Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar Citroëns nya crossover

Nyheter

C3 Aircross rullar in i svenska bilhallar i december.

Den kompakta, suvifierade fransosen hade premiär tidigare i år. Nu har Citroën bestämt svenska priser på C3 Aircross. Instegspriset är 169.900 kronor, då med bensinmotorn PureTech 82 och manuell växellåda. Även lite starkare PureTech 110 finns på bensinsidan och som diesel är det manuellt växlade BlueHDi 100 som är billigaste alternativet till priset 214.900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3 Aircross?
 

CitroënC3 Aircross motoralternativ och priser

Bensin:
PureTech 82 LIVE 169.900 kr
PureTech 82 FEEL 179.800 kr
PureTech 110 S&S2 FEEL 194.900 kr
PureTech 110 S&S2 SHINE 224.800 kr
PureTech 110 S&S EAT6 FEEL 209.900 kr
PureTech 110 S&S EAT6 SHINE 239.800 kr
 
Diesel:
BlueHDi 100 FEEL 214.900 kr
BlueHDi 100 SHINE 244.800 kr
 

Kommentarer

#1
2017-08-28 13:21

Tyvärr blir dieseln dyr i Sverige. +10 000 kr jämfört med PureTech 110 vore helt ok, men nu ät merpriset +20 000 kr, det känns inte lika ok. Den nya svenska agenturen (samma som Mitsubishi) fortsätter sin stil med fullmatade utrustningsnivåer och knappt några tillval. Utomlands är flexibiliteten och valmöjligheterna betydligt fler.

Bra är att autobroms är standard på Feel och Shine, ännu bättre om det även var standard på instegsmodellen Live. Mindre bra är att ljusgrå inredning Metropolitan Grey inte är valbar i Sverige (iaf inte nu), men däremot kan man få Urban Red om man inte vill ha standardinredningen. Den bruna Colorado är heller inte tillgänglig. Svart är enda valbara kontrastfärgen på taket, inte vitt eller rött. Orange Pack finns (exteriöra accenter i orange), men inte White Pack. Däremot är trådlös laddning, Grip Control och öppningsbart panoramatak standard i Shine - vilket inte finns till Crossland X fast dess Dynamic Plus motsvarar Shine prismässigt.

Feel blir säkert den som kommer att sälja bäst, men Shine är mitt val - och med diesel. Sen får man ju se vilka rabatter och introduktionspriser det blir..

#2
2017-08-28 13:28

December känns sent, den börjar levereras i Storbritannien från första november.

#3
2017-08-28 14:22

En sån där "pinne" på taket känns en aning gammalmodigt.

#4
2017-08-28 15:07

Jag var också inne i konfiguratorn på Citroens svenska hemsida och undrade "vad tusan hände med alla roliga och snygga inredningar"!?!? Svart, svart och åter svart. :-( Sedan gick jag in i konfiguratorn på tyska hemsidan och kunde vada fram i olika färger och tillbehör. Ganska soppigt av svenska agenten faktiskt.

#5
2017-08-28 15:30

En förhoppning man kan ha är att konfiguratorn inte är färdig än (den verkar vara ett hastjobb, står bl a "Urband Red" istället för "Urban Red", jag får lust att korrläsa och felsöka den och sen skicka dem en faktura :) ) och att fler inredningsval mm kommer... Vi får se.

#6
2017-08-28 15:52

Å andra sidan står det "3 olika inredningsalternativ" och "svart takfärg" under rubriken 24 KOMBINATIONSMÖJLIGHETER, så jag är tyvärr inte så optimistisk... Däremot visas det en massa bilder på den ljusa inredningen, och den i brunt skinn, vilket då inte verkar så genomtänkt.

#7
2017-08-28 16:02

Ett slarvjobb, de har tagit Citroëns konfigurator med bilder och allt och sen har de slarvat med anpassningen till det som de säljer, och så lappa hop det med en disclaimer om att bilderna kan skilja sig åt från verkligheten för valt alternativ. Jag tror att Metropolitan Grey hade haft större chans än Urban Red i Sverige.

#8
2017-08-28 16:39

Vi får alltså 24 kombinationsmöjligheter av exteriörfärg, inredning, takfärg och särskilt färgpaket (sidospeglar, takbågar och sidoränder för C fönstret). I övriga Europa får man 90 kombinationsmöjligheter...

