Bild
Nästa artikel

Så bra är svenskarna på Eco-Driving

Nyheter

Trots att majoriteten försöker hålla nere förbrukningen mäter 4 av 10 inte hur snålt de faktiskt kör.

Drygt 80 procent av bilisterna ägnar sig åt att aktivt försöka köra bränslesmart. Det visar en undersökning med 1237 deltagare, genomförd av Kantar Sifo utförd på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.se. 

Det vanligaste sättet att hålla nere förbrukningen är att ha en mjuk körstil och undvika hastiga inbromsningar. Andra strategier är att ”surfa” på så höga växlar som möjligt eller att se till att det finns ordentligt med luft i däcken. Enligt undersökningensäger sig förare i åldersgruppen 16–34 år ta mest aktiva åtgärder för att minska sin förbrukning (92 procent), men det visar sig också att i samma åldersspann svarar 49 procent att de inte mäter hur bränslesnålt de faktiskt kör.

Av alla åldersgrupper har 60 procent koll på förbrukningen på något sätt, antingen genom att följa bränsleåtgången under körning eller övervaka den genom en app eller via bilens informationssystem. 

– Den som vill köra miljövänligt utan alltför stora ansträngningar ska välja en bil med låg bränsleförbrukning som har modern och bra utrustning som underlättar Eco-körningen. En start/stopp knapp är ett exempelvis på en sådan funktion. I många nyare bilmodeller finns också möjlighet att mäta hur miljösmart man kör, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Diskutera: Brukar du mäta hur bränslesnålt du kör?
 

Tips på hur du kan köra bränslesnålt:
  1. Växla upp tidigt och kör på högsta möjliga växel. 
  2. Kör med en mjuk körstil.
  3. Undvik hastiga inbromsningar och accelerationer. 
  4. Undvik tomgångskörning. 
  5. Motorbromsa. 
  6. Se till att det är ordentligt med luft i däcken. 
  7. Plocka bort all onödig last som till exempel takräcken. 
  8. Använd motorvärmare vintertid.
Svar från undersökningen:

Tänker du på att köra bränslesmart? 
Ja, alltid: 32%
Ja, ibland: 53%
Nej, aldrig: 14%

Hur kör du som regel för att köra bränslesmart? 
Mjuk körstil: 78%
Undviker hastiga inbromsningar: 54%
Ordentligt med luft i däcken: 43%
Försöker att surfa på höga växlar: 43%
Undviker att använda ettans efter start: 34%
Använder motorvärmare vintertid: 34%
Undviker accelerationer: 32%
Tar bort all onödig last: 17%

Mäter du kontinuerligt hur bränslesmart du kör?
Ja, jag följer bränsleförbrukningen när jag kör: 40% 
Ja, genom en app eller bilens teknik: 20% 
Nej, ingen aning om hur bränslesmart jag kör: 40%
 

Kommentarer

#1
2018-08-06 10:37

Nollsummespel 1: Ju snålare våra bilar har blivit, desto längre kör vi istället.

Nollsummespel 2: Ju snålare våra motorer har blivit, desto tyngre har våra fordon blivit istället. En Volvo 240 vägde ~1400 kg och en Volvo XC60 väger närmare 2000 kg.

Nollsummespel 3: Ju mer vi sparar in på dropparna, desto mer ökar tillgången och sänks priset för kineserna samt förstås för amerikanarna och deras vanligaste bil F-150.

Med andra ord: Helt meningslöst på alla plan. Gör dem ännu snålare och vi kör bara ännu längre och Euro Ncap gör att de blir tyngre och tyngre samt fylls med energislukande elektronik och tungt kablage. .

#2
2018-08-06 11:44

Använder enkel smidig app ( https://www.spritmonitor.de ). och skriver in liter och mil och kan kolla i efterhand hur jäkla dyrt det är att köra bil och kanske gasar lite mindre då jag kan eller vill.

#3
2018-08-06 11:25

Nja Klarsynt, att jämföra äpplen (Volvo240) med päron (XC60) är väl inte direkt rättvist. Men om du mer rättvist tar V70 T4 i din jämförelse så väger den ca 1700 kg. Betänk dock så mycket säkerhet och bekvämlighet du fått för dessa 300 kg extra och lägre förbrukning dessutom. Men om man blundar och bortser från allt det positiva så är den trots allt just tyngre.

