Nästa artikel
Saab 9-4X – diesel och E85 på väg?
Nyheter

Saab 9-4X – diesel och E85 på väg?

Publicerad 20 oktober 2010 (uppdaterad 20 oktober 2010)
Saab 9-4X får alternativ för diesel och E85, åtminstone enligt Saabs norska pressmaterial. När är fortfarande oklart.

På måndagen presenterades produktionsklara suvmodellen Saab 9-4X.

Förutom det faktum att Saab lanserar en ny modellserie uppmärksammades bilen direkt på grund av avsaknaden av motorer för diesel eller E85.

De enda motorerna som tillkännagavs var två bensinare, en V6-motor på tre liter och 265 hästkrafter och en turboladdad V6:a på 2,8 liter och 300 hästar.

Kan dröja
Att inte erbjuda en dieselmotor till en bil som Saab 9-4X i Europa betraktas allmänt som en rejäl nackdel eftersom varannan ny bil i Europa är just en dieselbil.

Men i det norska pressmaterialet för Saab 9-4X nämns att motorprogrammet så småningom ska inkludera dieselmotorer.

Dessutom öppnas det för en BioPower-variant med etanolmotor för den nordiska marknaden.

Dock avslöjas inga detaljer om eventuella lanseringsdatum. Om det blir vid försäljningsstart eller senare är oklart.

Klart är åtminstone att Saab behöver få igång sin försäljning och utan dieselmotor blir Saab 9-4X svår att sälja i Europa.

Efter att motoruppgifterna blivit kända har de rensats ut ur det norska pressmaterialet.
 
Diskutera: Blir Saab 9-4X framgångsrik för Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-20 14:10
Roy J

Det är väl lite som med 9-5 - bilen måste nog provköras och jämföras med konkurrenterna för att fördelarna ska framgå ordentligt . Och visst behövs en dieselmotor (eller en med variabel kompression, körbar på det mesta).

#2 • Uppdaterat: 2010-10-20 15:02
saabnisse

En biopower-motor är ju inte särskilt svår att få till eftersom de allra flesta motorer, oavsett fabrikat, går att modifiera till E85 med små medel.

Det blir väl lite värre med diesel .
Som instegsmotor duger väl TTID 180 hk, men det måste nog till en större också.
Och finns den?

#3 • Uppdaterat: 2010-10-20 16:53
Saabmannen (ej verifierad)

Tror att en 3 liters v6-bensinare på 265hk som instegsmodell är helt fel. Hur mycket kommer inte den att dricka? Men det kan ju även vara så att sammarbetet med BMW även innefattar dieslar, och då får man ju troligen ner förbrukningen rejält jämnfört med en bensinare. Sedemera så tror jag nog att Saab har ngt eller ngra ess i rockärmen så än skall man inte räkna ut denna sockerbit. Designmässigt tycker jag den är riktigt snygg.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-20 18:36
MR X (ej verifierad)

Saab kan säkerligen bli riktigt konkurrenskraftig och het på marknaden om man sätter in sin 180 hk miljöklassade dieselmotor.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-25 13:10
Mr B (ej verifierad)

Samarbetet med BMW gällde bara bensinmotorer inte Dieslarna.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-27 08:28
Mr X (ej verifierad)

Förvisso Mr B. Men nu är det som så att Saab redan har en 180 hk miljödiesel som redan är miljöklassad och drar endast 0,45 l/mil.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-18 23:38
Svenn (ej verifierad)

audis Q5 har en 170hk diesel och det fungerar utmärkt. Saab kan nog utan större bekymmer få in en 2,0 ttid med 190hk eller trimma den till 210hk i 9-4x och det borde fungera mycket bra tror jag. Med en bra dsg låda så borde den klara 0-100 på ca 9 sek och dra ungefär 0,75 i vardagskörning. Jag köper den om den kommer. Gör du ?

#8 • Uppdaterat: 2010-11-19 00:09
Svenn (ej verifierad)

Saab skulle kunna ha samma v6 diesel som Jaguar och Land Rover använder. Den är väl 245 och 275hk

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.