017-10-10 20:03

Jag uppskattar C3 Aircross därför att den är minst lika rymlig som den C3 Picasso som jag har, och den har i stort samma längd väldigt lite som skiljer. Bredd och höjd på Aircross är också ung som min Picasso, men Aircross har högre markfrigång (17,5 cm) så den blir därför lite högre. Det kan vara så att den inte går in i mitt garage, min Picasso gör det med en hårsmån det kan bli lite väl tight med C3 Aircross. Inte jag som byggt garaget, det gjordes på 50-talet kanske jag får såga upp dörren lite och göra om haha... men en Aircross rymmer 410-520l bagage (skjutbart baksäte), och min Picasso har 380-500 liter. Aircross ger mig 20-30 liter extra. Redan min Picasso är rymligare än Stonic/Kona, det är ju en minibuss. När jag flyttade mitt kontor så fick det plats i Picasson. Skrivbordsstol, två Ikea Poäng fåtöljer, en ihoprullad matta, ett litet runt bord typ café, diverse pärmar och krukväxter. Försök få in det i en Stonic/Kona eller CX-3 eller för den delen 500X. Det går inte.. Men det går i Aircross, dessutom har den framfälld passagerarstol så man får in långa föremål också. En Aircross är alltså en C3 Picasso minibuss (som jag har) med högre markfrigång och lite annan styling, sen har den nya breda och fluffiga stolar också.

#27
2017-10-10 20:11

Faktum är att den första C3 Aircross var en C3 Picasso med högre markfrigång och extra platsköldar, men den såldes bara i Sydamerika. Nya C3 Aircross II ersätter C3 Picasson både i Europa och Sydamerika. Aircross-varianten blev populärare än vanliga Picasson i Sydamerika, så nu kör man konceptet world-wide. Högre markfrigång och GripControl passar bra där jag bor, med djupa lerspår varje vår som slår i underredet, stora stenar på skogsvägarna som skrapar i och grusvägar som vid kraftigt snöfall kan ta några dagar för bonden att ploga upp. Kia Stonic/Hyundai Kona och liknande är för små invändigt för mig, de är ju bara vanliga småbilar med lite högre markfrigång. En C3 Aircross är en minibuss med högre markfrigång. Det är skillnaden. Sen tycker jag Aircross ser rolig ut, jag vill ha den med Orange pack där takreling och ränder sidifönstret bak samt sidospeglar är i orange. Och så Urban Red på inredningen med röda och orangea detaljer i klädsel och på detaljer i instrumentpanelen och ratten. Då är jag nöjd. :)

#28
2017-10-10 20:19

Kia vågar ge vettiga garantier på sina bilar. Det vågar inte PSA......litar de inte på sina produkter då det blir för dyrt med garantiärenden......

#29
2017-10-10 20:31

Nu har jag bara haft körkort i 28 år så det kanske inte räcker för att använda bilar till allt, men de enda gånger jag fyllt bilen fullständigt är när jag har flyttat. Det gör jag inte tillräckligt ofta för att det ska påverka valet av bil.

Det var nästan fullt med semesterpackning och fyra hundar i min Mazda Demio, men ovanför hundskocken fanns det luft.

#30
2017-10-10 20:53

Nåt som kan vara intressant i sammanhanget är det faktum att Stonic beroende på motor får dra mellan 910 och 1100 kg på kroken.
En C3 Aircross får dra mellan 650 och 840 kg.
Som upplysning bara.

(Inom parantes så får VW T-roc med de motoralternativ som finns tillgängliga, dra mellan 1300 och 1700 kg.)

#31
2017-10-11 00:24

En bil med enbart tre olika bensinmotorer att välja på. Nej, tack! Ska man kunna bryta beroendet av fossila bränslen är detta ingen bil man bör köpa.

#32
2017-10-12 08:56

Kia säljs med en garantiförsäkring, till PSAs bilar kan man köpa till en garantiförsäkring utöver de tre år som är standard. Att tro att Kia inte tar betalt för sin garanti, och hävda att det handlar om att "våga lita" på produkten, det kallar jag för en illusion. Kia tar betalt för sin extra garanti, men den är inbakad i priset. Dessutom är den full av undantag. Om Kia hade tre års garanti så kunde de sänka priset på bilarna. PSA ger helt enkelt kunden alternativ.

