Nästa artikel
Saab säljer fabriken till Hemfosa
Nyheter

Saab säljer fabriken till Hemfosa

Publicerad 28 juni 2011 (uppdaterad 29 juni 2011)
Saab säljer hälften av sina fastigheter till investerargruppen Hemfosa. Försäljningen ger 255 miljoner kronor till Saab.

Saab Automobiles fastighetsaffär tycks vara i hamn. Ett konsortium under ledning av fastighetsbolaget Hemfosa köper 50,1 procent av aktierna i Saab Automobile Property AB.

Köpeskillingen uppgår till 255 miljoner kronor. Enligt ett villkorat avtal har Hemfosa möjligheten att köpa aktier för ytterligare 55 miljoner kronor inom 30 dagar. Saab Automobile Property AB förfogar över lokaler till en yta av 483 000 kvadratmeter.

Som en del av affären tecknar Saab ett leasingavtal om att hyra lokalerna under 15 år, varav det först året utan hyra.

Måste godkännas
Men innan pengarna kan betalas ut måste Riksgälden skriva ned sin säkerhet på lånet från Europeiska investeringsbanken, EIB. Upplägget måste också godkännas av regeringen och EIB själva.

I ett pressmeddelande upprepar moderbolaget Swedish Automobile, tidigare Spyker, att förhandlingar om ytterligare kortsiktig finansiering pågår med flera parter.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-28 09:34
Simon no1

Nu blir det högre hyra att betala med pengar de inte har, grattis Saab...?

#2 • Uppdaterat: 2011-06-28 09:37
saabnisse

Nu är det ju inga pengar som betalats till Saab ännu och det kommer säkert att dröja betydligt längre än de sju dagar som facket har på sig för en konkursansökan.
Det ska bli intressant att se hur facket reagerar.
Tror de på Saab och håller inne med sitt hot?

För ett antal decennier sedan hade man varit stenhård och i principens namn helt tanklöst drivit till KK även om det bara varit minuter som återstått till en lösning, men nu för tiden verkar de ha blivit mer verklighetsnära

#3 • Uppdaterat: 2011-06-28 14:11
Simon no1

Att EIB ska godkänna affären är ytterligare ett problem, de har redan nu ansett att företaget inte är ekonomiskt stabila och därför får Saab troligen inte ens lyfta ut mer pengar därifrån.... Illa. illa...

http://www.expressen.se/nyheter/1.2482972/eib-vagrar-betala-ut-mer-pengar-till-saab

#4 • Uppdaterat: 2011-06-28 14:15
Hundter

Där står nog bankerna först i kön!! Sedan Staten och därefter advokaterna och till slut arbetarna om inte underleverantörerna hinner före!
Sänk skiten, ty nu är det bara konstgjpord andning!
Sätt bolaget i konkurs, så ska ni få se så fort det kommer fram slantar! Och dessa ska gå till alla arbetare som har trott på alla lögner så länge!!
En skitledning för ett skitbolag som tillverkar en skitbil oavsett vad Saab-Nisse tycker!

#5 • Uppdaterat: 2011-06-28 14:49
Kalas (ej verifierad)

Hundter:
Jag tycker att saabnisse är en av de verkligt kloka skribenterna på denna sida tillsammans med Roy och några till. Däremot borde sådana som du och Simon portas från denna sida eftersom ni tillför absolut intet. Absolut nothing, at all! Att SAAB nu verkligen lyckas med sina affärer hoppas och tror jag. SAAB - On the move!

#6 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Ett ljus i mörkret iaf. Mycket återstår dock och om företaget ska ha en chans så måste mer pengar fram nu på en gång. Antonov vill in men regeringen och EIB vill inte ge klartecken. Obegripligt och oerhört ansvarslöst mot alla som skulle drabbas vid en ev. avveckling.

Om nu ansvariga politiker av några idiotiska politiska principskäl vägrar stödja vår bilindustri ekonomiskt kan man väl ändå godkänna att andra intressenter går in med pengar. Varför man inte aktivt jobbar för detta är ett mysterium. Tystnaden från Rosenbad är kompakt och tyvärr är oppositionen också alltför oengagerade i detta.

#7 • Uppdaterat: 2011-06-28 15:06
Roy J

Många bäckar små, heter det ju. I de här utspridda åarna rinner det sirap.Måste allt dras i lååångbänk?

#8 • Uppdaterat: 2011-06-28 15:09
Simon no1

Och vad har du att komma med Kalas, du byter namn och tror att vi inte känner igen dig och dina inlägg saknar fakta bara svammel som vanligt, som tur är finns det intressanta människor här som man kan diskutera med.......

Jag säger mig inte vara bäst men hänvisar ofta till källan eller skriver vad jag tror, så långt det går försöker jag vara saklig i inläggen.... Så av vilken orsak menar du att jag borde portas...??? För att jag inte delar dina åsikter eller vad är problemet...?

#9 • Uppdaterat: 2011-06-28 15:22
Kalas (ej verifierad)

Roy:
Jag håller med dig varför måste allt dras i långbänk. Det finns de som menar att man på ett högre politiskt plan vill att SAAB ska gå i konkurs och att man därigenom kan klippa banden med GM och avskriva vissa skulder och därigenom skapa ett "carte blanche" medan andra säger att man önskar driva SAAB i KK för att sedan köpa upp alltsammans billigt, klippa banden med GM och starta upp på nytt och satsa på mer "Saabiska" bilmodeller tex en ny mindre SAAB 9-2 eller 9-1 och framförallt serietillverka den nya eldrivna SAAB 9-3 som stått klar sedan 2009 där man inte fått serietillverka densamma beroende på att GM ville promota sin egen Chevrolet Volt före SAABs egen elektrifierade SAAB 9-3:a.

#a • Uppdaterat: 2011-06-28 21:14
Hundter

Kalas. Vadå tillföra??? Det är SAAB´s ägara som borde ha tillfört någonting för länge sedan! Så det blir npg inget Kalais för Dig!
Varför ska Svenska Staten(skattebetalarna) tillföra en enda krona till detta utländska företag? Lägg ner skiten istället, så att vi får lugn och ro och slipper läsa om Mullers otroliga affärer, där han själv inte går lottlös, men kanske byxlös! Den kritstrecksrandiga kostymen köper säkert Buttericks!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.