Vi får 9 förarhjälpmedel/säkerhet men i övriga Europa får man 12, bl a får vi inte automatisk parkering. Vi får 3 motorer, medan övriga Europa får 5.

#9
2017-08-28 17:09

Och vart tog satsningen på enklare (nåja, så är det kanske) men framförallt billigare bilar vägen ? Vill minnas att C4 Cactus skulle vara startskottet för det nya Citroen som bl a skulle bli extra prisvärda. Känns ytterst tveksamt i alla fall när man ser prissättningen på denna lilla 2wd SUV. Vill man ha en bensinare med i alla fall rimlig motorisering och säkerhetsutrustning så börjar den tydligen på ca: 200.000 kr inkl den obligatoriska metallic-lacken - och 10.000 kr till för automatlådan. Och vill man ha nivå Shine, automatlåda och metallic så hamnar notan på runt 245.000 kr - rätt mycket för denna förhållandevis lilla bil med framhjulsdrift.

#10
2017-08-28 17:37

Den där s k pinnen på taket är i alla fall snyggare än de små fenor som vissa biltillverkare envisas med.

#11
2017-08-28 18:00

Är pinnen snygg? Problemet med "pinnarna" är att de måste avmonteras vid automattvätt och då får man med tiden en viss förslitning med byte som följd. Det har i alla fall jag tvingats göra.

#12
2017-08-28 18:01

Pi, det är den svenska agenturen som maxar bilarna. Instegsmodellen Live är nästan 20 000 kr billigare i Frankrike (den kostar motsvarande 153 000 kr, så 17 000 kr billigare). Men då saknar den bl a luftkonditionering och touch-skärm som är standard i Sverige.

Versionen Feel har både säkerhetspaketet och komfortpaketet som standard i Sverige. Och Shine lägger till teknikpaketet med trådlös laddning av mobiltelefon m m, den har både backkamera och parkeringssensor fram (utomlands har Shine bara parkeringssensor bak), avläsning hastighetsskyltar, vingelvarning m m, förutom en autobroms som fungerar även i motorvägsfart och som klarar fotgängare mm.

Sen så för Shine är ju Grip Control med Hill Descent Control standard med 17" specialdäck (utomlands extra tillval) och öppningsbart panoramatak. Bara taket hade kostat ca 11 000 kr extra om det var tillval (Peugeot tar 11 600 för samma tak till 3008 Active). Så bara taket och Grip Control adderar ca 16-17 000 kr på priset.

Det är alltså helt enkelt den svenska agenturen som gjort paket standard som utomlands är tillval och det driver upp priserna.

#13
2017-08-28 18:03

Pinjong, jag har pinne och tvättar automattvätt typ 1-2 gånger i månaden. Har haft min i 8 år nu, inte det minsta förslitning på pinnen.

#14
2017-08-28 18:38

Nej Pinjong! "Pinnen" tycker jag inte är särskilt snygg - men snyggare än fenan. Snyggt är det när allt är integrerat i t ex bakrutan. Ingen pinne, ingen fena!

#15
2017-08-28 18:38

Pinne på taket har jag inte haft på någon bil sedan någon gång på 80-talet.
Vad ska den vara bra till?

#16
2017-08-28 18:40

Men ingen fyrhjulsdrift??
MVH AL

#17
2017-08-28 19:07

Den har Grip Control med HDC istället för fyrhjulsdrift. Europas bästsäljare i lilla SUV segmentet (Captur och 2008) har inte fyrhjulsdrift, och de modeller som har säljer flest framhjulsdrivna. Aircross är större och rymligare än Captur, 2008, Mazda Cx-3, Mini Coutryman, Jeep Renegade m fl även om den är mindre än Qashqai, Kadjar, CX-5. Priserna ligger i nivå med konkurrenterna om man även tar in utrustningen. Aircross Shine är ju mer utrustad än Crossland X med Dynamic Plus paketet, och kostar ung samma.

#18
2017-08-28 19:08

Saabnisse - man kan montera en flagga på pinnen så man hittar den på IKEAs kundparkering på lördagar eller söndagar.

#20
2017-08-28 19:42

Jag undrar hur man får de takbågarna godkända....

