Bild
Nästa artikel

Saabs elbilar får kinesiska batterier

Nyheter

När Saabs första elbilar lanseras våren 2014 kommer de att utrustas med batterier från en ny och toppmodern fabrik i Peking.

Köparen av Saabs konkursbo, elbilskonsortiet Nevs, har fått tillgång till en fabrik som tillverkar elbilsbatterier av typen litiumjärnfosfat. Anläggningen har byggts av ett dotterbolag till National Modern Energy Holdings, som i sin tur äger Nevs.

Inledningsvis ska fabriken producera batterier till eldrivna bussar, men så småningom även fungera som huvudleverantör av batterier till Saabs elbilar. Enligt Nevs kan den första eldrivna Saaben lanseras våren 2014.

– Detta är ett viktigt steg för Nevs, säger Kai Johan Jiang, ägare av National Modern Energy Holdings. Fabriken är Kinas modernaste och vi producerar batterier som är i absolut världsklass.

Enligt Nevs bygger batterierna på japansk teknik och energidensiteten (146 Wh/kg) uppges vara högre än i dagens elbilsbatterier, vilket borgar för längre räckvidd.

– Redan idag har våra batterier en kapacitet med mycket konkurrenskraftiga värden, och ännu återstår cirka ett och ett halvt år innan den första Saab-elbilen ska lanseras, säger Kai Johan Jiang.

Diskutera: Vad tror du om Saabs kommande elbilar?

Kommentarer

#1
2012-10-16 15:25

Hoppas att de lyckas, och jag önskar dom all framgång!

#2
2012-10-16 15:39

NEVS skickar - sannolikt - bilarna utan batterier till Kina. Sparar en transport och - sannolikt - import tull.

Slutmontering och provkörning i KIna= mindre jobb i THN.

Enligt TTELA skall NEVS göra facelift på 9-3 - då hinner dom inte starta serieproduktion förrän efter semestern 2014.

Serieproduktion är mycket mera än 10 bilar/ dag.

#3
2012-10-16 16:19

Håller med Shogun!

#4
2012-10-16 16:26

Elmotorer är ju så jäkla mycket bättre än förbränningsmotorer, så hoppas de får till det på batterifronten.

#5
2012-10-16 17:59

En kines som heter "Johan", de är roliga! :-)
Jag jobbade med en som hade lagt till "Peter" i sitt namn, det är tydligen högsta mode att adoptera ett västerländskt namn.

I vart fall får jag instämma i Shoguns lyckönskning, det behövs jobb i Trollhättan!

Sen förstår jag inte varför det ska behöva ta sån lång tid att få igång produktionen, bilvärlden är märklig!

#6
2012-10-16 18:32

Nja, jag har alltid varit skeptisk till det här.
Det myllrar av etablerade tillverkare med enorma resurser och de har ändå, trots stora satsningar på elbilar, inte kunnat visa upp något revolutionerande och inte kunnat få elbilssatsningen att gå med vinst.
För många av dem gör det inte så mycket eftersom de haft andra produkter som kunnat vara med och finansiera.
Men för Nevs?
En enda modell som efter modifieringar ändå ursprungligen är byggd för att drivas av en turbomotor!
Jag tror det dröjer väldigt länge innan elbilar är något att räkna med och de som inte kompletterar med hybriddrift är säkert snart borta.
Tyvärr.

#7
2012-10-16 19:52

Jag är tyvärr böjd att hålla med saabnisse till 100%. Vidare förutspår jag att det är mer detaljer än bara batteriet (tjalles inlägg) som slutmonteras i Kina. Tyvärr.

#8
2012-10-16 20:22

Det är inget konstigt att det tar tid att sätta igång serieproduktion, de behöver ju utveckla bilen först. Det är inte bara att sätta i ett batteri i en 9-3 och köra... Vi talar om ny motor, nytt batteri, ny drivlina, nya lösningar. De måsta prova, testa och få till en fungerande lösning. Sen kan de sätta igång produktion.

