Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar Mercedes elbil EQC

Nyheter

Svenskt pris klart på mellanstora elsuven som får dra släp. Gräv ordentligt i plånboken.

I höst levereras de första exemplaren av Mercedes EQC i Sverige. Priset för EQC 400 4MATIC börjar på 798.900 kronor.
 

Biltillverkaren motiverar prislappen med att det ingår mycket utrustning i köpet, bland annat en navigator som känner av hur kuperad terrängen är och var närmaste snabbladdning finns.

Annat som ingår är röststyrda infotainmentsystemet MBUX, strålkastare av LED-typ, backkamera, parkeringsassistans och 19-tumsfälgar. För 11.100 kronor extra sätts dragkrok på bilen maximal släpvagnsvikt är 1,8 ton. 

EQC har en räckvidd på 41,7 mil. Den är fyrhjulsdriven med total systemeffekt på 408 hästkrafter.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQC?

Kommentarer

#1
2019-05-07 09:30

Man kommer 42 mil på sommaren,hur långt kommer man på vintern med värme i bilen och dubbdäck,och släp på 1,8 ton?
En sak som jag inte fattar,elbilar ska ha så starka motorer,det är tydligen viktigt att acca upp till 100km/h på några sekunder,men det är inte så brottom när man ska ladda batterierna.

#2
2019-05-07 09:34

Man kan hyra bil med dragkrok ganska många gånger för prisskillnaden mot en Kia e-Niro.

#3
2019-05-07 09:48

gmogmo#2 Det är svårt att hyra något för att kompensera skillnaden i komfort mot en Kia e-Niro.

#4
2019-05-07 10:02

400hk i en vattenmelon. Hög effekt har ingen negativ baksida i elbilar.

#5
2019-05-07 10:39

Skulle mycket hellre välja en laddhybrid till halva detta pris. Kommer man 20 mil med släp? Tveksamt.

#6
2019-05-07 12:52

Lasse L-on
Då är det väl bara du köper en Misubishi Outlandet PHEV så har du en laddhybrid till halva priset

#7
2019-05-07 12:52

Spännande teknik, men i fel format. Hoppas på en elektrisk B-klass (EQB).

#8
2019-05-07 13:34

Grosser,
det finns väl redan?

#9
2019-05-07 13:36

Outlander PHEV får bara dra 1500kg. BMW x5 45e kommer få dra 2700kg. Betydligt bättre val ungefär i samma prisklass.

#10
2019-05-07 15:35

"mycket utrustning i köpet"
Mja, jag vet inte det jag...:
Elstol med minne - kostar extra
Trådlös laddning för mobiltelefon - kostar extra
Adaptiv farthållare - kostar extra
Larm - kostar extra
Taklucka - kostar extra

#11
2019-05-07 16:37

Tja, allting är relativt. Så här kommenterar en annan motortidning bilen:
"billigare än Audi e-tron och Jaguar I-Pace" (som alltså är de närmast likvärdiga).

#12
2019-05-07 16:57

Undrar hur långt man kommer i januari med -25ºC och motvind och en husvagn på 1800kg och batterierna i bilen är 3 år gamla?

#13
2019-05-07 17:21

Jo rattmuffen, svaret är nog att en elbil inte är rätt fordon för den sortens körning!

#14
2019-05-07 18:17

Ja du Rattmuffen, du kommer väl minst lika långt om inte längre än vad en tank på en bensindriven SUV med samma prestanda kommer. Om du nu skullle ge dig ut att köra i detta väder och det är avgörande för ditt köp så är en Hägglunds bandvagn ett bra alternativ, utvecklat för dåligt väglag och rejäla bränsletankar och plats för extra jeepdunkar.

#15
2019-05-07 18:32

Riktigt snygg tycker jag, särskilt i AMG-utförande. Ska helt klart provköras när den är hos handlarna. Sen återigen, riktigt skumt att de stora drakarna inte visar bilar som presterar bättre teknik och drivlinemässigt än Tesla gjorde 2012. Men med lite större batteri och att IONITY bygger ut sitt snabbladdningsnät så hade jag lätt kunnat tänka mig en sådan om ett par år :)

#16
2019-05-07 18:46

@Mäkinen Nja, den "nuvarande" B-klass är nerlagd sen ett tag. En eldriven variant av den nuvarande nya varianten vore utmärkt.

#17
2019-05-07 18:58

7,5 prisbasbelopp?

#18
2019-05-07 19:10

Vad skall man säga ? Jo - om elbilarna nu börjar ha hyfsad räckvidd så kommer givetvis kraven på samma räckvidd med en 1800 kg husvagn på släp och vintertid - ifrån de som uppenbart är helt ointresserade av eldrivna bilar. Suck...

#19
2019-05-07 19:26

Vore det inte bättre att dra ner på hästarna och priset så får man ännu mer mil för pengarna- Har aldrig förstått vad man ska ha 400 hk till i en personbil på vägar som är hastighetsbegränsade Det är ju sjukt!
Jämför elbilars prisvärdhet med nyckeltalet priset/antal mil på el med en laddning då får man en uppfattning om vad man får för pengarna https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Man åker några mil längre i en kia eniro på en laddning och till halva priset en riktigt bra bil har jag förstått https://wp.me/p1IAXy-7pK

#20
2019-05-07 20:16

Bengt39: Inte konstigare att en Mercedes EQC är procentuellt lika mycket dyrare än Kia e-Niro än vad en Mercedes GLC är kontra en Kia Niro fossil.....
Jämför gärna rätt.....
Tycker tvärtom att de lagt priset på EQC väldigt prisvärt jämfört med E-tron och I-pace som ju är de du bör jämföra den med.

#21
2019-05-07 20:20

Axa: Varför skulle den hamna på 7,5 pbb? Det gör ju inte GLC heller......kan garantera dig att denna inte har en högre TCO än en motsvarande motoriserad och utrustad GLC om du nu vill prata tjänstebilstermer....
Finns en anledning att de flesta företag går från detta med pbb och använder sig av TCO istället, de inser att det högre priset kompenseras av andra lägre kostnader kopplade till drift och förmånsvärden.

#22
2019-05-07 20:33

bengt39
Kollar du exempelvis på en vanlig Tesla S 85 så har den enligt tillverkaren 367 hk medan transportstyrelsen anser att den har 94 hk (69kW).
Förklaringen är att en elmotor kortvarigt kan tåla många gånger den effekt den tål kontinuerligt, Tesla specificerar den kortvariga effekten medan transportstyrelsen specificerar den kontinuerliga effekten.

Ska en elbil klarar långa stigningar eller hög fart längre stunder så får man alltså på köpet att den kortvarigt kan utveckla väldigt hög effekt.
En förutsättning är förstås att batteriet klarar effektuttaget, vilket det automatiskt gör om det är tillräckligt stort, som på Teslan eller Mercedesen i fråga.
Batteristorleken är också huvudorsaken till att billigare elbilar accelererar långsammare, batterierna kan helt enkelt inte leverera mer effekt.

Det medför alltså inte någon nackdel för bilägaren och kostar knappt biltillverkaren något extra att erbjuda snabb acceleration på elbilar med stort batteri, till skillnad mot hos bilar med förbränningsmotor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.