Nästa artikel
Ryssland snart störst i Europa
Nyheter

Ryssland snart störst i Europa

Publicerad 10 augusti 2012 (uppdaterad 10 augusti 2012)
Ryssland kan snart ha den största bilmarknaden i Europa. I juli slog man alla sina rekord och närmar sig nu Tyskland.

Den ryska bilhandeln sålde 255 560 bilar i juli, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen innebär också ett nytt rekord för en julimånad i Ryssland.

Sett över årets första sju månader har Ryssarna köpt 1,67 miljoner bilar, vilket innebär en ökning med 14 procent jämfört med januari till juli 2011. Det innebär att marknadens storlek nu har gått om den franska, där 1,44 miljoner bilar såldes.

Samtidigt förväntar sig analytiker att Ryssland i framtiden kommer att utmana Tyskland om platsen som Europas största bilmarknad., uppger Automotive News. I Tyskland har hittills 2,01 miljoner bilar sålts i år.

När året är slut beräknas 2,85 miljoner bilar ha sålts i Ryssland, vilket är åtta procent mer än 2011. Inhemska bilar säljer för tillfället bäst i landet i öster, då ryska Lada toppar försäljningslistorna.

Diskutera: Kan Ryssland bli Europas största bilmarknad?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-10 12:06
Mistro

Grattis Renault!

#2 • Uppdaterat: 2012-08-11 09:57
saabnisse

Det skulle vara intressant att se hur Renault har påverkat utvecklingen av Lada.
En av de absolut sämsta bilar jag haft kontakt med var Samara, den kallades efter tusen mil för mardrömmen "satmara".

Jag vet dock att Lada Niva ingick i en testgrupp som FM hade på 80-talet och det var en av få bilar som klarade en avancerad terrängbana med godkänt resultat.
Men det gjorde Dodge WC 1942 års modell också!
Om det inte var för blött.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-12 14:33
Mistro

Utgår ifrån att Lada som den tidgare var försvinner och ersätts utav Dacia.
Därav mina gratulationer till Renault.
Ser ingen anledning till varför Renault skulle behålla en enda modell i Ladas "sortiment" längre då Dacia förefaller så långt mycket bättre och modernare....Räcker inte det så finns det ju enorma lagerhyllor att förbättra bilarna med.
Borde väl "räcka" att Dacia låg en generation efter Renault?
I Ryssland finns det inte så höga krav på bilen och där duger Dacia gott även om den blir långt mer förenklad än vad den är här.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-12 19:50
Raphael

Jag tror det är för tidigt att säga hur Renault kommer att påverka Lada. Att sälja Dacia som Lada tror jag inte på i längden, det urvattnar varumärket Lada för ryssarna, jag tror inte på att ryssarna i längden kommer att acceptera rumänska Dacior omdöpta till Lada. Det är de för stolta för. Det handlar ju ändå om nationalklenoder. Ryssar gillar sin Lada, även om det är en hat-kärlek och ibland komplicerad relation. :)

Intressant är att Lada för ett par år sedan fick Volvos tidigare designchef. Vad händer nu där? Han har säkert spännande saker på gång och jag tror det vore en miss av Renault om de inte förverkligade dem. Så jag tror att Dacia till Lada är en tillfällig lösning för att göra Lada mer konkurrenskraftigt och utöka utbudet, tills Ladas nya modeller har hunnits tas fram. Renault behöver även investera i en höjning av kvaliteten i Ladas fabriker.

Utmaningen för Renault blir att hålla två lågprismärken med olika distinkta profiler som inte tar död på varandra, men om Lada koncentrerar sig på Ryssland och närbesläktade länder och inte söker sig ut i Europa där Dacia lever i hög förmåga, så kan det gå...

#5 • Uppdaterat: 2012-08-12 23:16
Pender

"Ryssar gillar sin Lada" tror en. Jag vet att ryssar skäms över sin Lada. Alla som har råd köper annat.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-15 12:25
Peter i Sydney

Med tanke på folkmängden är det väl konstigt att Ryssland inte redan är europas största marknad för precis allting!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.