#9
2012-10-16 20:30

Eftersom verkningsgraden för elmotorer är dubbelt så hög som verkningsgraden för förbränningsmotorer, så hänger det på batterierna om Saab/Nevs kommer att lyckas... Elbilar är framtidens melodi med rätt batterier. Alltså pris och prestanda, gällande batterierna. Lycka till Saab/Nevs! :-)

#10
2012-10-16 20:37

Elmotor-fyrhjulsdrift verkar funka bra.

#11
2012-10-16 22:48

Prius klarar sig på 1,44 kWh per mil vid eldrift vilket översatt till bensin/diesel motsvarar ca: 1,6 dl bränsle per mil. Här några som kör elbilar i en bilpool.
http://greencharge.se/2012/08/sextusen-medlemmar-i-bilpool/#more-384

#12
2012-10-17 07:55

re:"Ta lång tid....."

Förutom jobbet med anpassningarna, måste krocksäkerheten verifieras - det är - sannolikt - den största enskilda kostnaden och "tidsboven".

Krocksäkerhet (inkl. säkerhet mot elstötar och brand ) är uppenbarligen det största problemet vid konvertering av bilar från förbränningsmotor till el.
Bilen är inte konstruerad för ett c:a 400 kg tungt batteri placerat bakom bakaxeln- det trycker på frontstrukturen hela vägen - normalt "parkerar" motorn i barriären/hindret.

#13
2012-10-17 08:54

"Saabnisse": Hur stora har nu satsningarna varit på elbilar egentligen?,...Har du inte sett filmen som jag länkade? ;)
Skulle kunna tänka mig ( utan att ha en aning ) att om Vw hade satsat lika mycket på ett elbilsprojekt som man har satsat på Veyron och kanske på Phaeton så skulle du fått se på elbilar....( sen att världen absolut inte hade klarat sig utan dessa monster är kanske en annan sak!?)

Sen förstår jag att det tar tid att bygga om en 9-3:a till elbil men för dem stora har jag ingen respekt.
Det är frustrerande att läsa artikel efter artikel som lovar produktion som sedan bara flyttas framåt eller helt uteblir.


Men det är enormt svårt för många att ta in att biltillverkarna driver med oss!
Att de inte finns måste bero på att tillverkarna verkligen ANSTRÄNGER sig för att få fram en produkt som kommer att skicka allt annat tillbaka till stenåldern?
Om jag lever om 50 år så kommer barnbarnen som vuxna att flina åt vår dumhet!

#14
2012-10-17 10:00

Mistro, det handlar om lönsamhet, de etablerade biltillverkarna satsar naturligtvis tillverkningen på det som ger vinst.
Det är delar av den vinsten som ska täcka förlusten med elbilsexperimenten.
Om du jämför den satsning som Nevs gör med t.ex. Renault/Nissan, Mitshubishi eller Toyota, så blir den mikroskopisk.

Jag tror säkert att man kommer att få fram något revolutionerande i batteriväg, men jag tror inte att det kommer från Nevs eller deras samarbetspartners och jag tror att det dröjer åtskilliga decennier innan det blir möjligt att ersätta en konventionell bil med en elbil.

Saab hade ju ett begränsat samarbete med Boston Powers
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article738116.ece
som ju var föregångare till den 9-3 som Nevs nu påstår ska provtillverkas.

Naturligtvis kan det tvingas fram helt nya transportsätt, t.ex. genom politiska beslut som vänder upp och ned på hela transportsystemet, men i ett samhälle med fri konkurrens går det inte.
Det finns inte tillräckligt många bilägare som vill betala tre gånger så mycket för en elbil som jämfört med en konventionell bil har en mycket begränsad körsträcka och kräver flera timmar för att tankas.

Naturligtvis kan man tänka sig små lätta elbilar för tätortstrafik för de som kan klara sig med enklare persontransport och ett system med hyrbilar för längre transporter, men jag tror inte på det systemet om det inte tvingas på oss.

Under lång tid framöver tror jag att vi får hålla till godo med konventionella förbränningsmotordrivna fordon, givetvis kommer allt fler att förses med mer eller mindre effektiva hybridlinor, men när det gäller rena elbilar är nog den bästa linan en oerhört lång skarvsladd.
Tyvärr!
Jag vet att det verkar pessimistiskt, men det är förmodligen mer realistiskt.

