Nästa artikel
Så kan bilen hackas
Nyheter

Så kan bilen hackas

Publicerad 8 augusti 2011 (uppdaterad 9 augusti 2011)
Två forskare har lyckats hacka sig in i en Subaru Outback och starta motorn. Allt genom att använda en Androidtelefon.

Don Bailey och Matthew Solnik, två forskare vid iSec Partners, har hackat sig in i en Subaru Outback, låst upp den och startat motorn, skriver TG Daily. Detta har de gjort genom att använda en Androidtelefon med en fjärrkontrollsapp som är till för att låsa bilen.

På några timmar lyckades de enligt TG Daily få ut lösenorden som gjorde det möjligt att ta sig in i bilens system. Forskarna är dock förtegna om vilka bilmodeller som kan hackas och hur intrånget genomfördes. I stället vill de vänta på att tillverkarna fått möjligheten att täppa till säkerhetsluckan.

Enligt uppgift har GM, BMW och Mercedes jämförbara säkerhetssystem med tillhörande fjärrkontrollsappar.

Forskarna kallar metoden för ”War texting”, och poängterar att mer och mer elektronik är kopplad till telefonnätet och därmed inte kan skyddas lika lätt som IP-baserad elektronik skyddas av brandväggar.

När det gäller Subaru Outback finns felet inte på den europeiska marknaden.

Diskutera: Litar du på ny teknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-08 21:22
FullBrew

"en fjärrkontrollsapp som är till för att låsa bilen"

Vad är vitsen med att låsa/öppna den med mobilen, enklare med nyckel???

Och är det inte nyckel för dessa bilar som gäller för att starta den?

#2 • Uppdaterat: 2011-08-09 01:37
Roger Skagerström

Vill minnas att jag läste på nåt annat ställe att den var till för att fjärrstarta värmen.

#3 • Uppdaterat: 2011-08-09 09:05
Subaru Nordic

Det kanske är på sin plats att klarlägga att detta system inte finns på de bilar som byggs i Japan - avsedda för den europeiska marknaden. Endast bilar byggda i Lafayette-fabriken som säljs på den amerikanska marknaden kan öppnas enligt den beskrivna metoden
Thomas Possling
informationschef
SUBARU Nordic AB

#4 • Uppdaterat: 2011-08-11 10:48
lubos

Med dagens så kallade "teknikutveckling", det har ju till och med uppstått nån slags subjektiv värdemätning vid biltester kallad "tekniknivå", så kan det komma att finnas en tillbehörsmarknad där den noggranne bilägaren kan komplettera sitt fordon med något slags mekaniskt "hänglås", eftersom dagens bildesigners tycks sakna fantasi vad gäller riskbedömning!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.