Nästa artikel
Saab 9-4X – allt om Saabs nya suv
Nyheter

Saab 9-4X – allt om Saabs nya suv

Publicerad 18 oktober 2010 (uppdaterad 20 oktober 2010)
Här är nya Saab 9-4X – nu presenterar Saab första detaljerna och visar första bilderna. Svensk säljstart för Saab 9-4X blir augusti 2011.

Nu rycks skynket från produktionsklara suvmodellen Saab 9-4X.

Bilen ska premiärvisas på bilsalongen i Los Angeles nästa månad och blir därmed den tredje modellen i Saabs modellprogram.

Lanseringen innebär att Saab nu ger sig in i det hårt konkurrensutsatt crossover-segmentet. Där ska bilen säljas som ”det skandinaviska valet”.

Inspiration från Saab Aero X
Bilens yttre hämtar inspiration från konceptbilen Saab Aero X som visades på bilsalongen i Genève 2006.

Produktionsbilen har dock blivit försenad gång på gång på grund av tidigare moderbolaget General Motors krisande ekonomi och försäljningen av Saab till Spyker.

Storleksmässigt placerar sig Saab 9-4X mitt emellan Saab 9-3X och Saab 9-5.

Kännetecken är bland annat frontens tre nedre luftintag, strålkastare med lysdioder, svartlackade stolpar, bakspoiler, dubbla avgasrör, en mörk skyddsfinish på den nedre delen av karossen och den omtalade ”hockeyklubban” som vrider upp fönsterlinjen.

Sexekrade aluminiumfälgar på 18 tum är standard, men toppmodellen Saab 9-4X Aero kan också utrustas med 20-tumsvarianter med nio ekrar.

Delar plattform med Cadillac SRX
Inuti bilen är tändningen självklart placerad mellan stolarna och hastighetsmätaren, liksom i nya Saab 9-5, kan visas som en höjdmätare i ett flygplan.

Baksätet är delat efter principen 60/40 och kan fällas i tre lägen, uppfällt ryms 485 liter i bagageutrymmet.

Saab är noga med att påpeka att Saab 9-4X byggts från grunden som en crossover vilket ligger till grund till modellens personbilslika köregenskaper. Bilen bygger på samma plattform som Cadillac SRX.

Fyrhjulsdriften Saab XWD varierar drivkraften obegränsat mellan fram- och bakaxeln och en bakre differentialbroms, eLSD, fördelar upp till 50 procent av bakre drivkraften till det hjul som har bäst fäste.
 
Dessutom erbjuds stötdämparkontroll med den adaptiva chassifunktionen Saab DriveSense som kan ställas in i fyra körlägen.

Ingen diesel?
Inledningsvis finns endast två bensinmotorer tillgängliga – ingen diesel och inget hybridalternativ.

Eftersom varannan bil som säljs i Europa är en dieselbil skulle det sannolikt innebära problem för Saab.

Det troliga är dock att Saab hittar en samarbetspartner som kan leverera dieselmotorer till Saab 9-4X inför lanseringen i Europa, som sker två månader efter USA och Kanada.

Instegsmotorn är en direktinsprutad sugmotor på tre liter och 265 hästkrafter som accelererar upp till 100 km/tim på nio sekunder blankt.

Därtill finns en turbomotor på 2,8 liter som ger 300 hästkrafter och 400 newtonmeter. Accelerationen upp till 100km/tim klaras av på 8,3 sekunder.

Siffrorna för bränsleförbrukning är ännu inte fastställda.

”Nya kunder till märket”
Enligt Saab är målet med nya Saab 9-4X att bilen ska utgöra ett alternativ till dagens utbud i den så kallade premiumklassen.

– 9-4X kommer att öka attraktionen i varumärket Saab ytterligare. Vi kommer in i den växande crossover-marknaden med en bil som speglar våra varumärkesvärderingar på nyckelområden som progressiv skandinavisk design och sportiga, ansvarsfulla köregenskaper, säger Jan Åke Jonsson, vd på Saab.

– Vi är övertygade om att den både kommer att tilltala nuvarande Saab-ägare och dra nya kunder till märket.

Saab 9-4X börjar säljas i Nordamerika i maj 2011 och i Europa i början av augusti 2011.

Priserna presenteras närmare försäljningsstart.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-4X

Läs mer om Saab 9-4X:

Saab 9-4X pressmaterial: Sammanfattning (PDF)
Saab 9-4X pressmaterial: Design (PDF)

Saab 9-4X pressmaterial: Drivlinor (PDF)

Saab 9-4X pressmaterial: Tekniska data (PDF)

Saab 9-4X pressmaterial: Tekniska höjdare (PDF)

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-18 15:59
789 (ej verifierad)

Jag måste säga att SAAB 9-4X inte är snygg. Det är säkert en kompetent bil MEN den påminner alltför mycket om den extremt fula "nya"Lexus 400 serie där man till och med inte ens kan sätta takantennen rakt utan har satt den på "sniskan" på taket....

#2 • Uppdaterat: 2010-10-18 16:11
saabnisse

Jag är inte speciellt förtjust i SUVar, men jag tycker i motsats till 789 att den är ganska snygg även om det hade varit bättre om den sluppit den fäniga spoilern över bakrutan.
Men den kommer ju för sjutton flera år för sent !

#3 • Uppdaterat: 2010-10-18 16:16
Roy J

Kan bara hålla med saabnisse.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-18 16:39
Niefem (ej verifierad)

Till skillnad mot många andra SUV:ar, och bilar över huvudtaget, tycker jag Saab fått fram en egen attityd i formspråket, som tilltalar och som också finns hos nya 9-5.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-18 19:02
MR X (ej verifierad)

Shogun.
Det skulle förvåna mig om Saab inte har ett ess i rockärmen även denna gång. De brukar ju slå till med något överraskande och inovativt när folk tror att de är uträknade. :)

#6 • Uppdaterat: 2010-10-18 21:35
Henr1k (ej verifierad)

Flera år försent? A5or och XC60r säljer ju slut i nordamerika, den här bilen är nödvändig för Saab, skulle inte förvåna mig om den blir Saabs bästsäljare. SUV crossover är inget för mig, men jag tycker den är väldigt lyckad, ser stilren och dyr ut.
Ang motorer så får Saab och Spyker hålla till godo med det som återstår av GMs vanvård. Dieseln som var tilltänkt denna lades ner, dock har Muller visat sig ha precis det som GM saknade (och lyckligtvis också sakna det GM hade) så han skakar nog fram nåt. Samma gäller hybrid, den elektriska fyrhjulsdriften passar nog bra här.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-19 09:28
jarl s (ej verifierad)

Fulare än ful. Fattar inte vad Saab håller på med... Badge engineering när den är som sämst.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-19 12:51
saabnisse

jarl s måste ju skriva så.
Han kan ju inte acceptera något som har svensk anknytning.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-19 13:06
Kesey (ej verifierad)

Tycker den är helt ok, absolut inte fulare än andra suvar.
Frågan är dock om man vågar köpa en SAAB?
Fanns den med en ny snål och stark diesel så skulle jag överväga det. Inte annars.

#a • Uppdaterat: 2010-10-19 13:50
johan_ (ej verifierad)

Fulaste suv på marknaden!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.