Nästa artikel
Så kan din husbil "försvinna"
Nyheter

Så kan din husbil "försvinna"

Publicerad 29 juli 2014
Den bil det handlar om är denna. Vilket öde den har framför sig kan ingen svara på i dagsläget.
Att köpa en husbil är en av livets större affärer och att allt blir rätt är naturligtvis väsentligt. Vi har tittat under ytan på ett fall där en ägare riskerar att förlora en halv miljon. Ta dig tid att läsa igenom denna sedelärande historia.

Valentin köper en Adria av en privatperson, Lars, och tycker att priset är marknadsmässigt vilket det måste vara. Lars upplyser inte om att bilen är privatimporterad och Valentin gör ingen extra kontroll av detta mot bilregistret. Det framgår visserligen av registreringsbeviset att bilen är importerad av en privatperson men då gäller det att man vet hur registreringsbeviset skall tolkas. I så fall finns ett datum ifyllt i fältet "I trafik första gången i utlandet" samt "import/införsel: Ja". Bilen har svenska nummerplåtar, registreringshandlingarna ser ut att vara i sin ordning och bilens skick är gott. Visserligen är nycklarna till denna bil inte original och centrallåsen fungerar inte men detta inger inte Valentin någon omedelbar oro. Inte heller det korta innehavet av säljaren, från 29 maj till 3 november, väcker farhågor då det är lättare att tänka i dessa banor när man har facit i hand.

Efter kontroll att bilen inte är stöldanmäld i Sverige, under den identitet den har i Sverige, så betalar Valentin 475 000 till Lars och får i gengäld den 2000 mil gamla bilen som han tycker motsvarar förväntningarna.

När kvällen kommer blir det pappersbläddrande och bland mycket annat så finns serviceboken som ger besked om att en service är utförd i Bulgarien vid 1300 mil även om noteringen i serviceboken får bedömas som bristfällig och stämpel saknas. Valentin kontrollerar med Carfax som inte har något juridiskt att invända mot bilen men upplyser om att bilen är privatimporterad. Valentin ringer den tidigare ägaren Lars som då talar om att bilen är köpt i Tyskland där den hade Bulgariska plåtar, har varit en leasingbil som Lars löst och importerats till Sverige av honom.

Vid månadsskiftet till juni i år lämnas bilen in på service. Servicestället fattar misstankar om bilens identitet då chassinumret är manipulerat, inte för ett otränat öga måhända men de som hela tiden jobbar med fabrikatet märker genast avvikelsen. De kontrollerar därför det synliga chassinumret med det som finns på en dold plats, just för att försvåra omidentifiering, och ser då att dessa nummer är olika. Även elektroniken bekräftar det dolda chassinumret. Nu kontaktar Valentin polisen eftersom fordonets identitet uppenbarligen är manipulerad och ägarbilden oklar.

För att få privatregistrera ett fordon i Sverige skall sedan 2008 Trafikverket genomföra en ursprungskontroll. Det innebär att bilens identitet kollas mot Svenska stöldregistret, stöldregistret i EU och mot Interpol för att försvåra gränsöverskridande handel med stulna fordon. Trafikverket kontrollerar även ursprungsdokumentens äkthet, i detta fall mot de Bulgariska myndigheterna. Trots att det finns dokument som visar att samma chassinummer varit registrerat i Rumänien reagerar inte Trafikverket på att fordonet (chassinumret) varit registrerat där innan det registrerades i Bulgarien. Trafikverket tar inte heller reda på att chassinumret exporterats från Rumänien till Tyskland trots att chassinumret i samma veva dyker upp i Bulgarien.

I bilregistret anges ursprungslandet till Bulgarien då uppgiften avser närmast föregående land, inte första importland. Till stöd för detta har man en mailkonversation från Bulgarien där fordonet registrerats i maj 2011 med notering att det importerats från Italien. Datumet för första registrering i utlandet fastställs till registreringen i Bulgarien trots att uppgiften från Rumänien är äldre och gör den svenska årsmodellsbeteckningen felaktig.

Fiat tillverkade redan i oktober 2008 den Ducato transportbil som levererades till Rumänien i mitten av 2009 som har husbilens nuvarande chassinummer, däremot har vare sig Fiat eller Adria levererat någon sådan bil till Bulgarien trots att myndigheterna i Bulgarien skriver detta. Till denna bil hör i verkligheten inget CoC-dokument då den aldrig helbilsgodkänts, trots detta anges i Sverige att det finns ett sådant dokument som grund men med annat typgodkännandenummer än det borde vara.

Vi kollar med polisen om det ursprungliga chassinumret är anmält stulet men de uppger att den inte finns med i det stöldregister för Europa som polisen slår i, trots att den enligt Trafikverket är efterlyst.

Vems är då felet?  Valentin kan knappast lastas för att inte se att chassinumret är manipulerat när besiktningen inte klarat av det. Att han kontrollerade med Carfax först efter köpet hade genomförts, ett företag som även Transportstyrelsen anlitar, får snarast ses som en extra kontroll, om än för sent, och är inget krav.

Besiktningsföretaget har inte någon skyldighet att kontrollera mer än det synliga chassinumret enligt Transportstyrelsen. En berättigad fråga blir då varför det ställs krav på ett dolt chassinummer. Enligt besiktningsföretaget skall identiteten fastställas oaktat antal kontrollställen. Uppenbart är att endast det synliga chassinumret kontrollerats och att ett felaktigt CoC-nummer angivits till bilregistret utan att dokumentet kontrollerats vilket lett till en felaktig identifiering.

