Bild
Nästa artikel

Så många skjuter upp däckbytet

Nyheter

Var fjärde bilist väntar med att byta till vinterdäck – till snön och halkar redan har smugit sig ut på vägen, visar en ny undersökning.

Vintern kommer. Nu är snart snön, isen och halkan ett faktum på de svenska vägarna, men fortfarande kör många utan de nödvändiga vinterdäcken. Enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If väntar en av fyra bilister med däckbytet, vilket kan ställa till det på vägarna.

– Att köra på sommardäck i halka innebär en stor olycksrisk och utgör även en fara för de som faktiskt har bytt sina däck, säger Lars Silfverswärd, säkerhetsexpert vid försäkringsbolaget If.

Väntar in i det sista
19 procent av bilisterna väntar till första snön eller halkan innan de byter till vinterdäck. Sju procent väntar dessutom ända till den 1 december, när vinterdäcken enligt lag måste på om det bli vinterväglag, innan de byter däck.

– Väntar man ända till första halkan så kan det vara för sent. Avåkningar och kollisioner kommer som ett brev på posten när vädret slår om och det blir kallt innan däcken enligt lag måste på, säger Lars Silfverswärd.

Lyckligtvis är det inte alla som struntar i att byta däck i tid. En majoritet har redan bytt till vinterdäck. 54 procent väljer att byta däck omkring månadsskiftet mellan oktober och november, medan 13 procent byter däck så snart det går efter den 1 oktober.


3 104 bilister deltog i undersökningen, som genomfördes i september och oktober 2013.

För att läsa Vi Bilägares test av dubbdäck, klicka här.

För att läsa Vi Bilägares test av dubbfria vinterdäck, klicka här.

Diskutera: När byter du till vinterdäck?

Kommentarer

#1
2013-11-15 11:32

Men hur svårt ska det vara att få det rätt... lag på vinterdäck VID VINTERVÄGLAG! Barmark efter 1 december = ok att vara utan vinterdäck.

Om man inte är dagligt beroende av bil, vad är problemet med att byta sent om man kan skippa bilen vid kyla? Nu har vi 10 + och sol i helgen, jag kommer att åka till IKEA utan vinterdäck, trafikfara?

#2
2013-11-15 12:19

Byter själv alltid dagen innan det blir (påtaglig risk för) halka, vi har väderrapporter numera...

#3
2013-11-15 13:59

Jag bytte för ett par veckor sedan. Nu är jag redo! :)

#4
2013-11-15 15:13

Däremot, har man inte bytt och det är halka, då ska man gärna ställa bilen tills det är säkert att flytta på den, absolut. Det borde vara dryga böter på dem som har en olycka och/eller blockerar vägarna vid första halkan pga de inte bytt i tid... så som lagen tillåter.

#5
2013-11-15 16:03

Jag skall byta däck i helgen, vi hade höstens/vinterns första minusgrader inatt.

#6
2013-11-15 16:08

Jag byter däck .. mera sällan.
Men till vinterhjul byter jag nästan alltid en månad före jul.

#7
2013-11-15 16:37

Den stora frågan är ju: när ska rattmuffen på? ;)

#8
2013-11-15 16:44

Jes! Mer sällan? Du vet väl inte när jag bytte däck sist? Det kan ju vara för 5 år sedan.

#9
2013-11-15 17:14

Samma sak varje år, alla dröjer så länge att de inte hinner få bytt till första halkan p.gr.a. långa köer till däckverkstaden. Numer är ju mångas däck inhysta i s.k. däckhotell vilket innebär att man inte ens kan få ut dem för att kunna byta själv. Om det nu finns folk kvar som kan göra ett däckbyte själv.

#11
2013-11-15 18:49

OlaC - för rattmuffen finns en enkel regel: rimfrost, rattmuff på. Tjällossning, rattmuff av. Jag har min rattmuff på sedan första gången det var frost i höstas.

#12
2013-11-15 23:06

Hej crister_1 "Inte av mil" gäller det även dom som kör många mil på vinter?
Eller hur tänkte du där?

#14
2013-11-16 14:29

Sådärja nu har jag klappat om bilen lite. Har lagt på vinterdäcken, tvättat av bilen och kollat oljan. Tog ett par timmar.
Men det känns inte som om vinterdäcken behövs på ett tag, vi har 11 plusgrader idag.

#16
2013-11-17 00:37

crister_1 @ Hur vet Du att däcken är stenhårda och värdelösa?

#18
2013-11-17 08:56

Vinterdäcken slits självklart av mil också. Särskilt de dubbade om de körs på barmark.

#19
2013-11-17 21:30

Det gör fan ont i själen och dunka på vinterdäcken. Jag har gjort det. 9-3:an har skitbra hakkapelittas. Jag känner verkligen hur de styckar asfalten när jag åker runt. E4:an runt Stockholm asfalterades om vissa delar i somras.. Jag kan REDAN se rejäla gropar i mittenfilen.
Det finns inte. Jag är användare av dubbdäck.. men det håller i praktiken inte. Vi kan fan inte asfaltera om halva Stockholm vartenda år pga dubbdäcken med den hårda användningen vi har av våra motorvägar runt städerna.

#20
2013-11-18 11:17

Det hörs mer när en bil med dubbdäck fickparkerar än när en bil med dubbfritt gör det. ^^ :) Men det är sant, jag reflekterar över det när jag är i stan och hör detta knastrande slipande ljudet från däcken och jag ser en förare som frenetiskt vrider på ratten och jag tänker nej detta är inte nyttigt för asfalten eller plattorna eller vad det nu är för underlag. Och det är barmark, + 8 grader...

#21
2013-11-18 16:15

crister_1 @ Du har säkert rätt i att däcken blir hårdare med åren, men hur stor orsak har slitna dubbarna till skillnaden mot nya?

Sedan tycker jag som milkylainen, Raphael och (Swempa). Skulle därför aldrig sätta dubbdäck på någon av bilarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.