Bild
Nästa artikel

Så undviker du vattenplaning

Nyheter

Regnet har lyst med sin frånvaro under större delen av sommaren. Men när skyfallet drar in gäller det att köra på rätt sätt.

Fenomenet vattenplaning uppstår när mönstret på däcken inte klarar av att leda undan vattnet och det uppstår en slags vattendyna undertill. Däcken tappar då greppet och föraren förlorar styrförmågan över bilen.

Däcktillverkaren Nokian Tyres delar med sig av sina bästa råd om hur man slipper vattenplaning på bilen. Det första är att köra med de bästa förutsättningarna, det vill säga ha bra mönsterdjup och rätt lufttryck i däcken. Om man känner att man förlorar greppet på vått underlag är det viktigt att ta det lugnt. 

– Om bilen börjar vattenplana så släpp gasen och frikoppla, det vill säga om bilen har en manuell växellåda. Bromsa inte och vrid inte på ratten. När hastigheten minskar kan greppet återkomma väldigt snabbt och därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres i Sverige. 

Om regnet plötsligt börjar vräka ner gäller det också att anpassa hastigheten och lämna stort utrymme till bilen framför. 
– Den viktigaste säkerhetsåtgärden som du som förare kan göra är att anpassa hastigheten efter förhållanden. Regnar det mycket så bör hastigheten minskas med upp till 15-20 km/tim för att däcken ska hinna leda bort vattenmassorna mellan däcken och vägen, säger Emil Sundholm.

Många tungt trafikerade vägar har dessutom djupa vägspår som fylls med vatten när det regnar. Här är det bra att försöka undvika att köra i spåren, eftersom risken för vattenplaning är större där.

Diskutera: Vad är dina bästa råd för att undvika vattenplaning?

 

Kommentarer

#1
2018-08-07 10:43

Mitt tips är att inte lita på bilens tekniska system skall rädda dig och istället sänka farten rejält. När du väl får planing, är det för sent att göra något...då har den kontrollen över både dig och bilen.

#2
2018-08-07 12:33

Här var jag bor var det en SUV på taket efter vattenplaning. SUVvarna är för dom som inte vet om bättre?

#3
2018-08-07 12:53

Peugo, dyra bilar med breda däck kan ju köra mycket snabbare i snö och regn ,det vet ju alla... (obs, ironi)

#4
2018-08-07 14:08

"Regnar det mycket så bör hastigheten minskas med upp till 15-20 km/tim för att däcken ska hinna leda bort vattenmassorna mellan däcken och vägen"

"Ner till" kanske de menar? Om man kör i 140 och sänker med upp till 15-20 km/tim så kör man nästan alldeles säkert fortfarande för fort (120 km/h) för att klara av ett skyfall :) .

#5
2018-08-07 14:09

@Styggavargen

För en gångs skull håller jag med dig. Man skall aldrig lita på bilens tekniska system. Det bästa sättet att undvika sådan falsk trygghet är faktiskt att inte ha dem alls.

.

#6
2018-08-07 16:53

Jag slickar de högra sidolinjerna och då är riskerna betydligt mindre då ytterst få kör där utan i stället placerar bilen där alla andra kör, dvs i de mer eller mindre djupa spåren...

#7
2018-08-07 18:20

Har upplevt vattenplaning några gånger och då alltid på ett uselt underhållet motorvägsnät med rejäla svackor som vattenfylls efter skyfall. Då räcker det inte att sänka farten med 15-20 km/tim om man har 50%-iga däck.
Det märks direkt när vattnet bromsar-lyfter bilen och styrningen blir `glatt´ , då är det bara att koppla ur och hålla ratten
absolut stilla som sagts här ovan. Jag tycker det är en stor fördel att ha upplevt vattenplaning om det nu skulle hända igen.
Det går väl förövrigt att prova på detta vid de speciella halkbanor som finns, eller?

#8
2018-08-07 19:18

Framdäcken tar första och största smällen och pressar undan mest vatten så se till att ha bästa däcken fram. Bakdäcken får en enklare uppgift att, iofs oftast med lägre axeltryck, bara följa framaxeln. Spårvidden är oftast nästan identisk fram/bak. Bättre att skjuta upp vattenplaningen till högre hastigheter än att ha bästa däcken bak och att få vattenplaning på framhjulen i en lägre hastighet. Dvs du klarar som regel körning i lagstadgade hastigheter med denna metod samt att med bästa däcken fram känner man varningstecknen i ratten långt innan bakhjulen släpper. Ingen vattenplaning på 35 år med bästa däcken fram är min erfarenhet och då har det inte alltid varit frågan om toppenmönster hela tiden :)

#9
2018-08-07 19:55

Jag har aldrig förstått varför man ska ha bästa däcken bak som alltid rekommenderas, därför sätter jag också dom fram.

