Bild
Nästa artikel
Årets fem långtestbilar ska bytas ut. Var med och rösta om vilka som ska vara med nästa år.

Rösta: Långtestbilarna 2015

Långtest

Vilka fem nya bilar kommer rulla 4 000 mil i ur och skur, vardag som långresa, och grundligt utvärderas i Sveriges längsta biltest? Rösta på bilen du vill se i nästa års långtest!

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar om regelbundet:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
 
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volvo V70, 2008


Gör din röst hörd om vilka bilar som bör ingå i nästa års långteststall, rösta här. I Vi Bilägare nr 1/15 kan du läsa om vilka fem som kom med.

Vilken bil vill du se i långtestet 2015?

Kommentarer

#1
2014-11-11 16:08

Tesla model S! :(

#2
2014-11-11 16:11

Håller med Dow..Tesla hade varit mycket trevligt!

#3
2014-11-11 16:31

Har kan jag rösta på "vilka bilar" (obs. flertal), när det endast går att rösta på en ?
Ska jag behöva logga ut och börja om igen?

#4
2014-11-11 16:48

Tesla må vara intressant ... men för .. för få.
Vib ska testa "vanliga" bilar .. för "vanliga normalfuntade" bilköpare ...

#5
2014-11-11 17:59

Lexus NX så klart, första överkomliga SUV med hybriddrift och som ändå får dra husvagn, att den blivit en storsäljare gör den mycket intressant och vore kul att få ta del av era intryck!

#6
2014-11-11 18:37

Håller med tjosons inlägg - varför kan vi bara rösta på detta begränsade antal valalterantiv. Jag har många fler bilmodeller som jag skulle vilja se i Vi Bilägares kommande test.

#7
2014-11-11 18:54

Skulle velat se lågprisbil. Dacia Sandero t.ex.

Vore roligt att veta om man får vad man betalar för även i det långa loppet. Om dom håller ihop.

#8
2014-11-11 18:57

Jag håller med Lason, kanske också Dacia Duster.
Och varför inte ta med en rolig bil som omväxling också t.ex Giulietta eller MiTo!

#9
2014-11-11 18:58

Nya Ford Mondeo skulle vara riktigt spännande att se i en långtest.

#11
2014-11-11 19:32

Hej Tjoson,

Tack för att du uppmärksammade missen. Formuleringen är nu ändrad. Tyvärr går det bara att rösta en gång. Kul att se era förslag, kan nämna i förbifarten att vi till exempel haft Dacia Duster i vårt långtest apropå lågprisbilar. http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-2011-dacia-duster-i-vint...

#12
2014-11-11 20:32

Jag saknar helt klart Tesla Model S på listan. Det är en bil som de flesta har skapat sig en uppfattning om och som delar oss bilintresserade i två läger, för och imot. Så den skulle jag verkligen vilja se och läsa om i ett långtidstest. VIB har väl dessutom haft med en del andra bilar som har sålts i små volymer som tex Opel Ampera och I3.

Annars håller jag med de som skrive att VIB i första hand ska testa bilar som är och kommer att bli vanliga på svenska vägar som tex Passat och Mondeo. Själv röstade jag på Lexus NX eftersom jag tycker det verkar va en spännande och intressant bil.

#13
2014-11-11 21:03

Sedvanligt tråkiga alternativ. BMW är den enda som är lite spännande.

Dacia Duster har redan varit med en omgång.

Att Lexus skulle vara en försäljningsframgång är fria fantasier. Det är bara en Rav4 med annan kaross och omotiverat pris.

#14
2014-11-11 21:57

Jag måste be om ursäkt, jag hade helt glömt att Duster varit med.
Men jag saknar fortfarande Giulietta eller MiTo eller varför inte en fyrhjulsdriven Panda?
Visst är det nog så att i det här utvalda gänget kanske BMW är den enda spännande, men samtidigt börjar just BMW bli lite tveksamma, pris/kvalite'?

#15
2014-11-11 22:56

@Siggen

Jag måste bara fråga. Vad är det du tycker är så intressant med BMWn? Jag ser bara en förklädd MINI i MPV kostym med fällbart baksäte.

Jag har aldrigt ägt en Lexus. Så jag skulle gärna vilja se om deras höga kvalitetsrykte håller vatten, ViB brukar kunna köra sönder det mesta. Dessutom har Lexus en intressant hybridedrivlina och spännande design, trots sitt Rav 4 arv.