Och i väntan på ett revolutionerande, miljövänligt och kostnadseffektivt fordonssystem hoppas jag på en utbyggnad av gasmackar och att andelen gasdrivna fordon ersätter bensin/sprit och diesel så mycket som möjlig.

.

#15
2012-10-17 10:24

GM hade för några (många) år sedan en elbil framme, som man skulle leasa, inte köpa.
Men, hela projektet verkar ha gått i graven.

Någon som minns detta?

Kan det vara så att man helt enkelt redan hade lagt så mycket utvecklingspengar på fossildrivna bilar så att man helt enkelt inte ville ha intern konkurrens?

I vart fall man man inte påstå att elbilar utvecklats så speciellt mycket under de drygt 100 år som de funnits.
Man satte hastighetsrekord (över 100 km/h redan 1899) med elektriska bilar, och räckvidden var god. 13 mil normalt, rekordet för Detroit electric var 34 mil! Ok, hastigheten var låg, men å andra sidan var de knappast aerodynamiska...

Och de var ju faktiskt mycket vanligare för 100 år sen än idag!

#16
2012-10-17 11:18

hultarn, det står en hel del här
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
och som ofta när det gäller GM var det nog en del skumma affärer under bordet som bidrog till nedläggningen av projektet.
Och det var det jag menade med mitt förra inlägg, det är marknaden som styr, inte idealisterna.
Det spelar ingen roll hur bra projektet är om det går att tjäna mer pengar på att inte fullfölja det.

#17
2012-10-17 11:18

@hultarn. VAr det denna?: http://sv.wikipedia.org/wiki/EV1

#18
2012-10-17 13:17

saabnisse och Mr Wheeler:

Ja, där är den ju!
Intressant att läsa hur olika undersökningar kan vara.
För mig låter det mest som om GM insåg att det var lättare att tjäna pengar på vanliga bilar, och därför helt enkelt hämtade elbilarna hos kunderna. Trots protester och försök att behålla dem med hjälp av pengar, så blev brukarna av med elbilarna.
Bilarna till och med krossades för att de inte skulle kunna användas!

Hela grejen luktar illa, och jag är säker på att många ratade GM :s produkter efter detta,

#19
2012-10-17 13:40

EV1

Jag vet inte om det är hela sanningen, men enl. GM-källa:
-EV1 inkl. batterier var "fruktansvärt" dyr.
-batterierna hade - som idag - begränsad livslängd.
-intäkterna från leasing var en "piss i Mississippi".

Att förlänga alt. låta kunderna köpa loss hade varit en kostnad och risk för GM.

Branden i en krockad Volt - som lagrades regelvidrigt av företaget som utfört krockprovet - indikerar att GM hade rätt - och att det finns fler risker med el-bilar.

#20
2012-10-17 15:56

Vi måste ju inte dra det hela till sin spets idag typ 100 år senare att alla bilar måste bli eldrivna.
Men sett ur ett konkurrensperspektiv så kan man väl undra vem som brydde sig om detta då elbilen mördades den första gången?
Idag utgår vi på automatik ifrån att elbilen alltid kommer att vara dyr samt ha en kraftigt begränsad räckvidd men vem är det som matar oss med dessa uppgifter?

Tycker att det är oerhört märkligt att folk totalt vägrar att inse att biltillverkarna inte vill tillverka några elbilar.
Man tror hellre på skrönor än det "sunda" förnuftet.
Med sunt förnuft menar jag att vi har så mycket teknik runt om oss som ständigt utvecklas ( ja utom elbilen då förståss ) men utav detta lär vi oss inget.

Som "Saabnisse" är inne på ofta så måste tillverkarna tjäna pengar i någon ända för att vilja tillverka något och i fallet elbilen så kapar den benen på dem ifrån alla håll.
DET är mer relevant än något annat nämligen att Bilar med förbränningsmotorer är så oändligt mycket mer lönsamma än vad elbilen någonsin kommer att bli.
Miljö och etik kommer långt ner på önskelistan och därav all ovilja till dem.