#10
2018-08-07 22:36

Klarsynt, det är föraren som har ansvaret. Vågar man lita på att bilen skall rädda dig ur knipor varje gång så kommer det för eller senare gå käpprätt åt *biip*.
Vattenplaning är lurigt, helt utan förvarning slår den till och då kan jag säga att det är väldigt avgörande hur fort man körde för vad som händer. I värsta fallet, dör man inte bara själv..utan kanske drar med sig andra bilar med fler dödade. Jag tycker generellt att folk kanske har för "säkra" bilar för sitt eget bästa. Man kör som om man vore odödlig och använder också sitt fordon för att hota andra. Speciellt SUV förare anser sig ha rätt att hota med sitt aggressiva körstil, där avstånd inte respekteras och ofta med för höga hastigheter som inte är lämpligt för biltypen.

#11
2018-08-07 23:39

"mönsterdjup"...
Det viktigaste och enklaste sättet är att välja däck med ett mönster som är mycket bra på att dränera undan vatten, många däck är dåliga på det genom korkat mönster och där spelar det ingen roll om det är nytt, det är dåligt likafullt.

Alltid kört med Pirelli P6000, helt okänsligt för vatten och förövrigt enastående på alla andra sätt också.

#12
2018-08-07 23:41

.

#13
2018-08-08 10:07

Mönsterdjup, räcker bara en liten bit..men det är viktigt att ha bra däck det håller jag med om. Men just tanken, jag har nya däck och behöver därför inte sakta ner är det farligaste man kan tänka.

#14
2018-08-08 10:13

P6000, det är ett väldigt gammal modell. Utvecklingen går framåt och det finns betydligt bättre däck som både är billigare och bättre idag. Ta en titt på Continental, deras premium contact serie är bra och prisvärd.

#15
2018-08-08 10:54

P 6000 hade jag för femton år sedan och minnet jag har från dessa var deras likhet med järnhjul, värre oväsen har jag inte haft på några däck!
Vattenplaning var ju väldigt vanligt i ungdomen då all färd gjordes på slicks, mönstrade däck var ekonomiskt ouppnåeliga.
Då gällde det verkligen att anpassa farten och det kunde räcka med 20km/t för att det skulle glida.
Man ser ju vad som händer med F1-bilarna vid regn.

#16
2018-08-08 13:37

Bästa sättet att undvika vattenplaning är att undvika regnet och köra fort som 17 ifrån det...
X-D

#17
2018-08-08 14:18

Givetvis vet vi alla att det är mest med vatten i mitten av körbanan, i bilspåren.
Minns ett ställe på den till synes jämna asfalten på E4:an norrut ungefär vid Bredäng där jag då alltid såg till att hålla rak kurs vid regn. Där fanns en smått osynlig vattensamling som det gamla Transit-skåpet alltid planade genom.
Ser jag en vattensamling så tar jag förstås ner farten så gott det går innan. Är det i en kurva, vinklar jag upp bilen så att jag kan köra rakt genom vattnet.

Ska vi verkligen än en gång behöva dra alla argument varför de bästa däcken ska sitta bak? Skillnaden ska förstås vara så liten som möjlig.
"Jag har aldrig förstått varför man ska ha bästa däcken bak." Nej, det var just det …
Man kan mycket väl ha klarat sig länge trots att man gör fel.

#18
2018-08-10 12:37

Varför gå över ån efter vatten?
Har man något som är perfekt utan minsta fel eller brist varför ändra?
Däckvalet kan få olika effekt beroende på vilken bil de sitter på, det är inte självklart att alla däck passar på alla bilar, det är möjligt att P6000 råkar vara perfekt för en gammal bakhjulsdriven bil från 1991, men inte alls lika bra på en annan.

Continentals däck har ett mönster som påminner väldigt mycket om däck från 1980-talet, ett sådant med tre längsgående linjer satt på Ascona GT/Sprint 1987-88 och ett snarlikt mönster, om än inte identiskt, fanns även på gamla Gislaved, om det är så hypermodernt endast därför att det är ett nytt tillverkningsdatum kan man verkligen ifrågasätta.

#19
2018-08-10 16:34

Svar på frågan: sänk hastigheten rejält och använd sunt förnuft, svårare är det inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.