#21
2017-08-28 19:49

Raphael, så fiffigt, det hade jag aldrig kommit på!

#22
2017-08-28 19:57

Captur 120 EDC Dynamic kostar 210 000 kr (rek ca pris) och utrustningsnivån motsvarar Aircross 110 EAT6 Feel. Och då är Aircross rymligare och har en bättre drivlina samt har autobroms och andra säkerhetsdetaljer som inte ens går att få till Captur (i fransk media så vinner Aircross solklart över Captur). Eftersom Captur kan sälja så bra som den gör så tror jag Aircross definitivt har en chans på marknaden.

#23
2017-08-28 20:01

(Captur Dynamic med City1 och Stylepaket).

#24
2017-08-28 20:14

Man är väl för konservativ men usch så ful och omotiverad när man tycker en bil skall se ut som en bil.

#25
2017-08-28 20:54

Tror att många kommer bli förvånade över Aircross när de ser den i verkligheten, över hur stor och maffig den ser ut. Den får Captur att se liten och klen ut. Ändå mjukare i designen (och mycket rymligare och snålare) än Jeep Renegade. Helt klart en extrovert design där Citroën vill synas. Det har väl varit si och så med det de senaste 15-20 åren.

#26
2017-08-28 22:04

Har den adaptiv farthållare som standard ? Det, autobroms och backkamera är några krav jag har på en bil idag. Takbågarna var sällsynt fula med det omotiverade "spjutet" längst fram.

#27
2017-08-28 22:48

Riktigt fräck design som sticker ut mot allt det vanliga. Men i mina ögon ser hjulen väldigt små ut trots 17 tum. Hjulhusen är för stora kan jag tycka. Lite färger på detaljer gör den även lite roligare än allt gråa vanliga. Vi får se hur det är i verkligheten. Jag tror den kan bli en storsäljare med Citroën mått mätt.

#28
2017-08-28 23:55

Blir väl intressant att se hur den är att köra och åka i, Crossland är ju inget vidare på de punkterna, väghållning på kurviga vägar, komfort på dåligt underlag, styrning och högt vindbrus på motorväg.

#29
2017-08-29 08:52

Pi, jag vet inte vilken farthållare som svenska agenten valt för Shine-specifikationen. Jag har ingen komplett och detaljerad utrustningslista, jag har gått efter deras konfigurator på webbsidan och den är inte så detaljerad som jag skulle önska, så jag vet faktiskt inte.

#30
2017-08-29 08:57

Lasse, bilen på bilden har 16" fälgarna inte 17", 17" har en annan design. 17" är standard på Shine med Grip Control. 16" fälgarn på bilden är standard på Feel-specifikationen, alltså mellanversionen. Färg-detaljerna tillhör Orange-pack och är extra tillval till Shine-specifikationen.

#31
2017-08-29 09:00

Pi, men den har avläsning av hastighetsskyltar så det är väl troligt de då valt den farthållare som anpassar hastigheten automatiskt till hastighetsskylten och den är även adaptiv. Men jag kan inte säga 100 att de valt den, för det framkommer inte på konfiguratorn. Ingen broschyr eller utrustningslista finns ännu tillgänglig på svenska hemsidan.

#32
2017-08-29 09:17

Här en bild på Aircross med 17" fälgarna som kommer med Grip Control (Shine-paketet).
https://whatcar.media/jpg/50/0/0/960/640/0/0/0/0/aspectfit/0/0/0/0/0/0/i...

#33
2017-08-29 09:21

Raphael - men för att få både adaptiv farthållare och backkamera så är det alltså sannolikt att man måste välja den högsta utrustningsversionen som då ligger i prisklassen runt 245.000 kr inkl metalliic och automatlåda. Och då fattas fortfarande dragkrok och vinterhjul. Lite svettigt för en småbil.

