Nästa artikel
Säkerhet och miljö bäst i mellanklassen
Nyheter

Säkerhet och miljö bäst i mellanklassen

Publicerad 21 juni 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Folksam har sammanställt vilka nya bilmodeller som klarar årets miljö- och trafiksäkerhetskrav*. För tre år sedan skulle en av 20 nya bilar ha godkänts enligt dessa krav. Nu godkänns en av tio. Listan visar att miljövänlighet och trafiksäkerhet inte på något sätt är oförenliga, även om små bilar oftare saknar acceptabel säkerhetsutrustning och större bilar oftare drar för mycket bränsle.
Ny Folksamlista visar: trafiksäker och miljövänlig bil ingen omöjlighet
Folksam har sammanställt vilka nya bilmodeller som klarar årets miljö- och trafiksäkerhetskrav*. För tre år sedan skulle en av 20 nya bilar ha godkänts enligt dessa krav. Nu godkänns en av tio. Listan visar att miljövänlighet och trafiksäkerhet inte på något sätt är oförenliga, även om små bilar oftare saknar acceptabel säkerhetsutrustning och större bilar oftare drar för mycket bränsle.
Det är framförallt mellanklassbilar som prioriterats av bilindustrin och det är i denna kategori som flest bilar når kraven. Men Folksams granskning visar att även småbilar klarar kraven, exempel på detta Toyota Yaris och Fiat Grande Punto..

Bilens totala livslängd är 10-15 år. Därför är det viktigt att nya bilar motsvarar de höga kraven inom både säkerhet och miljö. Vanligt folk ska kunna köra bilar med hög standard, även om de köper begagnat. Idag säljs nästan hälften av alla nya bilar som tjänstebilar.

- Det är fullt möjligt att köpa en säker och miljövänlig småbil idag, men det förutsätter en aktiv och insatt köpare. Inköpsansvariga för tjänstebilar har en viktig roll att fylla för att säkerställa de anställdas arbetsmiljö men också bidra till ett hållbart samhälle för den standard andrahandsmarknaden får, säger Anders Ydenius trafiksäkerhetsforskare hos Folksam.

Antalet godkända miljöbilar har ökat kraftigt sedan förra året; från 8 till 18 bilmodeller. Några av de nya modeller som klarar kraven är Mini One D och Volvo C30F. Bränslesnåla stora bilar är inget som tillverkarna generellt satsar på, även om det nu kommer fler stora bilar med miljöbränslen på marknaden.

Totalt sett klarar dubbelt så många modeller dagens bränsleförbrukningskrav jämfört med vad 2003 års bilflotta skulle ha gjort. Om man ser till Folksams hela kravspecifikation, det vill säga för både miljö och säkerhet, så godkänns nu en av tio nybilar, oftast en mellanklassbil. För tre år sedan skulle en av 20 nybilar ha godkänts med samma krav. Några nya modeller på topplistan är Opel Corsa, Mercedes B-klass, och Mazda 5.

- Antalet modeller som håller sig på rätt sida förbrukningskravet har ökat från 6,4 procent 2003, till 13,6 procent nu, säger Jan Snaar, miljöchef på Folksam. Att det går åt rätt håll är självklart positivt. Men utvecklingsstegen är ändå för små om vi ska uppnå den förändring som är nödvändig ur klimatsynpunkt.

Den tydligaste trenden på längre sikt är att bilarna blir allt säkrare. 42 procent av dagens bilflotta klarar 2007 års säkerhetskrav. För tre år sedan skulle bara 18 procent ha godkänts med samma krav.

- Av säkerhetskraven är EuroNCAP:s fem stjärnor svårast att nå. Därnäst kommer godkända pisksnärtskydd, säger Anders Ydenius. Men bältespåminnare på förarplats och antisladdsystem finns nu i alltfler nya bilar, även om småbilar oftare saknar sådan säkerhetsutrustning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.