Vi har redan bevittnat en enorm utveckling på i stort sett alla andra områden och det kommer också att fortsätta så.
En ny TV är knappast längre ny då den lämnar affären men samtidigt som all teknik blir allt fiffigare så blir den också sämre rent hållbarhetsmässigt.
Inte många bryr sig märkbart om detta då det finns fler och roligare produkter i affären!

Vad tror ni hade hänt om man sålde dessa elbilar för en tredjedel utav vad en Bensin/Dieselbil kostar?
Det var nämligen så Bensinbilen en gång dödade elbilen. ( elbilen blev 4 gånger så dyr och priset var väldigt lågt på bensin )
Tidigare var det bara rika som hade råd med en bil men nu kunde plötsligt många fler köpa en bil.
Att de var sämre på alla vis,luktade illa och förde ett väldigt oväsen spelade ingen roll då de var billiga.

Som sagt så läser folk inte mina länkar men jag kan rekomendera att man t.e.x tittar på filmen nedan om man nu vill veta vad som hände med t.e.x EV1

#21
2012-10-17 16:52

Mistro: visst är det ekonomin som styr. Vad jag menar är att just på grund av att man redan byggt sin verksamhet på vanliga bilar, så är det betydligt mindre intressant att lägga stora pengar på att utveckla elbilen.

Oljan har ju varit "för billig" i massor av år, vilket självklart fört med sig en hel del saker som knappast är hållbara i längden.
T.ex. bilar som är bensin/dieseldrivna.
Miljarder har satsats på vägtrafiken medan järnvägen har lagts ner.
Likaså inom städerna, t.ex. har ju inte många kronor lagts på tunnelbanan i Stockholm de senaste 30 åren.
En annan sak är att alla villor som byggdes på 50-60-talet fick oljeldning.

Ingen ovanstående saker håller i längden men var rätt på sin tid...

#22
2012-10-17 22:27

Jo jag har för mig att den filmen sändes i TV för ett par år sedan.

Men Tjalle har faktiskt rätt i att kostnaderna var så höga att man ansåg att det var bäst att gräva ner hela projektet.
Naturligtvis såg man här förhållandet jämfört med konventionella billiga bilar.

För hundra år sedan hade elbilen, som Mistro helt riktigt påpekar, fördelen att inte lukta och väsnas, men den hade en ännu större fördel - den behövde inte vevas igång!
Sedan kom Ford T och den såldes till en bråkdel av priset för elbilen och mot slutet av 10-talet behövde inte heller den vevas igång.
Buller och miljö brydde man sig inte om, allt var då, liksom nu, vad man fick för pengarna.

Nu väsnas inte bilarna speciellt mycket och de luktar oftast inte heller så av den anledningen behöver man inte köra på el.

Men fortfarande gäller vad man får för pengarna och det är en av anledningarna till att jag inte tror på Nevs satsning.

Men jag hoppas att jag har fel!

#23
Förstikön
2012-10-18 08:45

Så fort elbilar kommer på tal förs alltid deras miljöfördelar fram. Det skulle vara intressant att få se en livscykelanalys över dagens miljöbilar. Det är inte direkt genom någon ekologisk process som man bryter och framställer litium till batterierna, för att inte tala om de sällsynta jordartsmetallerna till elektroniken som övervakar hela laddnings- och urladdningscykeln med mera. Till det kommer miljöpåverkan från elproduktionen, som inte bara baseras på vattenkraft som i Norge.

#24
2012-10-18 10:04

Just tvivel på miljöfördelar med elbilar har många gånger framförts i olika medier, inte minst i pressen
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121008/elbilar-varre-for-miljon-an-bensinbilar
och den miljödebatten kommer att fortsätta länge mellan förespråkare och motståndare.

Personligen är jag varken det ena eller andra, men jag hoppas på en ökande mängd gasdrivna bilar.

#25
Förstikön
2012-10-18 10:23

@saabnisse: Gas är självfallet ett intressant alternativ, både i form av naturgas och biogas, och längre fram kanske även i form av vätgas. Dock är det inte helt riskfritt med lagring av gas under tryck i fordon, vilket inte minst VW:s senaste återkallande visar. Dessutom krävs det mycket stora investeringar i infrastruktur- och distributionssystemen om gas ska bli ett ekonomiskt hållbart alternativ, framför allt om det kommer att handla om flera parallella system.

