Bild
Nästa artikel
214.900 kronor är grundpriset för nya Subaru Impreza.

Så mycket kostar Subaru Impreza

Nyheter

Nu är svenska priset bestämt på bilen som gör comeback i Sverige.

Impreza har funnits sedan 1992 men de senaste åren har modellen inte tagits in till Sverige. Nu kommer Impreza tillbaka. Bilen är ny från grunden och bygger på samma teknik som senaste XV.

Motorerna är i sann Subaru-anda boxermotorer utan turbo kopplade till sjustegade automatlådan Lineartronic. Det finns två motoralternativ: en 1,6-liters bensinare på 114 hästkrafter eller tvåliters bensinare på 156 hästkrafter. Subaru Impreza är permanent fyrhjulsdriven med 60-40-fördelning. 

Den 20 april är det Sverigepremiär för bilen, som kostar från 214.900 kronor. Det finns två utrustningsnivåer: Base, som har förarassistanssystemet EyeSight med sju funktioner, 6-vägs justerbart förarsäte, komfortblinkers, regnsensor, infotainment med CarPlay och Android Auto, adaptiv farthållare, Active Torque Vectoring, X-Mode, automatisk återstyrning och panikbromsvarning. Vidare upp på stegen hittar vi Active, som förutom utrustningen i basversionen också har infotainment med 8-tumsdisplay, backkamera, LED-ljus med kurvfunktion, eluppvärmd ratt, växlingspaddlar, 2-zons klimatanläggning och aluminiumpedaler.

Vi Bilägare har provkört nya Subaru Impreza, det kan du läsa om här.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?
 

Kommentarer

#1
2018-04-11 10:47

Dyr. Tråkig. 10 år gammal som ny.

#2
2018-04-11 10:58

7-stegad? Är det inte samma hemska CVT som i XV? Lösningen på hur man får en bil att låta extra plågad.

#3
2018-04-11 11:12

Strålande 4WD och fullt acceptabel inredning, men hurva... utsidan är svår att leva med.

#4
2018-04-11 12:51

Hybridisering och elektrifiering saknas än så länge, men kommer troligtvis om man vill vara med i matchen....

#5
2018-04-11 12:52

Ser ut som en tio år gammal modell. Minst.

Gillar märket men varför kan man inte lägga lite pengar på en riktig bildesigner?

I övrigt verkar den också väldigt slätstruken och omodern i det mesta. Att dom har ett av marknadens bästa 4WD räcker inte. Subaru känns som ett märke på rejäl dekis...

#6
2018-04-11 13:22

Subarun ser minst 20 år gammal ut redan av årsmodell 2018!!! Nä, hopplöst ful likaså irriterande tråkig att sitta i. Har en kamrat som redan efter några månader ångrar sitt köp av en splitt ny Subaru Outback 2018 års modell.

#7
2018-04-11 14:00

Hur kan man veta att en bil är tråkig att sitta i som inte kommit ut på marknaden? Jag har flera arbetskamrater som har Subaru och även min svägerska har en, de är alla mycket nöjda. Och min svägerska säger att detta är hennes hitills bästa bil vad gäller fel etc. De har ju också fungerande awd till skillnad mot många andra kopior av Outback orginalet.......;o)

#8
2018-04-11 14:06

Ja jag vet inte. Tycker att den ser ut som en Opel på något sätt.

#9
2018-04-11 14:11

214 tusen är väl billigt för 4wd vilket man iofs kan diskuteras varför man behöver det.
Fast med den utrustningen sticker väl priset upp 50t.
Hoppas dom har något nytt i motorn så dom fått ner bensin förbrukningen.

#10
2018-04-11 14:11

Pinjong. En Opel från 2012.

#11
2018-04-11 14:26

Den här bilen säljs mest som "andra bil" till de som redan har en större Subaru. CVT, halvtrötta och törstiga motorer med rätt mycket Co2 utsläpp känns inte som någon kioskvältare direkt.

#12
2018-04-11 15:19

Shogun:
Det är klart ställer tanten inte alltför höga krav eller inte kör alltför många mil så är det klart att en Subarubuske kan duga. Vill man ha kvalitet köper man en rejäl, snygg bil med / utan awd tex Audi.

#13
2018-04-11 18:22

Men i jisse namn...en Mazda, Ford och Opel. Har dom gjort stilstudie i Baltikum?

#14
2018-04-11 20:43

Rille, japaner lägger inte gärna pengar på sådant de kan få gratis på dagis.
Vad man tycker om den är ju svårt att avgöra förutom utseendet!
Men eftersom japaner knappast bygger bilar för vår skrovliga beläggning tror jag att den blir lika bullrig som många andra bilar därifrån.

#15
2018-04-12 03:47

Stoor.

Saken är den att de har en Audi A6 Avant också med inte alltför goda resultat i jämförelse......

#16
2018-04-12 03:50

Saabnisse.

Vem fan bygger bilar för vår väg beläggning här! Jag bara undrar........åk väg 241 får du se nu, puckelpist kallar jag det, då går en Subaru bra i jämförelse....

#17
2018-04-12 07:20

Inte den snyggaste bil man sett, men komfortblinkers ingår i standardutrustningen!

#18
2018-04-13 11:24

Inte den värsta Subban jag sett – men det mesta från andra tillverkare ser ju bättre ut. Synd på en i övrigt bra bil.

#19
2018-04-13 13:50

Shogun:
OM de liksom din son är så missnöjda med Audi och tycker att Subban är toppen varför säljer de inte sina Audibilar? Hur kommer det sig att det i huvudsak är i din ”bekantskapskrets” som alla bilmärkena är skit, fel och strul på förutom på Toyota / Lexus buskarna? Eller håller du bara på att trolla här på nätet sk ”hittepå” fel på bilar som egentligen inte finns? Man undrar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.