Bild
Nästa artikel
Skoda Kodiaq.
Mini Countryman.
Nissan Micra.
Suzuki Swift.

Säkerhetspaketen avgörande i krocktest

Nyheter

Euro NCAP har kraschat bilar igen. Den här gången var det Skoda Kodiaq, Mini Countryman, Nissan Micra och Suzuki Swift som sattes på prov.

Euro NCAP har publicerat resultaten från senaste krocktestomgången. Samtliga bilar klarade sig bra i själva kollisionsmomenten, men det var i delmomentet förarassistans som de stora skillnaderna framträdde. Skoda, som utrustar alla Kodiaq på den europeiska marknaden med autobroms som upptäcker både andra fordon och fotgängare, får fem stjärnor av fem möjliga. Även Mini Countryman gjorde bra ifrån sig i testerna och tilldelades fem stjärnor i slutbetyg.
 
Småbilarna Nissan Micra och Suzuki Swift fick varierande betyg, beroende på säkerhetsutrustnig. Med standardutrustning fick Nissan Micra fyra stjärnor och med säkerhetspaket blev det full pott. Micra har autobroms som standard men det var tillvalet filhållningsassistent som krävdes för att få fem stjärnor. Denna så kallade intelligenta filbytesvarnare som styr tillbaka bilen om den vinglar ur kurs är dock standard i Sverige och finns redan på grundnivån Visia.
 
Suzuki Swift å sin sida fick tre stjärnor i standardutförande och fyra stjärnor med säkerhetsutrustning. Det ska tilläggas att radarbaserad autobroms och adaptiv farthållare ingår i alla bilar som säljs i Sverige, men inte i Europa och det var därför som NCAP:s krocktestare inte var helt nöjda med Swift i grundversion och bara gav den tre stjärnor. Även med all säkerhet inkluderad missade Swift en stjärna och det var till viss del på grund av att bilen inte bromsar automatiskt för fotgängare i vägen. På den svenska marknaden går det att köpa till Inclusivepaketet för 17.000 kronor som bland annat innehåller kamera- och laserbaserade säkerhetssystemet Dual Sensor Brake Support, vilket bromsar automatiskt för gående på kollissionskurs med fordonet.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Bilarnas krockbetyg

Skoda Kodiaq: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92 %
Skydd av barn: 77 %
Fotgängarskydd: 71 %
Förarstödsystem: 54 %
 
Mini Countryman: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 90 %
Skydd av barn: 80 %
Fotgängarskydd: 64 %
Förarstödsystem: 51 %
 
Nissan Micra*: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 91 %
Skydd av barn: 79 %
Fotgängarskydd: 79 %
Förarstödsystem: 72 %
 
Suzuki Swift*: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 88 %
Skydd av barn: 75 %
Fotgängarskydd: 69 %
Förarstödsystem: 44 %
 
* = med säkerhetspaket, standard i Sverige.

Kommentarer

#1
2017-06-01 12:32

Trots att det talas tydligt om att det handlar om elektronisk utrustning så tolkar fortfarande de flesta som ej är speciellt bilintresserade "ute på gatan" resultaten som att det ENBART handlar om bilens säkerhet och sätt att fungera i en faktisk fysisk krock.

Detta är ett stort problem som inte uppmärksammas då enbart de som är intresserade och insatta diskuterar frågan - och av självklara orsaker upplever inte DE att det föreligger något problem...

Jag talar ofta med ej intresserade personer om detta och de blir mycket förvånade när de får veta att betygen inte enbart handlar om bilens faktiska krocksäkerhet - ingen har uppskattat att det är så.

#2
2017-06-01 18:28

Alla bilar får mer eller mindre 5 stjärnor, men sedan får man titta på "skydd av vuxna" för att reda ut hur säker bilen är vid verkliga olyckor. Dock så spelar vikten stor roll, en bil med tre stjärnor kan då vara säkrare än en bil med fem stjärnor.

#3
2017-06-02 17:56

Styggavargen: fast det spelar ingen roll om en mindre bil får 5 stjärnor om den möter en SUV på 2-2,5 ton....

#4
2017-06-02 22:19

Alla bilar får 5 av 5.. ingen mening med att sätta betyg. Inte som att en bil kommer 2017 och får 2 av 5.

#5
2017-06-06 12:55

hultarna, det är det jag säger. En tung bil med 3 stjärnor kan vara säkrare än en med 5 stjärnor som är lättare. Därför är jag emot SUV trenden eftersom denna går ut på att köra över de mindre bilarna, slå ut deras skydd (höjdskillnad). För att vara säker måste alla köpa en bil i 2 tons klassen med samma höjd. Vad vann vi på detta? Tyngden i sig är ett stort problem, två lastbilar som krockar och alla dör. Problemet finns också när två 2 tons SUV's kolliderar, risken är att alla dör. Lägre vikt på bilarna medför bara vinster på alla områden. Bilparken måste vara homogen utifrån vikt, för att vi alla skall vara så säkra som möjligt. Men just nu är problemet att många SUV's väger 2 ton och även större kombibilar, och sådana bilar som min egen Octavia på 1300 kg blir då i princip osäker mot dessa bilar även om bilen i sig är mycket säker mot bil i sin egen viktklass.

#6
2017-06-06 12:59

Bara så att ni vet, vikten på elbilar kommer att spreta ännu mer i viktfördelning om folk skall ha SUV, dessa kräver mer energi för att få samma räckvidd som en mindre bil och batterierna kommer då att få SUV'ens vikt att skena iväg ordentligt. Får vi se en el-version av XC60 på 3 ton? Inte helt omöjligt....