#26
2012-10-18 10:34

Det är aldrig riskfritt att lagra energi.
Jag tror inte att gasen är värre än något annat, det är känd teknik och läckande gastankar är nog inte mer vanligt än läckande bensintankar.
Och lagrad energi i stora batterier är absolut inte riskfritt.
Dessutom kommer infrastrukturen för att distribuera energi vid en större övergång till eldrift att bli ganska kostsam.

#27
2012-10-18 11:45

"Förstikön": För miljöfördelarna med Bensin och Dieselbilar finns det ju mängder utav exempel på under de senaste 100 åren!!?

Blir så trött....

Säger som "Saabnisse" att jag inte heller är någon elbils eller "miljömupp" men det irriterar mig oerhört mycket vilket skitsnack det är över varför elbilen dröjer ... Särskilt löjligt blir det då man "mellan raderna" försöker att påskina att dagens alternativ är vettigare ...

Men,...men Toyota har sålt 4 miljoner Hybrider och Honda har sålt 1 miljon utav dem och det är ju förståss bättre än inget även om de bara är ett "spel för galleriet"

#28
Förstikön
2012-10-18 15:15

@Mistro: Du läser in för mycket i det jag skriver. Jag har inte påstått att bensin- eller dieselbilar är ofarliga. Vad jag vänder mig emot är den närmast totala aningslöshet som kännetecknar de flesta som höjer elbilar av allehanda slag till skyarna. Produktionen av litium och sällsynta jordartsmetaller medför stor negativ miljöpåverkan i Kina och en rad länder i tredje världen där miljölagstiftningen inte alltid håller måttet. I stora delar av Europa kommer elen som ska ladda bilens batteripaket från skitig kolkraft. Trist att du blir trött av att dessa saker tas upp i diskussionen. Eller kan det bero på att du läser för mycket mellan raderna? Du får väl lägga dig och sova på saken så kanske det känns bättre i morgon.

#29
2012-10-18 16:01

"Förstikön": Jo tack jag mår bra och har sovit tillräckligt.
Ifrågasätter inte att elbilstillverkningen också är skadlig för naturen liksom allting annat,...bara att privatpersoner med hull och hår har svalt propagandan mot Elbilen till den grad att det blir löjligt.

Det är ju som att bli kallad för rasist för att man har åsikter om invandringen att prata om elbilar.
Genast flyttas fokus ifrån allt som är negativt med bensin/Dieselbilarna till det dåliga med elbilen.
Elbilen som alltså knappt finns.

Det som jag har försökt att framföra OCH INGET ANNAT är att anledningen till att elbilen dröjer är för att biltillverkarna gör vad de kan för att förhala.
Inget konstigt med det med tanke på att det vore en väldigt dålig affärside,..men det tråkiga är vår inställning till elbilen som vi har fått på köpet efter all propaganda.

Det är många som lever på "förbränningscirkusen" så nog fan förstår jag att man är rädd för något helt annorlunda.
Men jag är ingen idiot som köper historien om att elbilen i praktiken är en omöjlighet att uppnå.
Elbilen är attackerad ifrån precis alla håll och ifrågasätts för allt,...det senaste nu är att den förutom att vara värdelös på de flesta fronter även är miljöfarlig!

Samma dynga har kablats ut inte minst via populära motorprogram som Topgear mfl om Prius.
Om man inte påvisar att en Bmw M3 är mer bränslesnål så är en supersportbil betydligt miljövänligare och om vi inte har förstått piken tillräckligt om vilket elände denna bil har skapat på planeten så blev det ganska tydligt då man i ett avnitt ( efter att ha spytt ordentligt med galla över den ) sköt sönder bilen med ett maskingevär.

Vi väljer ju själva vad vi vill tro på men nu lägger jag ner mina försök att övertyga någon sådant som de kan ta reda på själv om de vill.