#4
2018-08-06 11:28

@Tomr

Precis! "Standardvolvon" oavsett vilken du vill jämföra med vilken har blivit tyngre. Och därmed törstigare. Så inbesparingar i förbrukning har nollats i och med ökad tyngd och i slutänden drar "Standardvolvon" lika mycket som innan. Nollsummespel.

.

#5
2018-08-06 11:49

Man kan också medvetet välja en billig snål bensin bil och skippa dyra tunga trånga suven

#6
2018-08-06 11:56

Ja, förbrukningen har inte förändrats så särskilt mycket, men chansen att skadas eller dö vid en allvarlig olycka har däremot minskat drastiskt. Men nu var det ju som sagt enbart förbrukningen det gällde.

#7
2018-08-06 12:00

Min 240 -78 tog 1.2 liter/mil på långkörning, min V70 T4 -13 tog 0.82 på samma typ av körning. Ingen av dom särskilt snål, men en viss förbättring har ju trots allt skett. ;-)

#8
2018-08-06 12:03

Klarsynt:
1: Har du någon forskning som visar på samband mellan bensinsnålare bilar och mer mil? I så fall borde folk med bilar i stil med prius köra mest? Statistik som visar att bensinsnåla bilar rullar längre än större bilar? Någon?
2: Det stämmer att bilar blivit mycket tyngre. Det är både på gott och ont. Ett exempel är att du stiger oskadd ur sista årsmodellen V70, där du dör i en 240.
3: sänks priset för Kineser och USA när vi har bensinsnålare bilar här hemma? Någon länk till forskning som stöder den tanken?
Grejen är att det är komplicerat. Att säga att den gammal bil hade samma belastning på miljön via avgasröret som en ny bil - om de har jämförbar förbrukning - är helt enkelt inte sant. Mängden gift som släpps ut ur avgasröret vid en given förbrukning har minskat drastiskt jämfört med när 240 var en "modern" bil. Vilket, om man ska vara riktigt snäll, var fram till mitten på 80-talet. Alltså före katalysatorns intåg.
Att säga att det är ett nollsummespel är inte heller sant. Det är däremot sant att människan i stort behöver köra mindre bil. Och vi behöver flyga mindre. Det är faktiskt väldigt mycket vi behöver ändra i vårt levnadsmönster. Men att därför säga att något är meningslöst är alldeles för generaliserande.

#9
2018-08-06 12:40

Försökte en gång med hjälp av instruktionsboken förstå mig på den där VW visningen som visas på ovanstående bild, men gav upp efter en halvtimme utan att ha fått ut något begripligt av det.

#10
2018-08-06 13:14

Efter 40 mil på vägarna igår, är jag inte beredd på att hålla med om att svenskar i allmänhet kör ekonomiskt.
Det tycks inte vara någon tanke eller fantasi alls bakom ratten. Fan vet om somliga ens klarar av att klä på sig...

#11
2018-08-06 13:28

Hultarn. Jag körde 70 mil hem igår och sista semesterdagen och då är det brottom och kosta vad det kosta vill, 101 km/h i snitt och 0,62.
Tidigare på semestern några hundra mil under 0,5 utan stress.

Man får ge o ta.
Och visst håller jag med dig.

#12
2018-08-06 13:33

Det där med att inte ha en massa onödiga prylar i bilen tycker jag är nonsens, hänger du något på dragkroken så, ja.
Jag har inte märkt någon skillnad med eller utan passagerare på vägarna jag åker.

Det sparar möjligen på bromsarna men någon skillnad i förbrukning har jag inte kunnat mäta.

#13
2018-08-06 13:49

mso1000: jag hade ett bra snitt, men så var det halvtimme kö efter en olycka och då sjönk snittet rejält förstås.
Hade först 97 i snitt och 0,65 i förbrukning. Sedan 87 och 0,64. Inte så illa för en gammal bensinare. Var bättre väg fram till olyckan.
Dessutom är det nog inte ekonomiskt att köra med cabben nere.
Fast, jag förstår inte varför Renault inte gjort 6:an till överväxel, tämligen meningslöst att ha den så lågt växlad att man kan köra i 40 på 6:an. (3000 rpm = 115 km/h)
Var likadant på gamla Golf 6-vxl.