#34
2017-08-29 10:24

Pi, det är svenska agenturen som har valt att ta in de olika versionerna med färdiginstallerade paket istället för att göra dem som tillval. Självfallet hade det blivit lägre priser om kunderna själva gjort sin egen bil och då kunnat utrlämna det som de anser inte behövs för dem. Men Aircross är större än sina konkurrenter, så den ligger mellan småbil och lilla mellanklassen. Den är rymligare och luftigare än en vanlig Golf. Golf är bara 10cm längre men Aircross är byggd på höjden vilket ger bättre utrymmen. Golf tar 380l i bagaget men Aircross 410-520l med ryggsätena uppfällda. Man sitter högre och rakare i Aircross, det ger mer luftighet. Sen så bör vi komma ihåg att detta är cirkapriser, vi vet inte vad bilen kommer kosta ute i handeln. I praktiken så säljs ingen bil till cirkapriser idag så det hela handlar om vilken rabatt eller kampanjpris som man får, och det kan vi inte svara på än eftersom det dröjer till december innan den kommer till Sverige.

#35
2017-08-29 10:33

Vinterhjul med påmonterade nya vinterdäck har jag fö aldrig behövt betala för, de har jag alltid fått av bilhandlaren.

#36
2017-08-29 10:34

Peugeot 2008 med 110 hk och EAT6-lådan såldes i somras för 174 900 kr, dvs 35 000 kr mindre än för C3 Aircross med samma drivlina. Två i stort sett likvärdiga bilar, men med omotiverad prisskillnad, som jag ser det.

#37
2017-08-29 10:41

40-talisten, du jämför alltså ett tillfälligt kampanjpris på en bil med en annan bils ordinarie listpris. Det är ju inte särskilt rättvist. Köper man en Peugeot 2008 nu så får man automatlådan på köpet. Vi vet inte vilka rabatter och kampanjpriser som Aircross kommer att säljas med än.

#38
2017-08-29 10:46

Aircross och 2008 är absolut inte likvärdiga. Aircross är större och rymligare både för passagerare och bagage, dessutom har Aircross en betydligt högre säkerhetsutrustning och en mer avancerad autobroms. Autobroms är tillval på 2008 och är av typen "city break" dvs fungerar endast i stadstrafik upp till 30 km/h, medan Aurcross har samna avancerade autobroms Actively Safety Break som i nya Peugeot 3008 och ansiktslyfta nya 308, den fungerar även i motorvägsfart. 2008:an saknar dessutom vingelvarning, avläsning av hastighetsskyltar och trötthetsvarning.

#39
2017-08-29 10:58

Det är 2008 Active som säljs för 174 900 kr kampanjpris, ordinarie pris är 199 900 kr så det är en rejäl rabatt. Active motsvarar Aircross Live, alltså enklaste versionen. 2008 Allure har ett ordinarie pris på 214 900 kr och motsvarar Aircross Feel men är *dyrare* än Aurcross och saknar den säkerhetsutrustning som Aircross har. 2008 GT har ett ordinarie pris på 224 900 kr och den har Grip Control, men varken backkamera, taklucka eller den säkerhetsutrustning som Aircross Shine har. City break kostar 3200 kr (fungerar bara upp till 30 km//h) och backkamera kostar 2900 kr. Öppningsbart panoramatak, vingelvarning, trötthetsvarnare, döda-vinkeln varnare och en autobroms som fungerar även i motorvägsfart samt ett skjutbart baksäte, är inte möjligt att få till 2008:an.

#40
2017-08-29 11:05

Aircross Feel är alltså billigare än 2008 Allure (ordinarie priser) och då har Aircross mer utrustning, säkerhet som inte ens kan fås till 2008 plus att Aircross dessutom är rymligare. Shine är visserligen dyrare än 2008 GT men har samtidigt en massa utrustning som standard som inte ens kan köpas extra till 2008 GT. Peugeot rabatterar sina modeller med 10 - 25 000 kr jämfört med deras ordinarie ca priser. Jag tror inte att Aircross kommer att säljas till ordinarie priser, men vi får se vad rabatterna hamnar på.

#41
2017-08-29 11:07

Jag har kört bil i över 50 år, och aldrig haft autobroms, vingel- och trötthetsvarning och avläsning av hastighetsskyltar i mina bilar. Och jag har underligt nog aldrig haft något olyckstillbud, trots avsaknad av dessa tydligen numera helt oumbärliga säkerhetssystem.
Men jag är nyfiken på nya Aircross, och tillsammans med Peugeot 2008 är det de bilar som jag tror skulle passa mig. Trots de dåliga erfareheter jag haft av en Peugeot 307...

