Bild
Nästa artikel

Så här ska Opel se ut i framtiden

Nyheter

Konceptet GT X Experimental är en elektrisk suv som genomgått en visuell reningskur.

Opel ger sin vision av hur de tänker sig att kommande bilar ska se ut och ha för tekniska egenskaper. GT X Experimental är en fyra meter lång suv, en biltyp som Opel kommer att satsa brett på.

Vi får inte veta hur mycket den väger, men tydligen ska konceptet vara en ovanligt lätt bil. Den är också eldriven: Opel har som målsättning att elektrifiera alla sina bilar senast 2024. 

Utseendemässigt har GT X Experimental genomgått en visuell detox, där Opel säger att de skalat bort plottret och fokuserat på stilren design. Fronten ska påminna om ett hjälmvisir som inte bara ramar in Opel-loggan utan också skyddar all den självkörande teknik som kommer att bli verklighet om några år, såsom kameror och olika typer av sensorer.

På insidan sitter en bred skärm – Opel spår att fysiska knappar och kontroller succesivt kommer att försvinna från bildesign.
 
Bilen ska spegla Opels värderingar ”tysk, tillgänglig och spännande” och namnet knyter an till sportcoupén Experimental GT från 1965, vilket sägs vara första konceptbilen från en europeisk biltillverkare. 

Diskutera: Vad tycker du om Opels nya utseende?

Opel Experimental GT, 1965.

Kommentarer

#1
2018-08-23 11:45

Opel har ingen framtid, tyvärr

#2
2018-08-23 11:47

Varför gör de så att det ser ut som att taket är hämtat från en annan bil och håller på att lossna?
Den gamla prototypen var snyggare!

#3
2018-08-23 11:54

Varför gör man suv stuk och så trång och kompakt som möjligt med svångrem.

#4
2018-08-23 13:37

Varför ser det ut som om den har reservhjul på alla fyra?

#5
2018-08-23 18:56

Om det är de märkliga fälgarna som avses så beror det på att det är 17 tums däck men fälgarna går utanpå sidan av däcken för att imitera 20 tums fälgar, tanken är att ha utseendet från 20 tum men ekonomi, komfort och ljudnivå från 17 tum.
Förslag på lösning av den eviga konflikten mellan utseende och funktion.

Ett annat problem som moderna bilar ofta har och främst är till nackdel för elbilar har man också en lösning på - ökad strömförbrukning för att fläkten eller luftkonditioneringen måste gå - i nederkant längst hela vindrutan kan en luftspalt höjas upp och "skopa in" fartvinden vilket ger ett ökat starkare lutflöde med svalare luft utan någon strömförbrukning.

Om denna luft går igenom ventilationssystemet och kupefiltret eller ta en "genväg" förbi för att få maximal effekt har inte uttryckligen förklarats, tar luften en genväg fungerar det främst i ren luft utan avgaser och andra föroreningar, men å andra sidan borde luftflödet då bli ännu starkare och svalare.
I vilket fall en lösning som ser ut att ha praktisk nytta.

Fälgarnas emblem är belysta så de lyser i mörker och är frikopplade så emblemet förblir horisontellt stillastående när hjulet rullar - samma sak med emblemet i ratten.

Emblemet på bakluckan kan ändra färg, vitt, ljusblått, gult, rött och fungerar som bromsljus.

#6
2018-08-24 00:08

Jag var mycket kritisk till detta utseende, men efter att ha sett mängder med bättre bilder är det bara att konstatera att det är riktigt bra, fast det kräver att man tittar en stund för det avvikande utseendet kan vara svårt att ta in genast tydligen eftersom jag misstolkade det.

Men det är inte så viktigt eftersom det är ett koncept, hur resultatet blir är ju något Opel har begränsat inflytande över.
Det är ju inte Opel som gör karosserna så vilka linjer och former bilarna får i verkligheten, det återstår att se.
Alla PSA tycks ha korta stubbiga fronter så denna långa snygga motorhuv får man nog inte se.

#7
2018-08-24 16:23

Ja, ju längre man tittar på något desto mer domnar ögonen bort och objektet kan framstå som vackert... alternativet är mycket alkohol

#8
2018-08-24 20:38

efterligner TOYOTA CHR..

#9
2018-08-24 20:38

efterligner TOYOTA CHR..

#10
2018-08-24 23:32

"ju längre man tittar på något desto mer domnar ögonen bort och objektet kan framstå som vackert... alternativet är mycket alkohol"
Det är ju ett välkänt faktum att människor som är snabba i att tycka på obefintlig grund respektive dra snabba slutsatser innan man har tillräcklig kunskap vanligtvis begår många misstag och har väldigt mycket fel.
Alltså en ganska korkad sak att kläcka ur sig.

#11
2018-08-25 14:33

Niklas
Försök inte framstå som kunnig på området. Ditt svar visar på bristande logik.

Vad gäller estetiska bedömningar så har inte det med kunskap att göra utan tycke och smak. Däremot behöver formgivaren kunskap för att kunna formge något snyggt. Men det behöver inte åskådaren.

#12
2018-08-26 20:50

Bilen är onekligen slimmad. Rena, men kurviga linjer utan en massa påhängda krusiduller ger ett futuristiskt intryck.Det omedelbara intrycket är att det verkar liten och trång, men det är nog inte så illa när man tittar lite närmare. Dörrhandtag och backspeglar/kameror har man i vanlig ordning på dessa utkast glömt bort.
Interiören är trendigt sparsmakad. Det är dock en korkat att tro att ju färre knappar, ju enklare manövrering. Även Vi Bilägare gick i den fällan för flera år sen, men har nu när dessa kladdskärmar blivit allt vanligare, vaknat upp och insett fördelen med riktiga reglage.
Fälgarna, eller snarare kapslarna har ett lite väl trassligt mönster, men annars är ju idén att låta dem omfamna en del av däcken lite kul.
Att luftintaget nedanför vindrutan får skyffla in luft är en inte alltför dum återgång till 60-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.