Jodå, jag har bra koll på förbrukningen. Kikar ofta på momentan förbrukning för att utröna vad som är smart att köra.

#14
2018-08-06 13:52

Jallemet: däremot lär takboxar öka rejält. Jag fattar inte varför folk har med sig så mycket prylar. Takbox ovanpå en SUV?!

Jag hade inga problem med en veckas bagage inkl. 1 sittvagn i en sedan. Och då var vi 2 vuxna och 3 barn.

#15
2018-08-06 15:26

Skippa reservdäcket och domkraften och köp en flaska punkteringspray. Det sparar vikt och bränsle och du får ett stuvutrymme med låg tyngdpunkt för tyngre grejor.

#16
2018-08-06 16:59

Motorbromsa sparar väl ingen energi om man då inte menar att reglera farten med gaspedalen och hålla avstånd så man slipper bromsa,
Jag kör med jämn fart och håller avståndet och behöver nästan aldrig använda bromsen, Får motionera bromsen rejält med jämna mellanrum för rostrisken på skivorna
Mäter kontinuerligt bränsle förbrukningen sen 15 år tillbaka https://wp.me/p1IAXy-6sB

#17
2018-08-06 17:00

Sign. Lawett skriver "Skippa reservdäcket och domkraften och köp en flaska punkteringsspray". Då ska jag berätta något. Jag tog i okt 07 ut en ny Volvo C30 1,8 F. Fram till 15 april i år hade jag kört drygt 10 000 mil utan punktering (även utan andra fel). Nu var jag på väg hem till Umeå från Sthlm när det hände i Gnarp. Vinterdäcken var gamla och slitna (men fortfarande lagliga) och det här var sista färden före däcksskifte och utrangering. Då var det ett potthål (just där man passerat in i en 70-sträcka) som slog sönder däcket totalt. Det var bara slamsor kvar. Här hade inga lagningssatser hjälpt. Efter att i drygt 10 år "släpat omkring" på reservhjulet så kom det nu verkligen till nytta.

#18
2018-08-06 17:00

Har slutat med att tokpumpa däcken till 2.9 bar. Kör enligt tillverkarens rekommendationer. I mitt fall 2.2 bar fram. Betydligt bättre körkänsla och komfort.

#19
2018-08-06 17:29

Extrem ekonomikörning kallades förr `gubbkörning´ med misshandlade, spikande motorer med kort livslängd. I dag har har vi motorstyrningar som tillåter att vi nästan kan kväsa en motor utan att den låter illa. Med automatlåda (i automatik) förhindras dock detta.

Undrar dock hur en flerårigt ekonomikörd bil med plötsligt ny gasglad ägare skulle klara en vecka på Autobahn? ( inte så bra enligt ADAC de ;)

#20
2018-08-06 19:52

Ekonomiskt eller inte.
Med nya bilen, adaptiv farthållare och automat så har min omkörningsandelar minskat en hel del.
Kanske inte tänker på pengarna jag sparar utan mer på att det är mer avslappnat att köra så.

Jovisst så är det roligt att gasa på också emellanåt måste jag säga som en före detta blyfotsgasare!

#21
2018-08-06 20:18

Fantastiskt att man pratar om cl i förbrukningen när bränslet står för kanske 20 % av den totala milkostnaden på dagens bilar.

#23
2018-08-06 22:05

Det är väl bara att fylla på när tankmätaren visar att så är tid.

#24
2018-08-07 07:25

Något som inte alls nämns i artikeln och vilket är väldigt märkligt, är det i stort sett viktigaste med eco driving/ snålkörning, nämligen att aldrig köra fortare än skyltad hastighet.

Jag kollar bränsleförbrukningen ofta för snittförbrukningen sedan nollställning syns hela tiden, och dessutom har jag en analog mätare för aktuell förbrukning (original), vilket jag tycker fler bilar borde ha.

#25
2018-08-07 09:38

John2008. På alla moderna bilar har man nog möjlighet att välja att se den momentana förbrukningen i sifferform på något sätt.
Jag kan växla mellan denna info och annan snittinfo i kombi displayen mellan mätarna och visst kan det ha en dämpande hjälpande effekt att se förbrukningen i stor klartext hela tiden för att på så sätt få lite eco hjälp.
Däremot så på många bilar finns eco mätare med konstiga poängsystem och ologiska konstiga staplar som är av tveksam funktion.
Den bästa hjälpen att minska förbrukningen är att man använder farthållaren och håller jämn och rätt fart och att den då inte ökas i onödan.
Och det absolut bästa är den adaptiva farthållaren som dämpar omkörningsstressen att man måste om till varje pris.

