Bild
Nästa artikel

Saab 9-3 Griffin – ny ansiktslyftning

Nyheter

Nu får Saab 9-3 ett ansiktslyft. Modellen uppdateras både på insidan och utsidan och kombinationen diesel och kombi blir miljöbil.

Nio år har passerat sedan Saab introducerade senaste generationen 9-3 och ett år sedan Spyker Cars köpte Saab från General Motors.

Det senare firade Saab på onsdagen med kalas i fabriken i Trollhättan. Samtidigt passade man på att presentera några nyheter, varav en var en ansiktslyftning av Saab 9-3.

Lyftet omfattar alla karossvarianter och modellen får i fortsättningen tilläggsbeteckningen Griffin. Uppdateringen är dels mekanisk, dels kosmetisk.

Finputsade motorer
Saabs tekniker har framför allt koncentrerat sig på modellseriens motorer.

För första gången klassas dieselbilen Saab 9-3 SportCombi TTiD med manuell låda som miljöbil. Modellen skattebefrias i fem år tack vare ett CO2-utsläpp på 119 gram/km, vilket ger en förbrukning på 0,45 liter/mil. Dieseln kan fås med antingen 130, 160 eller 180 hästar.

Därtill debuterar en duo bensinmotorer på 2,0 liter som levererar 163 respektive 220 hästar, båda hämtade från Saab 9-5. Trots högre effekt jämfört med föregående årsmodell har förbrukningen kapats med i genomsnitt fyra procent. Bland uppdateringarna finns direktinsprutning, variabla ventiltider och turboladdning med så kallad twin scroll-teknik.

Båda bensinmotorerna kan fås med XWD, Saabs system för fyrhjulsdrift, och finns också i BioPower-versioner anpassade för E85 och bensin.

Uppdaterad design
Det finns även nyheter att rapportera om när det gäller formgivningen. Grillen och strålkastarna har stöpts om för att gå i samma linje som nya 9-5 och Griffin-emblem har tillkommit på båda framskärmarna.

Baktill finns nu Saabs logotyp på en kromlist och på sedanvarianten får bakluckan en ny spoiler. Inuti bilen har Saab lagt till förvaringsfickor på sidorna av främre ryggstöden och dekorerat instrumentpanel, växelspak, dörrar och handskfack i titanmetallic.

Räkna med att Saab 9-3 Griffin inom kort kommer att dyka upp i bilhallar runt om i landet. En helt ny 9-3:a väntas i slutet av 2012.

Klicka här för att läsa Saabs pressmaterial – komplett med priser.
 
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Griffin?

Kommentarer

#1
Carl i
2011-02-23 15:07

Har dagen till ära kört till min handlare och beställt
Fyra 9-3Sc med olika spec till vår firma.

#4
SAAB Blixten
2011-02-23 15:29

Vill ha faktorn är mkt hög!

#5
SAAB Blixten
2011-02-23 15:30

Grattis till Carl i!

#6
mattea
2011-02-23 15:30

Bilarna är ju fyllda med extrautrustning, så indirekt blir det antagligen en sänkning av priset.
Gratulerar till dig och din handlare Carl ;)

#7
Börje bilkunnig
2011-02-23 15:41

Ser ok ut till skillnad från 9-5.

Saab har sparat in på skyddslisterna. Annars ser den ut som 9-3 alltid gjort... För tom på sidan nu, harmoniserar inte till fronten som dessutom är lite väl rörig. Varför markera dimljusen så tydligt? Haha, man tänker inte på att den har dimljus då.

#8
789
2011-02-23 16:12

Måste säga tt SAAB:en ser underbar ut fastän jag tycker att man definitivt skall ha mattkromade rails på den. För övrigt vill jag också stämma in i hyllningskåren till "Carl i" och gratulera till köpet av de nya fina SAAB bilarna. Än fler med "Carl i:s " och hans arbetsgivares inställning till bilköp behövs och ska definitivt premieras. GRATTIS!

#9
Roger Skagerström
2011-02-23 17:03

Tycker allt den såg snyggare ut förut. Ser otroligt steril och "naken" ut. Bara en massa formlösa platta ytor. På vissa bilar funkar det att ta bort listerna, men oftast minskar dessa effekten av en hög dörrsida. Den här ser ut som en bergvägg.

