Bild
Nästa artikel
Porsche 718 Boxster och 718 Boxster S.

Så blir Porsche 718 Boxster

Nyheter

Ny sifferkombination i namnet och turboladdad fyra under huven.

Tidigare har vi rapporterat om att Porsche Boxster och Cayman ska ändra namn och byta cylindervolym. 718 tillkommer, som en hyllning till den fyrcylindriga tävlingsmodell som hade stora framgångar racinglopp under 1950- och 60-talet.

Nu kommer pris- och motorspecifikationerna för 718 Boxster samt S-utförandet. Trots att två cylindrar försvinner menar Porsche att prestandan ändå blir bättre. Motorvolymen blir 2 liter i den vanliga versionen och 2,5 liter i S-versionen. Toppeffekt blir 300, respektive 350 hästkrafter med ett vridmoment på 380/420 Newtonmeter. 0-100 kan avklaras på 4,2 sekunder med 718 Boxster S och fem tiondelar långsammare med 718 Boxster.

Bränsleekonomin ska ha förbättrats jämfört med föregångarna, i alla fall enligt NEDC-körcykeln. 718 Boxster har en bränsleförbrukning på 6,9 liter per 100 km (en förbättring med en liter). 718 Boxster S förbrukar 7,3 liter per 100 km (0,9 liters förbättring).

Standard är manuell växellåda med sex växlar. Till Sverige kommer modellerna i maj och de svenska priserna startar på 542 000 kronor (718 Boxster), respektive 660 000 kronor (718 Boxster S).

Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche 718 Boxster?

Kommentarer

#1
2016-01-27 09:31

Och kanske det blir bättre vägegenskaper på köpet all den stund bakvagnen blir lättare.

#2
2016-01-27 10:42

Bättre vägegenskaper? Vet inte om det kan bli så mycket bättre än att ha motorn i mitten.

#3
2016-01-27 11:37

Provkörde en Boxster S i somras.. Fantastiskt rolig bil att köra. Speciellt på lite slingriga vägar. Låg som ett strykjärn efter vägen. Skulle absolut tänka mig en sådan när den "gamla" cabben skall bytas ut.

#4
2016-01-27 12:25

Hej L. Mäkinen, ok det kallas mittmotor men motorn ligger mer bak än i mitten. Har du möjlighet så öppna motorhuven i bak och titta efter :)

mvh VW Polo 2012

#5
2016-01-27 12:39

Nja Polo, motorn ligger bakom kupeutrymmet i denna modell med växellådan bakom motorn. I min Cayman finns ingen motorhuv, från det bakre bagageutrymmet kommer man åt att fylla på olja och kylarvätska.

#6
2016-01-27 21:09

Dom har verkligen fått till en snygg design i häcken på denna bil. Riktigt snyggt.
Fronten känns mer anonym, då gillar jag nog den traditionella 911 looken bättre.

#7
2016-01-28 10:22

Porsche har inte många namn - men de lyckas ändå röra till det :P 911 är 991. 993 är en typ 20 år gammal bil. 992 kan de göra - vad göra sen? Boxster heter ju nu 987. Är det 988 vi ser på bilderna? 988 718.. :P

Nuvarande Cayenne verkar heta 958. Att döpa den första till 956 var väl verkligen att måla in sig i ett hörn, då de knappast kan döpa gen 4 till 959.. :P 970 Panamera kan de dock uppdatera ett tag till.. :P

#8
2016-01-31 13:52

Även om Porsche lyckats modernisera 511 (med alla dess varianter) och ändå lyckats behålla kopplingen till urmodellen, så har jag nog ändå gillat Boxter bättre. Och denna modell förstärker detta. Aktern är riktigt lyckad. precis som Reverend Benny skriver.
Vägegenskaperna är förstås bättre med denna mer välbalanserade konstruktion.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.