Och visst kollar jag på displayen efter varje tankning om den står på 0,48 eller 0,54 på displayen .
Jag tror att om man enkelt ser denna info i bilens display kan ge lite extra hjälp att hålla nere hastigheten och förbrukningen

#26
2018-08-07 10:58

Många tar inte av sina takboxar. En SUV ägare är inte intresserad av låga utsläpp och låg förbrukning!?. Kört 200 mil nere på kontinenten (mest Tyskland och Nederländerna), snitt förbrukning hamnade på 0,58 liter/mil (bensin). Då var bilen fullt lastad med hastigheten ca 150-160 km/h på sträckorna med fri fart. I Danmark och Nederländerna var det oftast 130 km/h. Det finns snåla bilar idag, men folk väljer ineffektiv SUV, tung och oekonomisk i högre farter.

#27
2018-08-07 11:05

Hultarn, jag håller med dig. Lastar alltid under insynsskyddet. Varför överleva en olycka och dö av en flygande väska!? Det räcker faktiskt med så lite som en mobiltelefon eller surfplatta så dör du om den kommer flygande ifrån baksätet eller bagageutrymmet. G krafterna vid kollisionen ökar vikten med upp till 20 gånger, det är värt att tänka på. Att lasta bilen rätt är otroligt viktigt.

#28
2018-08-07 14:23

Du har väl bagagenät/eller galler i din kombi? Skandal egentligen att det säljs bilar utan.

#29
2018-08-07 14:56

Håller med klabbe.
Att i efterhand lura på orginal galler för 3000-7000:-- är skrämmande.
Det är inte konstigt att folk kör utan.

Jag sålde takboxen när jag köpte octavian med uppdragbart lastnät och skidlucka.

#30
2018-08-08 08:07

Jag hade som mål att matcha tillverkarens angivna förbrukning på 4,3L/100km på min V50 D2, det som talar emot är 205*55/17 då det närmaste jag kommit är 4,48L/100km.

Edit: "På 43687km (18 månader) har jag således ett snitt på 5.03L/100km"

Vintertid är det helt omöjligt då dieselvärmaren lägger till 2dl/mil.

Våran V70 har en av tillverkaren angiven förbrukning på 9,3L/100km och där har vi kört så lågt som 6,8L/100km.

Har optimala förutsättningar för att köra snålt med 5 mil med 60, 70 och 90-väg helt utan trafikljus. Den enda gången jag behöver stanna är när jag drar passerkortet på grinden till jobbet.

Takbox måste vara rena döden för en snålgroda som jag.

#31
2018-08-08 08:46

Ja jag mäter ofta kollar när jag kör och om jag inte kommer över 1,2l/mil gasar jag på lite extra så jag når målet. Väl mött sniglar.

#32
2018-08-08 08:56

Alfie. Det är väl perfekt för dig med gasen och det kommer ändå bara på statoil kortet så det märks ju ändå inte :)

Jag försöker tänka lite eco fast jag kör snabbt och lägger skillnaden på en sista minuten resa istället :)

#33
2018-08-08 09:14

Alfie, jag har också varit där med raksexa som snittade 1,34 och en V6 4x4 som låg strax över det...

Nu har jag 50k över varje år.

#34
2018-08-08 10:17

Tack Jallemet för att du sparar in på ditt bränsle och kör med lägre förbrukning.

Då kan jag tanka billigare:-)

MVH AL

#35
2018-08-08 10:53

En vanlig kommentar om min Jaguar är: "- drar den inte väldigt mycket bensin?"
Jag svarar: "- jag har inte köpt en sån här för att åka så billigt som möjligt, den är helt enkelt inte avsedd för det. Vill man åka billigt köper man inte en kompressormatad V8 på närmare 400 hk. Dock är den inte törstigare än en gammal 240. 1 liter/mil på långkörning, 1,2 vid småkörningarna hemmavid."
Jodå, jag har koll på förbrukningen även på den.