#42
2017-08-29 11:14

Raphael: Jo jag förstår men Grip Control är inget alternativ till fyrhjulsdrift, vare sig framkomlighetsmässigt eller kördynamiskt.
Men precis som du är inne på säljs huvuddelen av klassens bilar i framhjulsdrivet utförande så det är väl egentligen inte hela världen. Men som jag ser det har konkurrenterna alternativ med fyrhjulsdrift till de kunder som efterfrågar det och det är dessa köpare och affärsmöjligheter som Citroen missar. MVH AL

#43
2017-08-29 11:43

Nu är väl inte bristen på 4WD något stort problem, då många använder 4WD på fel sätt: de kör desto fortare vintertid. Alltså ingen fördel i det läget. Visst finns det några som verkligen behöver 4WD, men det finns gott om alternativ vid sidan av C3. Fördelen med 2WD är lägre pris, lägre vikt, och lägre förbrukning - inte så dumt.

#44
2017-08-29 11:52

Nej som jag skrev hultarn, även alternativen på marknaden är FWD. Men å andra sidan har en del av konkurrenterna fyrhjulsdrift som tillval, och det är dessa kunder som Citroen missar. Personligen är jag väldigt glad i fyrhjulsdrift, mest för komforten och kördynamiken. Dock kan jag förstå om alla inte är lika frälsta som jag är. Vad man föredrar är en smaksak. MVH AL

#45
2017-08-29 12:06

Det är såpass få i Europa som efterfrågar fyrhjulsdrift, särskilt i mindre storlekar, så Citroën ansåg det vara för dyrt i förhållande till intäkterna. Fyrhjulsdrift kommer erbjudas i den större C5 Aircross, som plug-in hybrid med 300 hk. De satsar på elektrisk 4wd istället för mekanisk transmission mellan fram och bakaxel, för att få bort transmissionsförlusterna och öka effektiviteten.

#46
2017-08-29 12:12

Grip Control (elektronisk diff) ökar framkomligheten i besvärliga situationer, så på det sättet är det ett alternativ till 4wd även om det inte är lika effektivt. Men för de flesta köpare som bara vill underlätta körningen till stugan på sportlovet tror jag det räcker. Många SUVar är inte terrängbilar inte ens med 4wd de har för låg markfrigång och fel däck för off road.

#47
2017-08-29 12:35

Raphael: Försäljningen av fyrhjulsdrift har mer än dubblerats på några år och trenden är fortfarande tydlig. Men jag kan köpa att det inte gäller i dessa mindre klasser och hos bilar som ligger utanför premiumnivå. Men har man ambitionen att kunna ta bra betalt för sin produkt är fyrhjulsdrift ett måste, särskilt i denna klassen. Men det är nog inte syftet med denna vagn som jag förstått det. MVH AL

#48
2017-08-29 12:42

Som ett komplement till resonemanget ovan. Om man studerar den delen av försäljningen som ger högst slutpriser så är fyrhjulsdrift i en förkrossande majoritet. Så lite beroende på hur man räknar och till vilka kunder man vänder sig kan man komma fram till olika slutsatser. MVH AL

#49
2017-08-29 13:41

Men PSA satsar bara på 4wd i kombination med plug-in hybrid, för de menar att konventionell 4wd är för tung och ökar bränsleförbrukningen. De större SUVarna kommer som hybrider med 4wd, PSA kommer släppa 7 hybrider och 4 elbilar åtsmodell 2019-2021 och detta planerades innan Opel kom med, troligen blir det några till nu när Opel är med.

#50
2017-08-29 13:43

DS3 Crossback kommer högst troligt även som elbil, den byggs på ny elanpassad plattform. Den blir i samma storleksklass som Aircross, men dyrare.

#51
2017-08-29 14:10

Fiat har inte nått framgångar med den fyrhjulsdrivna 500X, den lagerhålls inte utan tas numer hem på beställning. Det är den framhjulsdrivna som folk köper.

