Nästa artikel
Säkraste och farligaste bilarna utsedda
Nyheter

Säkraste och farligaste bilarna utsedda

Publicerad 11 september 2015 (uppdaterad 11 september 2015)
Volvo XC60 klarar sig bra i krockstatistiken.
Folksam har för sextonde gången rankat bilmodeller utifrån krocksäkerhet. Volvo dominerar prispallen.
I årets rapport har 254 modeller av varierande årsmodell rankats. Volvo XC60 hamnar tillsammans med syskonen V70, S80, S60 och V60 på första plats. De har alla enligt Folksam en säkerhetsnivå som ligger drygt 50 procent över genomsnittet. Silvermedaljören blev Volvo XC90 och tätt efter kom Honda CRV.

En nyhet på listan är att fler tyska märken har placerat sig bland tio-i-topp. Audi A4, samt Mercedes C-klass har tagit sig in i toppskiktet och BMW har nu både 3- och 5-serie representerade bland de tio bästa.

I botten av listan hamnar Volkswagen Polo av äldre modell. Men även relativt nya bilar, såsom Citroën C3 från år 2000-2009 rankades lågt i krocksäkerhet. Citroën C3 hade –40 procent lägre säkerhet än medelbilen.

Undersökningen ”Hur säker är bilen” har genomförts av Folksam vartannat år sedan 1983. Rapporten bygger på inrapporterade allvarliga trafikolyckor till Trafikverkets databas STRADA, kombinerat med resultat från krocktester för att kunna bedöma nyare modeller.

Hela listan med samtliga modeller hittar du här.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams rankning?
Bästa bilarna (antal procent över genomsnittet)

1. Volvo V70/S80/S60/V60/XC60 (07-15): +51%

2. Volvo XC90 (02-15): +48%

3. Honda CRV (98-06): +47%

4. BMW 3-serie (12-15): +46%

5. BMW 5-serie (04-09): +46%

6. Audi A4 (08-15): +45%

7. VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy (96-15): +41%

8. VW Passat (08-14): +40%

9. Mercedes C-klass (07-13): +40%

10. Toyota RAV4 (05-12): +40%

Sämsta bilarna (antal procent under genomsnittet)

1. VW Polo (82-94): -233%

2. Peugeot 405 (88-96): -125%

3. Honda Accord (86-93): -116%

4. Peugeot 309 (87-93): -111%

5. Toyota Previa (91-99): -98%

6. Ford Fiesta (96-02): -62%

7. Hyundai Accent (99-06): -61%

8. Ford Scorpio (85-98): -58%

9. Saab 900 (88-93): -55%

10. Toyota Carina (92-98): -51%

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-11 09:59
hultarn

Anmärkningsvärt är att Honda CRV placerar sig så högt. Den kom redan -98, och är fortfarande bra. Japaner från den tiden var ju annars knappast ledande inom krocksäkerhet.

Att små och gamla bilar ligger lågt är ju ingen överraskning.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-11 11:17
Lars58

Statistik ljuger inte....
En Honda CRV från 98 på tredje plats haha
Audi A4 säkrare än A6
Mercedes C-klass säkrare än E-klass

#3 • Uppdaterat: 2015-09-11 12:12
IngoS

Honda CRV och Citroen C3 sticker onekligen ut. Citroen har ju i många år haft undermåliga pisksnärtskydd (enligt euroncap) och nackskadorna har mycket stor tyngd i Folksams siffror på personskador. Honda och Citroen hade rätt likartade resultat för frontalkrocktesterna i euroncap. Det hade varit intressant med en särredovisning av hur mycket nackskadorna påverkar resultaten. Det hade varit intressant med en uppdelning vad gäller nackskadorna för män och kvinnor f .ö. eftersom nackskydd också med goda testresultat, särskilt aktiva nackskydd (som hos Mercedes) i vissa fall tycks fungera sämre hos kvinnor. Kanske Volvo och Honda fått en jackpot i nackskyddens utformning. Även nackskador kan vara invalidiserande, och man bör nog inte tappa fokus på nackkskyddet i virrvarret av euroncapstjärnor. Jo, jag är medveten om viktskillnaden till Hondans favör. Den är också ett högbygge som kan vara extra elak mot kolliderande fordon och därmed ge en mjukare uppbromsning hos den egna bilen.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-11 12:42
Tobo

Intressant att se krocksäkerhetsutvecklingen, t.ex. Saab 900 (första generationen) ansågs ju vara en mycket säker bil på sin tid, nu är den på plats 9 på sämsta listan.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-11 14:11
Styggavargen

SAAB 900 (ca 4,7 meter lång) väger mellan 1200-1400 kg, det är lite för dagens bilar. Detta är verkliga olyckor och de bästa bilarna väger mycket, över 1500 kg... uppåt 2000 kg. Tekniken går samtidigt framåt, en gammal bil är inte lika säker. Detta som jag nyss sade är mest i generella termer. Tunga bilar är säkrare för risken att man krockar med en lättare gör att man får övertaget. SUV trenden verkar gå ut på detta, småbilar som väger uppåt 1,5 ton... och de stora SUV's börjar på 1900 kg och uppåt. Så man kan säga att vanliga familjebilar per definition blir osäkrare pga nuvarande utveckling med SUV. Miljö blir också sämre tack vare de ökade utsläppen SUV medför.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-11 17:13
Rille_L