Den som återstår i denna kedja är säljaren. Frågan är om Lars skall kunna mer än Trafikverket och besiktningsföretaget. Trots allt har han fått bilen godkänd. Men att som svensk på besök i Tyskland köpa en leasingbil, med ett värde på runt en halv miljon, registrerad i Bulgarien, dit fordonet inte ursprungligen har exporterats av tillverkaren, borde få varningsklockorna att ringa. I synnerhet när kvittot är underskrivet i Bulgariens huvudstad Sofia.

Återstår säljaren i Tyskland. Här är det nog riskfritt att börja ana ugglor i mossen.

Det som är helt klart är vem som har rätt till fordonet. Det är italienaren som fått sin husbil stulen eller hans försäkringsbolag. Valentin har inget val, det är bara att lämna tillbaka bilen. Han kan därefter kräva Lars på pengarna. Valentin kan utnyttja sin rättsskyddsförsäkring om inte Lars betalar frivilligt utan saken går till tinget. Att Lars skulle ha framgång med att kräva det Bulgariska bolaget på pengarna låter osannolikt. I synnerhet när han köpt bilen i Tyskland och fått ett kvitto utställt i Bulgarien.

Är du garanterad att detta inte händer om bilen ursprungligen är nysåld i Sverige? Det korta svaret är nej. Även sådana bilar kan omidentifieras. Det får ändå stå utom all rimlig tvivel att det i första hand gäller dyrare privatimporterade bilar. Till maj 2014 har det stulits 19 husbilar varav 9 är försvunna. En upptäcktes nyligen på färjan till Polen och det är troligt att de nio exporterats, fått ny identitet på motsvarande sätt som den beskrivna bilen och sålts inom EU. Det betyder att någonstans runt fem miljoner skall tas från försäkringstagarnas premier bara för dessa nio bilar.

Detta är en nerkortad version av en artikel som Husbil & Husvagn publicerat.

Diskutera: Känner du till något liknande fall?

Vad är god tro?

Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”.

I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka från den personen. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse.

Om den ursprunglige ägaren kräver varan tillbaka har den som köpt varan alltid rätt (enligt Köplagen) att kräva tillbaka pengar från den som sålt varan. Det kräver naturligtvis att identiteten på ägaren är känd.

För att skydda dig själv bör du alltså alltid göra det du kan för att försäkra dig om att du köper varan från dess rätte ägare. Andra regler gäller när varan som säljs inte är stöldgods utan har kommit säljaren tillhanda genom t ex bedrägeri.

Källa Stöldskyddsföreningen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-29 14:08
Havsfidran

Stackars stackars människa.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-30 10:57
Bortom

9 av 10 privatimporterade bilar är på ett eller annat sätt manipulerade. Man ska aldrig köpa en privatimporterad bil för en halv mille från en privatperson. Inte ens en som kostar 50tusen. Snålheten och visheten...

#3 • Uppdaterat: 2014-07-30 11:18
Havsfidran

Det beror väl på vad det är för bil. Om det är en extremt sällsynt modell i Sverige t.ex och man vill ha den. Jag skulle inte tacka nej till en Wartburgh kombi med två-takts motorn. Tror att 1987 var sista årsmodellen för Wartburgh, men 1985 sista året med 2-takts motor.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-30 13:31
lillstefan nr.2

Bortom, vad har du fått den siffran ifrån? Visst manipuleras det en del vid privatimport, men jag tror att det snarare är 9 av 10 bilar som är ärliga.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-30 13:33
lillstefan nr.2

Kan tillägga att jag för fem år sedan köpte en privatimporterad bil för 170 000 i Sverige. Då måste jag vara sällsynt modig?

#6 • Uppdaterat: 2014-07-30 13:51
Tobo

@Havsfidran
Här har du din Wartburg Kombi två-taktare:
http://www.blocket.se/alvsborg/Wartburg_353_kombi__68_54472436.htm?ca=11&w=3&last=1

#7 • Uppdaterat: 2014-07-30 13:59
Havsfidran

Tobo. Wow! Den du. Hade jag haft stålarna nu så mer än Gärna hade jag velat köpa den. 45 snabba hästkrafter!

#8 • Uppdaterat: 2014-07-30 18:01
lillstefan nr.2

Klassikern med manipulerade importbilar tror jag är när de säljs väldigt kort tid efter att de importeras. Men de flesta bilarna impoteras nog av sådana som jag och Jes, nästan vanliga svenssons. Tog för två år sedan hem en MGF från England, och den var det inget lurt med.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-31 09:33
Bortom

@lillstefan nr.2, 2014-07-30 13:31, informationen kommer från bilhandlare som sysslat med import. Allt som oftast är bilarna tidigare krockade eller mätarställningen ändras. Tyvärr.
Det finns naturligtvis undantag men de är just undantag.

#a • Uppdaterat: 2014-08-04 13:27
Kalle2

Här måste det till en systemändring så att det på något sätt går att veta om bilen är okey, och därutöver ska man kunna ta en försäkring mot den här typen av bedrägerier mot att man har gjort en kontroll hos polis och trafikverk

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.