Bild
Nästa artikel

Så mycket lastar T-Cross

Nyheter

Volkswagen presenterar fler detaljer om den lilla suven inför premiären i höst.

Den kommer att bli den minsta medlemmen i Volkswagens suvfamilj, men den drygt 4 meter långa bilen T-Cross ska vara kapabel att lasta mellan 385 och 455 liter, beroende på baksätets position. Baksätet fälls enligt 60/40 och med sätena nerfällda får det plats 1.281 liter.

Volkswagen T-Cross.
Volkswagen T-Cross.
Volkswagen T-Cross.

För att demonstrera bilens lastkapacitet anlitade Volkswagen två ishockeyspelare ur tyska laget Grizzlys Wolfsburg och bad dem stuva in både sig själv och sina hockeytrunkar i bilen. Resultatet ser du i videoklippet nedan.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross?

Kommentarer

#1
2018-08-13 09:55

Hm, lastar ok. Suv i den här klassen har jag lite svårt för designmässigt. Ser oftast lite knubbiga ut.

#2
2018-08-13 10:07

Suvs bläää

#3
2018-08-13 10:21

En polo kanske lastar mer?

#4
2018-08-13 11:53

Finessen med att skjuta baksätet framåt som på aircross och denna bil mfl tycker jag verkar tveksamt.
Med sätet framstyrt ryms knappt tofflorna eller ett barn utan att klämma sig mellan sätet.
Nja lika enkelt att fälla ryggstödet istället och lasta fullt.
Ett spel för galleriet men alltid lurar det nån.

#5
2018-08-13 12:54

Reagerar på samma sak som mso 1000. Ser inte ut att bli något benutrymme alls kvar efter att han skjutit fram baksätet i filmen. Kan möjligen vara användbart om man endast ska ha en liten hundbur i baksätet, men annars?

#6
2018-08-13 13:36

Litrar i all ära men på vilken ledd står dom. Ett högsmalt utrymme är mer svåranvänt då man måste ställa fler saker på varandra. Bredd mellan hjulhus är viktigare.

#7
2018-08-13 13:48

Att lasta saker som sedan kan flyga fram i framsätet vid krock är direkt livsfarligt. Att detta inte lyfts fram mer är en gåta för mig. Varje sommar ser man bilar full lastade med saker ända upp till taket. Att klara krocken och dö av sitt eget bagage måste ändå vara det mest sjukaste som finns.

#8
2018-08-13 14:12

Styggavargen har en viktig poäng här. Kombibilar har alltid lastnät mellan ryggstöd och tak som standard. Av någon anledning saknas detta på varenda SUV och halvkombi jag sett och finns sällan ens att köpa som tillval. Varför? Behovet att fälla baksätet bör ju öka i bilar med kortare bagageutrymme.

#9
2018-08-13 15:19

Rutger. Det är ofta inte standard med lastnät men ingår ofta i ett paketpris på en kombi.

Att i efterhand måsta köpa kostar ofta 3000- 7000:- därför kör många utan lastförskutningsnät.

Köpa billigt utan koll kostar och dessutom extra vansinnigt på småsuvarna som kabinväskan hamnar högst.

På min bil drar jag bara upp det vid behov och även om jag fällt båda ryggstöden.

#10
2018-08-13 15:45

Hur säkra är de mjuka lastnäten som man bara drar upp? Känner mig nog mer trygg med stålgaller som man skruvar fast.

#11
2018-08-13 16:22

Rapayel.
Back in the days fick jag med ett skruvat stålgaller men jag förstår att folk inte använder det och det kan inte flyttas och sättas fast bakom föraren.
Rappel och ljudligt.

Jag tror nog orginal näten är hyfsat effektiva och framförallt används dom pga enkelheten att bara dra upp på båda ställena.

Men att tex som Subaru ägare mfl få slanta upp 3200:- extra för ett fast skruvat galler tycker jag är sämst och blir nog liggandes i förrådet första gången du fäller sätesraden och måste krypa in och skruva bort det.

#12
2018-08-13 16:36

mso 1000 - Jaså. Det har alltid suttit lastnät på dom nya kombibilar jag köpt utan att jag behövt beställa nåt paket. Har väl valt rätt märken då. ;-) Däremot har det saknats på alla SUV och halvkombi jag tittat på.

#13
2018-08-13 17:00

Rutger det är vad jag tror och du köpte kanske inte billigaste instegsmodellen , eller.

Ja tror det var en optima ägare som skrev i en tråd att han skulle komplettera med orginal galler i efterhand och det skulle kosta över 7000 vill jag minnas.

#14
2018-08-13 20:18

Läcker färgsättning på bilen i videon, undrar om det går att beställa den!

#15
2018-08-13 20:22

F.ö. är polarna som brukar hämta plattor i Tyskland mer intresserade av max. lastvikt än volym, den brukar räcka till.

#16
2018-08-14 13:09

"mso 1000 - Jaså. Det har alltid suttit lastnät på dom nya kombibilar jag köpt utan att jag behövt beställa nåt paket. Har väl valt rätt märken då. ;-) Däremot har det saknats på alla SUV och halvkombi jag tittat på."

Min X3:a har lastnät som standard. Sitter i insynsskyddet.

#17
2018-08-15 10:53

Skodaägare - Eftersom det var jag som skrev detta inlägg, får väl bara konstatera att jag inte tittat på X3:an. Men kul att nån SUV har detta viktiga tillbehör.

#18
2018-08-16 11:34

Jag gillar att designen verkar bli funktionell och trevligt okomplicerad (raka linjer och stora fönster som ger utrymme och bra sikt runt om). Detta kan kanske rent av konkurrera med t.ex. Suzuki Vitara och Opel Mokka. Hoppas att versionen med störst motor (1,5 liter och 150 hk) får en dragvikt för släp på minst 1500 kg (vilket den har i Golf).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.