#10
Ved
2011-02-23 17:10

Övertygar inte - tyvärr skulle ersatts för 4-5 år sedan!

#11
Matta
2011-02-23 17:19

Dom skojar väl eller...Är detta en face-lift???
Ser ju ut som vanligt ju...herregud va pinsamt

#12
2011-02-23 17:41

Fler än jag har tydligen reagerat på karossidorna. De är tomt formlösa. Det hjälper föga med urgröpningarna i sparklådorna. Det är mest där som åldern syns.
Inredningen har definitvt vunnit på ansiktslyftningen.

#13
Carl i
2011-02-23 17:45

Inget ni ska tacka mig för utan de kluriga saabteknikerna
Och jobbarna för :-)

Är jäkligt tacksam för alla dessa och Muller och JåJ för att de kämpat och kämpar vidare.

Saab behövs bland en djungel av plast baljor och fyrverkerier på hjul.

Älskar verklig märket och finner det viktigt för svensk industri. Alla kan inte sälja jaktresor till tyskar eller putsa fönster med Ruts hjälp.

Besök närmsta handlare och upplev Saab andan!
eller ta en weekend i Trollis!

Long live SAAB!

Carl Saab och BMW fantast

#14
ralleballe
2011-02-23 17:46

Är ni Puckade. Ni fattar väl om du är normal att modellen är under utfasning. Självaste F** att de inte satsar på utseendet. Men under huven är det super fina motorer. Där är har de de senaste på marknaden.

#15
Börje bilkunnig
2011-02-23 18:14

Sr helt okej ut.

Men vem bryr sig om utseendet efter ett tag. Visst, en ren och välvaxad bil vill man alltid ha men resten är inte så viktigt.

Då är driftsäkerhet, ägandekostnader, rostskydd och andrahandsvärde det viktiga.
Och dessa saker är inte Saabs starka sida.

#16
Jono
2011-02-23 18:21

Ingen förändring har skett av dörrsidorna. Skyddslisterna togs bort vid den "större" faceliften redan 2008.

#17
mattea
2011-02-23 18:58

Som vanligt skall bilen upplevas i verkligheten och inte bedömmas efter foton....
Vecka 7 beställdes 1990 st Saabar, den högsta siffran under självständighet.

#19
Wille85
2011-02-23 19:37

Min lokala Saabhandlare kör en drive på den uppdaterade 163hk modellen i Biopowerutförande med XWD för 239 900kr. Det känns väldigt prisvärt då den har en del utrustning redan som standard. En modell är väl aldrig så bra som på slutet av sitt liv och nya motorn är ju en riktig kanonmotor (iaf i 9-5an) Man kanske skulle slå till :)

#20
Author
2011-02-23 19:52

Kan inte annat än hålla med leifer=)

#21
2011-02-23 19:54

@mattea:

Var har du fått siffrorna för vecka 7 ifrån? Om de stämmer är det ju helt lysande och inger ökat hopp för oss som vill att Saab ska leva vidare.

9-3 kombi miljödiesel som lockat köpare?

#23
Markus
2011-02-23 20:50

Med den senaste uppdateringen så har Saab dels en kombimodell som är en diesel-miljöbil, väl så viktigt för de som föredrar diesel.

Dels har hela Saabs motorprogram kanske världens mest avancerade E85-motorer, vilket bland annat gör det möjligt att på allvar göra något åt E85ans främsta akilleshäl (förbrukningen). Gärna tillsammans med Nordic Uhr i just Saabs fall.

Med andra ord: Det här gillar jag!

#24
789
2011-02-23 21:08

Wille85:
Vilken SAAB handlare har den driven på SAAB 9-3 XWD för 239 900 kr. Min syster tittar faktiskt på just den modellen. Det vore underbart att få köpa SAAB:en hos din SAAB handlare.

#25
Anders Eklund
2011-02-23 21:29

Ey! Den fula listen under bakrutan kunde de sätta på bilens sidor istället...

Ser bara för mkt ut och fult är det...

