Bild
Nästa artikel

Saab satsar smått med nya 9-2

Illustration

Nya, lilla Saab 9-2 är tänkt att ta upp kampen med prestigebilarna i småbilsklassen och lanseras enligt nuvarande planer 2013 eller året därefter.

Saab har nyligen lanserat sin nya stora prestigemodell 9-5. Den följs ganska snart av Mexiko-byggda suven 9-4 X, med rötter från GM-tiden.

Efter det väntar en ny 9-3:a, som förhoppningsvis finns på marknaden inom något eller några år. Sedan är det dags för en helt ny Saab i det lilla formatet, om allt går enligt planerna.

Modellbeteckningen blir 9-2 och bilen är tänkt som en utmanare till bland annat Mini, Audi A1 och Citroën DS3 i småbilsklassens övre skikt.

Ingen retrobil
Den nya lilla Saaben kommer enligt de uppgifter vi har lyckats få fram att utvecklas i samarbete med BMW (motorer), medan PSA-gruppen (Peugeot/Citroën) står för resten av den tekniska plattformen. 

9-2:an finns i bästa fall på marknaden 2013, men troligare är att den dröjer ytterligare ett år. Tidigare spekulationer om att den nya lill-Saaben skulle bli en retrobil, med drag från klassiker som 93- och 96-modellerna, verkar i dagens läge inte troligt.

Att döma av de datorritningar som läckt ut från Saab handlar det snarare om en liten bil med klara designlikheter med de större, moderna Saab-modellerna.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-2?

Kommentarer

#1
SiggeN
2010-10-28 08:35

Välunderättade illustratör? ViBs bild är en blåkopia på en gissning som en hemmapular gjort vid datorn.

http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2010/08/saab_91_concept_facebook_group_images_main.jpg

#2
borkas
2010-10-28 09:02

Hm, var väl inga direkta likheter mellan de bilderna...

#3
789
2010-10-28 09:42

Jag tycker illa om nya 9-2.

#4
2010-10-28 09:53

Designen faller mig inte i smaken. Men jag hoppas att det blir en storsäljare. Bara prislappen är rätt kan den nog hitta sina köpare.

#5
2010-10-28 10:40

För min del sticker den ut lite väl mycket.
Jag hoppas att det här är en vild gissning som inte kommer att stämma särskilt väl med det utseende den får

Men det har ju producerats många fula bilar som ändå hittat köpare.

#6
Lars L
2010-10-28 10:44

Designen ger inga vill ha känsla precis. Tror dessutom att det är viktigare att en småbil med ambition är praktisk och smart för att locka köpare från något större modeller.

#7
devil
2010-10-28 12:25

Gör rätt gör om

#8
Henr1k
2010-10-28 12:36

---> SiggeN, håller med, men det kan ju vara så att man skissat av ur minnet det man sett i Victors balckberry?

#10
Gargamel
2010-10-28 15:46

Haha! Vi Bilägare gör det igen! Det där är ingen Saab! Att Saab 9-2 inte kommer se ut så där kan ni vara helt säkra på...

#11
jarl s
2010-10-28 16:06

Saab kommer inte ens släppa nån 9-2

#12
Gargamel
2010-10-28 16:28

Ingen kan idag säga med säkerhet om den kommer eller inte men isåfall kommer den heta Saab 92, inte 9-2.

#13
Max Peck
2010-10-28 17:04

Storleken på den där påhittade visionen är knappast en framtida 9-2 / 92 utan snarare en ännu mindre bil. Därmed är det uppenbart att det är ren spekulation utan någon som helst koppling till den förstudie om en mindre bil som pågår inom Saab. Sen är det så att alla bilföretag gör designförslag "för skojs skull" över väldigt många tänkbara och otänkbara bilar i olika segment. Att denna skiss kanske har en koppling till något som någon på Saab gjort innebär inte att det har en koppling till pågående eller kommande projekt.

#14
2010-10-28 19:22

Det här är ju en ren spekulation - inget annat!
Fattar inte ens varför sånt publiceras. (Auto Motor & Sport brukar vara ännu värre.)
Den här fantasin av herr Müdsam är inget jag vill se från Saab. Och frågan är väl om Saab nånsin kommer att ge sig in i småbilssegmentet - det måste då vara med något synnerligen speciellt som de kan ta betalt för eller så enastående speciellt att alla vill ha det och då kanske förhoppningsvis kan hålla en mer åtkomlig prisnivå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.