#33
2017-10-12 09:07

Jag hade en Mégane kombi innan, den lastade 500 liter i skuffen, men man satt lägre och den var inte lika rymlig invändig. Jag tycker inte om att sitta på golvet med raka knän, jag får ont i lederna. Jag behöver utrymmen eftersom jag har hus och bor på landsbygden. Även om jag inte flyttar så ofta så kör jag en hel del turer till återvinningen. Nu senast två gräsklippare som gått sönder bortom all räddning plus andra saker. Har några stora kartonger kvar med gammalt bråte att köra iväg. Med en Picasso är det så enkelt bara fylla upp och jag slipper hyra en släpvagn. Dessutom gillar jag bilar som är lättparkerade i stan och det är verkligen en Picasso för den ligger på 4-4,1 meter (C3 Aircross är 4,15). Maximal rymd på minimal längd.

Jag förstår inte poängen med att köpa en mini SUV/Crossover som inte rymmer mer än en ordinär småbil. Kia Stonic är bara en Rio med smärre designförändringar och så lite högre markfrigång, plus en klart stötigare fjädring (enligt alla provrapporter jag läst/sett).

#34
2017-10-12 09:20

Mazda CX-3 är ingen storsäljare i Europa, och Kia Stonic/Hyundai Kona liknar den i mångt och mycket. Captur är nr 1 i Europa för den är rymlig och praktisk, och faktiskt byggd på höjden - den är ingen vanlig lågbyggd småbil med lite extra markfrigång. Däremot kan Kia Stonic bli mer populär i Sverige, för svenskar gillar i mångt och mycket det som amerikanare gillar. Sverige har ju en annan SUV trend än övriga Europa, det handlar i Sverige mer om design än funktion och rymd. Kia säger Stonic är byggd för Europa, men det verkar som den är mer byggd för Sverige och för USA. Jag tror Kia/Hyundai har underskattat européers uppskattning av rymd och funktion, och överskattat betydelsen av några extra plastsjok på en i övrigt ordinär småbil. Både Stonic och Kona finns med 4-hjulsdrift, men europeiska kunder väljer nästan uteslutande framhjulsdrift. Jag tror inte att det kommer ändra sig.

#35
2017-10-12 10:08

När jag ska till tippen med något tar jag släpet som alltid står hemma eller pick upen så jag slipper vara försiktig.
Jag tror att svenska kunder har färre erfarenheter av dåliga koreanska bilar än av franska så det bör innebära mindre uppförsbacke för KIA än för att fransoserna ska växa.

#36
2017-10-13 09:07

Minibussar och rymlighet går hem mycket bättre i Mellan- och Sydeuropa än i Sverige. Svenskar gillar stora bilar men de behöver inte vara så rymliga. V60 var ju ett tydligt exempel på det - stor utanpå och liten invändigt. Eller ta V40 som var en opraktisk dysfunktionell bil. Och när Volvo gör en V90 som arvtagare till en klassisk serie av funkis-boxar, så rymmer den mindre än föregångaren - och blir succé i Sverige. Smaken har ändrats, köparmönstren har ändrats.

#37
2017-10-13 09:09

Det påstås här i tråden att Stonic kommer som hybrid och elbil, men enligt Kia Sverige så finns inga sådana planer. De fortsätter alltså med Soul som det elektrifierade alternativet i samma storleksklass som Stonic. Och en ny Soul kommer hösten 2018.

#39
2017-10-14 22:37

Bilen var ful gjorde frugan klart, tycker inte jag, finns värre. Däremot gillade hon Kia Optima kombi i laddhybridversion, vilket jag gör också.

#40
2017-10-16 18:37

Provsatt en Stonic idag och förundrades över hur låg den faktiskt var. Betydigt lägre utanpå och även beträffande sitthöjden jämfört med min egen Golf SV. Man har trollat lite med formgivningen för att få det att framstå som en lite högre SUV-modell, ungefär som för CX-3, men i realiteten är den nog bara marginellt högre än många vanliga B-klassbilar.
F ö ser den proper ut men tyvärr är den nog inget alternativ vid mitt nästa bilbyte även om jag absolut inte har nåt emot märket som sådant. Många Kia-bilar har haft riktigt trevlig inredning av bagegutrymmet med bl a dubbelgolv men har var det betydligt enklare lösningar som gällde.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!