#26
2011-02-23 21:38

Det blir en kort lycka. Kommer bara att säljas som miljöbil i några månader. Fast räknar man från nu, så sitter ju alla övriga märken i samma klister. (Möjligen klarar sej hybriderna även efter sommaren.)
Annars tycker jag den är lika snygg som alltid. Allt gammalt är inte för gammalt.

#27
jo4001
2011-02-23 23:52

Ser riktigt snygg ut!
Vill se den i verkligheten snart.

#29
Yarl
2011-02-24 04:31

Finfin kärra detta! Speciellt med nya dieseln från Fiat, snål och stark - samt prisvärd!

#30
2011-02-24 06:00

Leifer, de nya miljöbilsgränserna är inte bestämda ännu. Dock har politiker sagt som så:
1. Gränsen på CO2 kommer att sänkas. Högre än 100 gram är nog inte på agendan.
2. Besluten kommer antagligen redan i april. Och ska egentligen börja gälla från 1:e juli. (Om inte politikerna blir ängsliga, när protester kommer. Från bl.a. bilindustrin.)
3. Gränserna ska EU-harmonisieras. Hur det nu blir med det, återstår att se. Varje bilindustriland vill ju gynna sina bilar.
4. Jag gissar att hybrider och gasbilar klarar sej bra

#31
Gnorf
2011-02-24 09:47

En retuschering kan inte dölja det faktum att modellen är närmare 10 år gammal. Och bilen lär bli iskall på marknaden då efterträdaren sent omsider kommer nästa år...

#32
emellertid
2011-02-24 09:58

Den ser definitivt inte speciellt ny ut. Ganska ointressant bil om man inte är Saab-fantast.

#33
johan L
2011-02-24 10:05

Om Saab bytte designer så skulle de säkert sälja flera bilar. Den här var en riktig ful jävel! Bara Saabfanatikerna som dreglar över detta missfoster. Om Saab ändrade på designen ,instrumentbrädan som är a la 80 tal och förbättrade kvaliteten på bilarna så skulle även jag tänka mig köpa en; men som det ser ut nu så fortsätter jag köra min bil som är snygg o driftsäker.

#34
DeN
2011-02-24 10:10

Ser fin ut! Gillar även de nya fälgarna.
Kan nog bli en storsäljare nu när kombin är under 120g... En bil med några år på nacken brukar ju desstom vara driftsäker då de mesta småfelen är åtgärdade.

#35
Sia
2011-02-24 12:22

JA Saab måste göra bilarna vackra, inte bara annorlunda som 95. Dessutom måste både driftsäkerhet och kvalitet flera snåpp upp. Materialvalen i nya 95 är sämre än koreabilar på vissa håll (mittkonsol) Hela designe av instrumentbrädan är uråldrig och ful.

#36
Santi
2011-02-24 13:25

Varför kan inte Saab göra snygga och moderna bilar?

#37
Henr1k
2011-02-24 14:52

De nya reglerna börjar gälla 1 jan 2012, själv tror jag inte det är troligt att 119 gramsgränsen försvinner, däremot införs säkert någon form av trappa ner till kanske 99 gram. Att ta bort 119 grams-gränsen nu, innan det finns ordentligt med alternativ hade varit kontra-produktivt, då kunde man ju istället välja 150 grammare eller liknande.
Ang 9-3ans ålder, så kom väl ändå sedanen 2003 och kombin 2005 så tio år är väl ändå att ta i?

#39
2011-02-24 18:02

DeN:
Bra kommentar. En bil blir aldrig så bra så som i sitt sista skede. Man ser sällan sådana här ibland och speciellt saab tycks vara utsatt för trollen. :)

#40
2011-02-25 09:56

Henrik, man får skilja på lokala miljöbilsgränser och rikets dito. I Göteborg kommer garanterat den gratis boendeparkeringen för 120 grams-bilar försvinna. Antingen vid kommande halvårsskifte, eller vid årsskiftet.
Vad gäller rikets miljöbilsgränser, finns, förutom trappa (som i t.ex. England), även tankar på viktbaserade gränser. Man hoppas kunna gynna de tunga svenska bilarna, och slå undan benen för asiatiska och sydeuropeiska småbilar. (Men i så fall får man tyvärr gynna de elaka tyskbilarna.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.