Bild
Nästa artikel

Så är skicket på vägarna där du bor

Nyheter

Motormännen har granskat kvaliteten på Sveriges vägar. Se karta över hur det ser ut i just ditt län.

Undersökningen av tillståndet på det svenska vägnätet har gjorts för fjärde året i rad av konsumentorganisationen Motormännens riksförbund. 73.000 kilometer av Sveriges statliga vägnät av riksvägar, länsvägar och europavägar har granskats under 2017, från norr till söder.

Generellt sett är standarden på de svenska vägarna bra, men det finns ställen där skicket är sämre. Dels visar de tungt trafikerade europavägarna runt storstäderna tecken på tydliga förslitningar. Dels är också vissa mindre vägar i skogs- och glesbygdslän betydligt sämre än andra. 

– Vi är mycket kritiska till att regeringen inte ens satsar medel på vägunderhåll så att det täcker inflationen. I den nationella planen för 2018–2029 menar Trafikverket att vägkvaliteten ytterligare kommer att försämras. Samtidigt höjs beskattning av personbilstrafiken varje år, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Granskningen fokuserade på ojämnheten i ytan på vägarna. Testarna färdades i bilar av modellen Opel Zafira och använde vibrationssensorn som finns inbyggd i moderna telefoner tillsammans med verktyget Roadroid. 

Listor över de sämst rankade vägavsnitten länsvis finns här nedanför. Blekinge län har exkluderats i sammanställningen då det inte kunde samlas in tillräcklig data för att ge en korrekt bild. 

Du kan också se en interaktiv karta över vägskicket i Sverige här, eller läsa rapporten om vägkvalitet som pdf.

Diskutera: Har du några vägar i dåligt skick i närheten av där du bor?  

De 10 sämsta europavägarna

De 10 sämsta riksvägarna

De 10 sämsta länsvägarna

Kommentarer

#1
2018-05-17 11:55

Och ändå så betalar bilismen så mycket skatt.

#2
2018-05-17 12:29

Undersökningen är helt värdelös och säger ingenting om skicket på vägarna. Vem försöker Motormännen lura egentligen?

Jag kan knappast tänka mig att Motormännen kör ner i alla dessa djupa potthål som finns på vägarna (och som de så vackert illustrerar på framsidan av sin rapport) för att få mätdata till sin analys. För om de gjorde det skulle det räcka med ett djupt potthål så skulle däck, fälg och framvagn vara helt körda på bilen de använder.

Nä, Motormännen väjer säkert för de värsta hålen och därför ger mätningarna en totalt missvisande och förskönade bild av verkligheten. Det Motormännen redovisar är enbart skrovlig vägbeläggning och mindre ojämnheter. Gör om gör rätt!

#3
2018-05-17 16:38

Körde nyss väg T847 från Ramsberg mot nordväst. Min gamla fs-pickup skakade men färden var odramatisk, men efter någon kilometer där grusvägen tar vid kom jag ifatt 3 små 'moderna' personbilar.
Speciellt det sista, en Kia ceed med 4 vuxna fick kämpa hårt för att undvika markkontakt, han körde max 30 km/h och stannade för att släppa om oss. Visserligen skyltad men vägen är inte körbar för vanliga personbilar, och lär ha varit i detta skick ett par veckor.
Skandal att vägen ännu inte blivit hyvlad, det så torrt att det är fullt möjligt!

#4
2018-05-17 17:01

Kanske skulle man mäta potthål över en viss diam/mil ist? Eller inte ist, i tillägg kanske vore bättre. Som Mattse säger ovan så mäter ju det något annat än de gjort nu.

Tror för övrigt inte att vägarna är särskilt dåliga idag sett ur ett historiskt perspektiv, det var knappast salsgolv överallt för några årtionden sen heller.

#5
2018-05-18 11:55

Rent generellt är vägarna i södra Stockholmsförorterna i dåligt skick, bitvis fulla med mindre potthål, uselt med tanke på att vi bilister betalar över 60 miljarder i bilskatter, men annat är inte att vänta med tanke på den politiska ledning vi har i Stockholm

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.