Bild
Nästa artikel

Säkraste bilarna 2015

Nyheter

Euro NCAP har utsett vilka bilar som klarat sig bäst i förra årets krocktest utifrån biltyp.

Volvo XC90 vann i kategorin bästa stora suv och kammade även hem bästa helhetsbetyg av alla testade bilar 2015.

Bästa lilla suv blev Mercedes-Benz GLC. I kampen om bästa stora familjebil blev det oavgjort i delmomenten mellan Jaguar XE och Toyota Avensis. Jaguaren fick ändå ses som vinnare i duellen, då den har all säkerhetsutrustning som standard. Bästa lilla familjebil blev Infiniti Q30, som hade ett av de bästa resultaten i delmomentet fotgängarskydd av alla testade bilar under året.

När det gäller små MPV:er åker familjen säkrast i en Volkswagen Touran och Ford Galaxy vann kategorin bästa stora MPV. Fajten om säkraste kompaktbil vanns av Honda Jazz.

I år fokuserade Euro NCAP i sina tester mycket på cabrioleter, en kategori som tidigare haft relativt blygsamma siffror i krocksäkerhet. Ingen av de testade bilarna fick full pott med fem stjärnor men roadstern Mazda MX-5 klarade fyra stjärnor och blev klassvinnare.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Kommentarer

#1
2016-01-26 16:26

Det där med bäst i test misstolkas praktiskt taget alltid till att var BÄST överhuvudtaget av alla.
Den bästa bilen kanske man inte testat...
Det är ett faktum man inte upplyser om.

#2
2016-01-28 11:17

Bäst är den som är bäst på att skydda vid en krock. Inte den som har mest elektroniskt bling-bling som kanske skyddar från en krock om det nu fungerar just den dagen.

.

#3
2016-02-14 13:59

Oberoende bedömning ? ? ?
Dyrbar teknik och Tyska bilar ligger på topp hos NCAP, i ett försök att premiera bilindustrin och höja bilpriserna för köparna.
Snart är det förbjudet för nya körkortstagare att köra 10 - 15 år gamla Bilar, de som tar körkort i dag klarar inte av att framföra fordon utan tekniska hjälpmedel.
De som ligger bakom NCAP har kostat samhället enorma kostnader, med sin poängbedömning av nya fordonen.
Att inte beräkna beräkna den verkliga bränsleåtgången / mil, efter hur dom drar vid normal körning efter väg säger en del hur NCAP arbetar.
Kommer de förarlösa bilarna så kommer NCAP att ge dessa 100 poäng, och de äldre bilarna lagförslås väl förverkade av Staten.
Strafflägg alla som konstruerar vägar och infrastrukturen, i förhållande till olyckor och kostnader och Nollpunkten kommer rusande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.