#52
2017-08-29 14:35

Captur och 2008 är klassens bästsäljare, i Europa och i Sverige. Dessa framhjulsdrivna bilar säljs i enorma upplagor i Europa som konkurrenter med fyrhjulsdrift inte kommer i närheten av. Jag tror inte att Renault eller Peugeot gråter över all försäljning de förlorat på grund av avsaknaden av fyrhjulsdrift. Även Peugeot 3008 är en framgång trots att den inte finns med fyrhjulsdrift än, den säljer bättre än Kadjar som finns med fyrhjulsdrift.... Och det är de dyrare 3008 som säljer bäst, merpartern är Allure, GT och GT Line. De billigare Access och Active säljer inte lika mycket..

#53
2017-08-29 14:38

Raphael: Ja PSA har säkert koll på vad deras kunder efterfrågar. Annars hade man förstås erbjudit ett ordinärt fyrhjulsdriftsystem. Det kan dock påpekas - och bör understrykas - att de bilar som säljs med högst marginaler nästan uteslutande är fyrhjulsdrivna, antingen som standard eller som tillval. Den som försöker slå sig in i det segmentet med en framhjulsdriven bil har därför per automatik en rejält uppförsbacke. MVH AL

#54
2017-08-29 14:57

Karossmässigt snygg men dessa röda detaljer förstör allt,varför highlighta så udda?
Kanske finns den i plainutförande.

#55
2017-08-29 15:09

AL, jag är inte övertygad om att minsta SUV-klassen måste ha fyrhjulsdrift. De större modellerna kommer med fyrhjulsdrift i kombination med plug-in hybrider.

#56
2017-08-29 15:11

Reinhard, de extra färgdetaljerna är tillval. De ingår inte som standard. Själv skulle jag välja dem för det ger en extra piff.

#57
2017-08-29 16:15

En sann Mpv för nordiska förhållanden. Vänder man den på taket och fäller ned bakluckan så kan den nyttjas som en sparkstötting alternativt dras av ett hundspann.

#58
2017-08-29 16:31

Raphael: Det beror på vilket segment man siktar på som sagt. Finns där substitut som ger fyrhjulsdrift återstår enbart att man sänker sitt eget pris - och därmed marginal - för att kunna konkurrera. I fallet elhybrider hoppas jag att man fått bättre snurr på bakhjulen än dagens version. Kolla exempelvis här (c:a 45 sekunder in i filmen) https://www.youtube.com/watch?v=hDAsG_hzhlg

#59
2017-08-29 17:16

AL, det är helt nya elhybrider med kraftigare elmotor för bakhjulen som gör att fyrhjulsdriften klarar högre hastigheter än tidigare. Självfallet förbättras teknik. Ditt klipp är från 2014. Det har hänt saker sedan dess.

#60
2017-08-29 17:17

För de som vill ha 4WD och kan hålla sig till efter årsskiftet så kan ju VW T-Roc vara ett gångbart alternativ.
Kommer förstås även med 2WD för den som så önskar.

#61
2017-08-29 20:08

Hade vi inte kommit fram till att 4WD är inget den normale bilisten behöver? Speciellt inte på dessa små fordon som sällan drar tunga släp eller utsätts för andra tuffa förhållanden. (Nu pratar jag fossildrivna fordon, vanliga bilar).

#62
2017-08-29 20:11

Raphael. Ja det låter bra. Men jag är fortsatt skeptisk till lösningen. Det blir mest lite knuff baktill och definitivt understyrt i halka. Mer som fram- än fyrhjulsdrift.

Men det finns elfordon med riktig fyrhjulsdrift. Både Audi och BMW erbjuder det. MVH AL

#63
2017-08-29 20:13

Vargen. Nej vi har kommit fram till att den enskilda bilisten och köparen själv avgör sitt behov bäst. Det gäller både fyrhjulsdrift som annan konsumtion. MVH AL

#64
2017-08-29 20:20

AL, men det är mekanisk fyrhjulsdrift. Det tar upp plats och ger transmissionsförluster och tynger ner bilen. En hybrid har ju redan batterier och en elmotor som behöver extra plats, och som väger. Den mest energieffektiva lösningen är den som PSA valt utan mekanisk koppling mellan hjulaxlar. Nya klarar som sagt högre hastigheter, mer fart. Vi kan ju vänta med sågning tills det lanserats på marknaden... :)

#65
2017-08-29 20:22

I framtiden tror jag det kommer elmotor för varje hjul, som Michelin visat koncept på många år sedan. Det tycker jag är spännande. :)