Här kan du se presskonferensen: Hur säker är bilen?
Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren presenterar listan över säkra och osäkra bilar.

http://avenyproduction.se/folksam2015.html

#7 • Uppdaterat: 2015-09-11 18:16
doktor olle

Ja det är slående att SAAB 900 som var en så säker bil ligger så dåligt till nu. Dels har ju bilarna blivit bättre men också som ni säger tyngre och högre får därmed övertaget i en krock. Om de inte på grund av höjden slår runt, då ligger de klart sämre till. Intressant hur XC90 ligger sämre till än personbilarna på samma plattform (V70 etc.)
Det pågår kapprustning i trafiken. Suvarna görs nu bredare och bredare för varje år för att minska rundslagningsrisken. Med ökad bredd kommer ökad vikt. Bredder på 2 meter och vikter på 2.5 ton är ju ingen ovanlighet nu, utan anses normalt. Om det fortsätter på den inslagna vägen där varje generation är 4 cm bredare än sin föregångare, var kommer vi att vara om 20 år? Hur ska vägarna se ut när normalbilen är 3 meter bred och väger 5 ton? Hur mycket bensin ska gå åt när alla kör runt i 5tonsbilar? Jag vet, det låter lustigt, men gör en extrapolering av mått och viktkurvorna så ser ni att det är där vi hamnar.
Enda hoppet jag ser är att när bilarna i framtiden blir självkörande blir de så mycket säkrare att man av det skälet kan börja skala ner igen på bepansringen. Fram till dess är det kapprustning som gäller.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-11 18:17
Rille_L

@Tobo
Om du tittar på presskonferensen jag länkar till. Så förklarar Anders att det bara är bilar med lanseringsår 1985 och framåt som är med på den listan. Dom gjorde ett undantag med polon, för att visa hur illa det kan vara.
Så SAABen hade inte varit helt i botten, om dom tagit med alla bilmodeller med lanseringsår före -85

#9 • Uppdaterat: 2015-09-11 21:42
Styggavargen

doktor olle, du verkar vara inne på samma väg som jag.. det börjar likna kapprustning eller som det heter i USA "arms race". Volvo har byggt allt tyngre och kortare bilar. En Volvo 940 vägde under 1500 kg och var nästan 4,9 meter lång. Idag har vi tex en XC60 som är 4,65 meter lång och väger 1900 kg. Kortare bilar men tyngre, som lastar mindre pga de är kortare men högre. Maximalt pott på att få upp förbrukningen. Ingen verkar vara det minsta kritiskt till utvecklingen. De som inte köper en tung SUV köper istället en onödigt för stor MPV för sina lilla familj med 2 barn. Denna osunda utveckling måste vändas, och då menar jag inte att vi skall köra omkring i småbilar...utan långa bilar som väger mindre och lastar mer. SUV är fel väg att gå...

För Volvo's del ligger det prestige i detta, då deras försäljningsargument och kunder velat ha hög säkerhet. Och till viss del har Volvo sett till att ligga i de övre regionerna när det kommer till vikt kontra storleksklass. Man vill vara bland de tyngre i varje storleksklass med kombinationen satsning på hög säkerhet. Jag förringar inte alls Volvo's säkerhetsarbete, de jobbar säkert hårt även om den är fullt medvetna om att tyngden på fordonet spelar stor roll för utgången i en verklig olycka. Som det ser ut idag, Volvo har ingen bil under 1500 kg, titta på bara på en vad en liten V40 väger så får ni se.

Ekonomiska sanktioner mot SUV funkar inte, ett tillverkningsförbud vore nog ett sunt beslut. Kanske införa maxgräns på 1800 kg för ett fordon tex?

#a • Uppdaterat: 2015-09-11 23:34
doktor olle

@styggavargen: Instämmer. Fascinerande att det skrivs så lite om detta. Man kan egentligen inte kritisera tillverkarna för denna vansinniga utveckling heller, vill folk köpa allt fetare, högre och bredare bilar så måste ju tillverkarna bygga dessa för att kunna ta marknadsandelar. Så det kanske inte vore så dumt om myndigheterna satte ned foten i just detta fall. Lite skjuter ju sig tillverkarna själva i foten eftersom det är så trångt och smutsigt och vi redan har bilförbud i några av världens städer, så ökar förstås risken för fler bilförbud i städerna när bilarna blir ännu tyngre och klumpigare.

Bara en sådan sak som att man knappt kommer in i ett garage inne i stan med en modern bil borde väl vara en väckarklocka? Och det har hänt på bara 10-15 års tid, så "utvecklingen" går snabbt.

Som du säger en maxvikt på 1800 kg vore inte fel. Kan omöjligt se varför en personbil ska behöva väga mer än så om den byggs på ett vettig sätt.

Om man vill se det komiska i det hela så kan man väl snart använda samma plattformar till tunga lastbilar som till personbilar :-) stordriftsfördelar!
När det gäller hjulstorlekar så är vi redan där. 22 tumfälgar (tunga lastbilar) finns nu som option på de fetaste suvarna.

PS, jag säger inte "det var bättre förr" det var det inte, men i just detta fall har utvecklingen gått överstyr

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.