#36
2018-08-08 13:31

Och givetvis har man inte 400 hkr utan att använda dem. När 400 kusar skall rusa samtidigt går det åt mer bränsle än när man bara använder hälften - eller en fjärdedel.

MVH AL

#37
2018-08-08 16:46

Styggavargen berättar om motorvägskörning och hastigheter i Da, Ty och Ho. Varför ska vi i förbudssverige tvingas köra betydligt långsammare på mer glest trafikerade motorvägar?

#38
2018-08-08 18:40

Håller med, jag tror högre farter på vissa motorvägar minskar antalet olyckor. Hela Norrland kan man i princip köras minst i 110 km/h. Sedan är det också en miljöfråga, men vissa bilar går nog nästan bättre i högre farter. Jag vet att manuellt växlad Insignia går inte att lägga i sexan förrän tidigast vid 115 till 120 km/h.

#39
2018-08-09 09:26

AL: jodå, de ska ju födas. :-)
Men, det blir inte så ofta som man gasar hårt, dels är det fråga om korta stunder (man är snabbt uppe i olagliga farter), dels räcker det gott att veta att de finns där.
Motorn är otroligt trevlig, låter aldrig ansträngd, verkar som den bara myser sig genom tillvaron. (ja, den hörs öht inte mycket alls egentligen)
Den susar mellan 700-1800rpm, inte undra på att motorn har god livslängd...

#40
2018-08-10 13:46

Jagar inte den sista centilitern, meningslöst. Störst påverkan på förbrukningen är givetvis farten, lagligt = under halvlitern konstant, lite mer gasglädje/i danmark/tyskland = 0,63 sisådär. Bilen är en MB E-klass 220d aut kombi -17, den väger 1,8 ton. En fantastiskt trevlig dieselmotor + att den är en av de renare idag, Bilen har en så där ekodisplay som man kan titta på och glädjas av, den har aldrig visat annat än grönt på körda 6000 mil.

#41
2018-09-13 20:24

Jag antar att motorernas karaktär och vägarnas typ avgör hur snålt man kan köra. Kör man i stadstrafiksfart, kortare sträckor funkar minsta bensinare bäst. Landsvägsfart och långa sträckor är mindre diesel bäst. Till motorvägsfart är medelstora bensinare (korta sträckor) och medelstora dieslar (längre sträckor) bra val. Jag har kört på olika vägar och olika (miljö)bilar och körstylar och har registrerat resultatet i nästan 10 år. Förbrukningen skenar i väg så fort förutsättningarna inte stämmer. Förstås är andra fakturer som total vikt och alla sorters motstånd viktiga. I min senario har jag B- och C-segment-bilar med lätt last som exampel. Jag har klarat 0,31L/mil (på riktigt inte enligt bilens dator) vilket är lägre än tillverkarens siffror. Jag måste tillägga att det är dötråkigt och störande för andra trafikanter när man kör super super snålt. Därför jag kör miljövänligt bara när jag är nästan ensam på vägen. Jag brukar ligga runt 0,5-6 när jag följer andra trafikanternas tempo. Och runt 0,7-0,8 när jag kör som jag gör (snabbaste av alla :)
Annan observation var att de flesta färddatorer visar mer korrekt när man kör jämnt och fint än när man kör fort och hetsigt. Skillnaden mellan den riktiga och den som datorn visar kan gå upp emot 0,2-3 L/mil (runt 30-40%)
Att dagens Volvo bilar (tunga, törstiga, motorstarka samt de flesta SUV numera) drar under 0,8-0,9 ( på riktigt och inte enligt färddator) anser jag som helt omöjligt. Jag tror att de flesta ägare/förare ligger faktiskt över 1,0. Volvo besitter inget kunskap eller ingen teknik som de andra tillverkare inte har. Förutom att vi brukar vara duktigas på allt :)
Jag har läst att nästan alla chiptrimning höjer bilens förbrukning men trimningen manipulerar datorn och den visar lägre siffror än verkligheten. Även trimmare har ingen extra kunskap att biltillverkare inte har.
Jag har suttit bredvid flera unga förare och jag ser att nästan alla har lärt sig att köra bilen så orkeslöst att det är både skadligt för motorn och kopplingen och kan vara farligt i visa situationer, tex omkörningar. Det kan knappast vara miljövänligt heller, att ha så låg växel som bara det går och trycka gaspedalen i botten istället.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.