#66
2017-08-29 21:36

Raphael. Ja det har du förstås rätt i. Man skall inte såga innan det finns något att såga.;-). Men baserat på info on en liten elmotor på bakaxel och en betydligt större och starkare variant där fram så är utfallet rätt förutsägbart. Håller dock med dig om lösningen med en motor i varje hjul och dess potential. Men vad jag har hört så är det en på tok för dyr lösning ännu, så få tillverkare satsar på den. MVH AL

#67
2017-08-30 01:32

AL, låt mig då tydliggöra - det är två elmotorer. En fram och en bak, de är vardera på 80 kW (motsvarar ca 2x 107 hk). Fram sitter även en förbränningsmotor på 150 eller 200 hk. Max kraft tillsammans som blir tillgängligt är 300 hk. Detta ger andra resurser än tidigare. Det bör vara fullt möjligt att köra båda elmotorerna samtidigt och dår du 50/50 kraftuttag mellan fram och bakaxel. PSA hävdar att prestanda är jämförbar med konventionell fyrhjulsdrift. Vi får väl vänta och se om prestanda i praktiken. Sen görs även enbart framhjulsdriven version utan den bakre motorn.

#68
2017-08-30 01:49

Den tidigare hybridlinan hade en motor på 37 hk (ca 27-28 KW). Så det är ju en rejäl uppgradering gå från det till 80 KW / 107 hk.

#69
2017-08-30 02:00

Möjligen att jag missförstått jag såg på skissen på PSAs hemsida och där finns det elmotorer både fram och bak, men tittar jag på deras film så är det bara elmotor bak i 4x4 konfiguration. Men även om det bara skulle vara elmotor bak så innebär det över halva kraften jämfört med förbränningsmotorn på 200 och ännu mer med förbränningsmotorn på 150. Det får man väl anse som rätt ok ändå..

#70
2017-08-30 04:06

Herregud vad du är lyrisk Raphael och jag fattar ingenting och jag har provkört mycket och många.
Jag tycker det är törstiga opraktiska buller bilar med lite bling bling och lite högre.
Jag säger bara att det är många vanliga bilar som är lättare att kliva in i och med stolen på högsta läget är lika lätt att sätta sig i.
Innan ni går på dessa lyriska komentarer så testa vanliga bilar också, säkert komfortablare och tystare och går billigare också.
.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

#71
2017-08-30 09:35

MSO, jag är lyrisk eftersom Aircross bygger på den C3 Picasso minibuss som jag har och som jag är förtjust i. Skillnaden är att Aircross har högre markfrigång och är lite längre, och så har den modernare motorer och säkerhetsutrustning. Blandad körning för min Picasso är 0,49 l/mil och jag kör den på 0,46-0,52 l/mil blandad körning snittar på 0,5 l/mil årssnitt. Aircross är deklarerad för 0,39 l/mi, så den är snålare. Sen har den nya mjuka stolar enligt ny teknik, det ser jag fram emot. Opraktisk? Min Picasso tar 380-500 liter i bagage (skjutbart baksäte), Aircross tar 410-520 liter (skjutbart baksäte) så den rymmer faktiskt mer. Jag skulle inte vilja ha en vanlig bil utan skjutbart baksäte. Min Picasso är som en mindre skåpbil med allt nedfällt. Dessutom kan passagerarstolen fällas ner i Aircross så det blir plan lastyta rakt igenom hela kupén. Jag vill inte böka mig in i en lågbyggd bil och jag tycker inte om att sitta på golvet. I min Picasso kliver jag bara in jag har stolen på höjdläge 2 pumpningar upp från golvet. Lågbyggda bilar är så instängda. Jag har haft flera kombibilar och de var trånga och inte alls lika rymliga och flexibla som min Picasso. Aircross fortsätter samma koncept men ger högre markfrigång och Grip Control för de oplogade vintervägarna och för vårens tjällossning då traktorerna skapar djupa spår i lös lera så jag idag får ta en omväg för att komma fram. Jag bor på landsbygden med grusvägar, skogsvägar och bondgårdar omkring mig.

#72
2017-08-30 09:59

Raphael, din går på diesel?! Så där jättesnål är den inte då det är en relativt liten bil.

