Bild
Nästa artikel

Så här kommer Skodas elbilar att se ut

Nyheter

Designskissen Vision iV är en föraning på vad vi kan vänta oss när Skoda börjar använda Volkswagengruppens nya MEB-plattform.

Volkswagen har tagit fram grunden MEB, som ska tjäna som bas i alla deras nya elbilar från 2020. Nu visar Skoda hur de har tänkt sig att deras elektriska fordon, baserade på MEB, kommer att se ut.

Skisserna föreställer Vision iV Concept, som beskrivs som en fyradörrars crossover-coupé. Skoda lovar tio elektrifierade fordon i slutet av 2022. Först ut är Skoda Superb som laddhybrid och en batteriversion av Citigo, vilka kommer att presenteras i år. 

Diskutera: Vad tycker du om designspråket på Skoda Vision iV Concept?
 

Kommentarer

#1
2019-02-14 08:45

Känns som en Skodifierad ID Crozz.

#2
2019-02-14 10:11

Ingen större skillnad mot i dag, men akterns ide och bakljusen påminner väldigt om Opel GT X som skulle visa framtidens Opeldesign som skulle skilja ut dem från övriga, den ambitionen lär man inte lyckas med, snart har alla gjort likadant.
Kommande framtida trend.

#3
2019-02-14 10:47

En hög Skodachef sa en gång i en intervju jag läste att Skoda aldrig skulle falla för någon trend att bygga opraktiska bilar och låta form gå före funktion, utan att man inriktar sig på praktiska och funktionella bilar. Uppenbarligen har man gått ifrån den principen om man planerar att bygga en idiotcoupé av den typ bilden visar.
Själv vill jag inget hellre än att ha en i princip likadan Octavia som jag kör idag men eldriven, en praktiskt och funktionell kombi helt enkelt. Ska det vara så j-a svårt att åstadkomma det?

#4
2019-02-14 11:12

En designskiss är en designskiss och brukar i slutändan ha ganska litet likheter med tillverkad produkt. Tycker det mest brukar röra sig om några enstaka detaljer och inga omvälvande eller revolutionerande karossformer. Men vem vet...

#5
2019-02-14 11:20

Hjulen är det absolut viktigaste på designskisser...

#6
2019-02-14 12:04

StefL, det måste vara SUV... äh, lägg ner en vanlig kombi...den är för låg, du kommer inte in och ur bilen

#7
2019-02-14 12:31

Snart blir hjulen större än bilen i övrigt!
Usch vad fult.

#8
2019-02-14 13:37

Frän men såå otroligt opraktisk.
Jag håller med stefL men det kommer nog inte att hända tyvärr.

Design till vansinne utan bakrutor och en hög handikapp suv attribut för folket det är det som säljer

#9
2019-02-14 17:03

Konceptbilar är en sak men jag är trots det trött på designspråket som verkar ha rötterna ända bak till star-wars.
Då tycker jag VW är på rätt väg med ID T-Rug, en bil som säger sig fokusera på funktionalitet samt med fältmässig inredning.
Ger till skillnad från det här riktiga Skoda Yeti vibbar.

#10
2019-02-14 17:16

StefL. Om han var hög så vet jag inte om man kan lita på informationen.

#11
2019-02-14 19:08

De kommer snart på att en helt vanlig kombi/sedan är det mest praktiska och ekonomiska (energi mässigt). Förlåt att jag var ironisk..men man blir så trött på alla galenskaperna som pågår inom bilindustrin..

#12
2019-02-15 11:49

Jag tror inte ett ögonblick att nästa bil kommer att se ut som något från ett datorspel. Kan vi inte slippa bli matade med barnsligheter?

#14
2019-02-15 19:49

Folk som tror att en färdig bilmodell blir exakt som tidig designskiss är samma människor som tror att det finns tomtar på loftet...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.