#30
2012-10-18 20:44

Elbilar är trots alla synpunkter det enda bra alternativet idag. Hur elen tas fram är lättare att styra än hur det fungerar med bensin o.diesel. Hoppas att Saab blir en ledande bil på området. Den ser ju ut som en vanlig bil, många elbilar ser ju ut som EU-moppar.

#31
056
2012-10-19 21:32

Hmm, fick en fundering om inte Önnerud-Lampe ska leverera batterierna?
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3518931.ece
Men, vad vet jag...?

#32
2012-10-19 23:03

De var ju med från början i Saabs satsning på elbilsprojektet, alltså riktiga Saab.
Kanske har Nevs någon koppling kvar där när nu även Boston Powers verkar bli kinesiskt?

#33
2012-10-21 14:26

Jag tror helt visst att det satsas stora summor på att utveckla elbilar - men jag tror också att det ligger mycket i det som Mistro skriver.
All utveckling kostar pengar och de måste tas från den nuvarande produktionen. Befintlig teknik, hur avancerad den än är, är oftast ändå billigare att använda än att behöva konstruera varenda detalj från början - vilket krävs om det ska bli bra. Samtidigt så sker just inom elproduktion och lagring en grundforskning som man inte riktigt vet vart det bär.

Hade inte den då billiga och aningslöst bekväma bensinen producerats, utan vi istället hade haft hundra års utveckling av elbilar, så hade naturligtvis läget idag varit helt annorlunda. Eldrivning är ju så oerhört mycket enklare än en en förbränningsmotor. Titta hur mycket komplicerade lösningar som krävts för att få den dit den är idag. Digitala styrsystem med ett otal sensorer, elektronisk tändning, variabla ventiler, ny materialteknologi, databeräknade förbränningsrum, balansaxlar, katalysatorer av olika typ, turbo, kompressor, insprutningssystem med olika tryck och utvecklade spridare... listan kan göras hur lång som helst.
En förbränningsmotor av idag är och måste vara en oerhört avancerad konstruktion, långt mer än vad en elmotor någonsin kommer att behöva vara.

Jag är dock tveksam till att ta en gammal bilmodell och konvertera den till någon halvmesyr.

#34
2012-10-21 15:40

Och frågan kvarstår sedan mer än hundra år tillbaka, Roy.
Hur ska all den energi som behövs för att framdriva en bil lagras om det inte sker i form av kolväte, flytande eller i gasform?
Ännu är man kvar på stenåldern, eller året efter, när det gäller elektriskt accumulerad energi.

#35
2012-10-22 09:16

"Saabnisse"; Du säger alltså fortfarande att du sitter inne med den insynen att batterierna inte kunde ha varit bättre om biltilverkarna hade valt en annan väg för 100 år sedan,eller har jag missuppfattat dig?
Precis allt annat utvecklas men inte ett batteri ämnat för bilar?

Långt mycket bättre batterier finns att tillgå för den som vill och det tar inte 20 år att förbättra dem tillräckligt.

Det är bara biltillverkarnas "magiska" trollspö som skall plockas fram för att elbilen skall bli verklighet på riktigt.
Plötsligt kommer även de stora tillverkarna att ha en färdig produkt som kan möta den kommande efterfrågan,...men det kommer inte att ske en enda dag "för tidigt".

Först kommer man att ta en rejäl omväg via Hybrider för att inte förlora allt för mycket pengar och dessa kommer säkert att vara betydligt billigare hos handlaren än rena Elbilar ( som utav en slump )
Under tiden hoppas man säkert på att ha hittat andra lösningar för att hålla hjulen rullande.

Om inte så hittar man på en lösning som "snart" skall bli verklighet,ungefär som med vätgasen som skulle vara lösningen framför elbilen.

#36
2012-10-27 16:36

När kommer det en elbils tillverkare som använder Envia prismatiska batterier (400Wh/kg)?
Enligt Googel så väger dessa batterier 365 gram styck och är 97 mm breda och 190 mm höga ock 10mm tjocka.Spänningen är max 4.1 V.
http://enviasystems.com/announcement/
Bra va?
Är dessa amerikanska batterierna Made in China?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.