#73
2017-08-30 10:02

Jag tycker inte att VW T-Roc är ett alternativ, för den är lägre vilket ger konstig proportion till bredden. Tycker den bara ser konstig ut. Den lastar mindre och bakrutan lutar mer, den är helt enkelt inte lika praktisk. Man sitter lägre i den och vindrutan lutar mer så har mer en mer tillbakalutad körställning som i en vanlig lågbyggd bil. Helt enkelt inget för mig, den saknar Aircross minibuss/MPV flexibilitet och komfort.

#74
2017-08-30 10:06

Raphael, hur vet du det?
Har du provsuttit T-Roc eller är det förutfattade meningar?

#75
2017-08-30 10:28

Vargen, en C3 Picasso är ingen liten bil. Det är en minibuss. Den är hög som ett hus med ett luftmotstånd som ett utedass. Dessutom är den en -09 med den kraftigare dieseln utan start/stopp, det är dieselgenerationen innan den nyare Blue HDI generationen. Årsmodellen efter min är snålare för den har en nyare diesel. Men landsvägskörning till motorväg kör jag min på 0,38 - 0,45 l/mil. Men i 120 km/h drar det iväg. Nu gav jag siffran blandad körning alltså inkluderar stadstrafik och jag ligger på ung samma för blandad körning som bränsledeklarationen. Det tycker jag är bra.

#76
2017-08-30 10:32

Saabnisse, jag bedömde inte sittkomforten utan körställningen och den kan man se på Youtube genom journalister som filmat sig i bilen, helt klart mer tillbakalutad än Aircross och vindrutan lutar mer bakåt på T-Roc den har även en lägre och längre motorhuv än Aurcrosd. Sen när man ser journalisterna stå utanför bilen så märks den förhållandevis låga takhöjden. Jag antar att VW tycker det är sportigt, jag tycker det är opraktiskt.

#77
2017-08-30 10:56

Raphael. Ja vi får se hur man får ihop det. Min erfarenhet säger dock att system som bygger på ingrepp, hjulspinn och som i detta fallet två olika drivlinor - ofta saknar den där extra förfiningen som en kräsen förare snabbt känner av. Men jag håller med om att utvecklingen i sig är spännande. MVH AL

#78
2017-08-30 16:03

"C3 Aircross rullar in i svenska bilhallar i december."

Frågan är hur många som kommer rulla ut från hallarna...

#79
2017-08-30 16:27

Var inne en sväng på citroens hemsida, där stod det en del i alla fall. Verkar som om max släpvagnsvikt verkar bli 600/450(!) kg för 110 hästaren(manuell) 450/450 kg för automat, max taklast 32(!) kg. Är väl ingen större ide med takbågar om man knappt kan använda dem..

Man kan ju jämföra med VW T-Roc.s syskon Audi Q2, som förmodligen ligger väldigt nära T-Roc vad gäller vikter mm.
Där börjar max släpvikt på 1300/640 kg med minsta bensinaren, med minsta dieseln 1500/670 kg.

Kan vi ana en viss skillnad vad gäller dimensionering?
Det jag noterar också är att hos Citroen är starkaste motorn på 110 hk...hos VW/Audi är den svagaste på 115 hk.

#80
2017-08-30 18:37

Som vanligt läser Peter E *obromsad* släpvagn, han gjorde precis samma misstag med Crossland X. Bromsad släpvagn ligger på 1200 kg med B-körkort. Utomlands finns bensinmotor på 130 hk och diesel på 120 hk, de tas inte in till Sverige. Motorerna som tas in räcker bra till för bilen väger inte så mycket. Jag harcen 110 hästars diesel i min Picasso och det är nästan i överkant.

#81
2017-08-30 20:16

De uppgifter jag nu har tyder på 650-840kg bromsat och 560-620 kg obromsat. Taklast 50 kg.

http://media.citroen.se/file/49/4/.pdf

Var kommer 1200 kg ifrån R?

#82
2017-12-20 14:01

Jag besökte Hedins Citroenanläggning på lunchen och insåg att de gör ett stort misstag med att presentera C3 Aircross med EPA-styling. De hade några stycken i diskret färgsättning och då såg den riktigt bra ut. Tyvärr har de gjort bagageutrymmet för volym och inte lastyta. Det funkar inte att lasta saker på hunden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.