#16
2014-11-12 00:43

SiggeNm, de räknade med att kunna sälja ca. 300 NX i år men de var slut innan de kom till Sverige

http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2014-10-20/rusning-efter-lexus-hybriden...

#17
2014-11-12 05:52

Mercedes S-klass och gärna med V12:a hade ni varit värda att ha som långtestbil, istället för att sitta och köra runt i en simpel dassia.

#18
2014-11-12 06:23

Talar vi om relativt populära små-SUV:ar så borde väl Renault Captur vara ett givet alternativ även om den inte är helt pinfärsk på marknaden. Och det kanske inte vore fel att välja nån modell som har ett par år på marknaden så kan man inte skylla ev problem på att det är en alldeles ny modell.

#19
2014-11-12 09:16

Passat, bilvärldens svar på gummistövlar :-), är självskriven då den antagligen kommer att bli Sveriges mest sålda bil, i alla fall under vissa perioder.

#20
2014-11-12 09:18

Tesla Model S 85kW vill jag se som långtestbil! Inte massa fossilbilar, de intresserar mig inte. Bensin och Diesel tillhör 1900-talet.

#21
2014-11-12 09:33

Tesla är ju förvisso intressant men meningslös att ha som långtestbil om det nu är så att testerna ska utgöra något som helst konsumentråd.
Tesla är ju en bil som med nuvarande pris endast är överkomlig för väldigt få spekulanter.

#22
2014-11-12 09:51

saabnisse: kan hålla med dig lite angående priset. Då skulle jag annars rösta på en hybridbil. Som VW Golf GTE eller en ren elbil. De flesta hushåll har 2 eller fler bilar (de som bor i hus). 1 av dessa bilar kan utan problem vara en elbil. Då är VW E-Golf (ren elbil) t.ex väldigt intressant tycker jag. Eller det billigare alternativet VW e-up som enligt mig är en billig och bra elbil! :) Själv kör jag en Nissan Leaf och är supernöjd! (pendlar 6 mil per dag, med extra resor blir det upp till 10-12 mil max).

#23
2014-11-12 10:13

För den som inte är så påläst om Lexus NX likheter med RAV4 så svarar chefsingenjören att ca:10 % av Lexus NX delas med RAV4.
According to the NX's chief engineer, roughly 10 percent of the NX is shared with the RAV4. These components include the front floor, dash panel and exterior rocker panels. In other words, it is not a RAV4 under the skin

#24
2014-11-12 11:50

Varför kan man inte välja Jeep Renegade? Den är ju ny, släpps i december på svenska marknaden. Tycker ert urval är dåligt, ni har ju inte med alla nya modeller som har kommit ut senaste halvåret eller som kommer in inom kort...

#25
2014-11-12 14:04

Jag tycker resultatet så här långt verkar ganska förnuftigt .. vardagsbilar för den breda publiken. Lite synd om Opel Corsa men Opel som sådant säljer ju inte bra i Sverige.

#26
2014-11-12 14:46

Tycker också att det är ett bra urval, vanliga bilar som man gärna vill få info om hur de är att köra och äga under ett antal tusen mil.

#27
2014-11-12 16:02

Eftersom det är 5 bilar som skall utses så tycker jag att man borde kunnat rösta på just 5 bilar.

#28
2014-11-12 16:14

För mig med liten plånbok är nya Skoda Fabia kombi väldigt intressant. Mest bil för pengarna. Eller...? Den förra var lite för liten för mig och något obekväm.

#29
2014-11-12 17:40

Man kan väl anta att det är redaktionens avsikt att välja alla fem från just denna lista som man då gemensamt kommit fram till. (Vad vi röstar på eller önskar har förmodligen ingen betydelse. Bilarna är kanske redan beställda?)

Hade jag fått bestämma skulle jag av dessa valt:

Cactus, Corsa, Mondeo, och C-klass. Den femte är det dött lopp om mellan Fabia och Qashqai.

Sen så vore ju nya Maserati Ghibli naturligtvis spännande att ha med men men....

#30
2014-11-12 20:24

Redaktionen har ju redan gjort ett urval av de bilar som släppts inom senaste halvåret eller inom kort kommer att släppas.. Så redaktionen har redan styrt omröstningen. Hade varit bättre om vi hade fått rösta på alla nya modeller som nyss kommit eller snart kommer...

#31
2014-11-12 20:42

I likhet med många andra hade jag helst sett Tesla Model S i teststallet.
Då det inte går att rösta på den så faller min röst på Lexus NX 300h, intressant med en hybrid som får dra 1500 kg.

#33
2014-11-12 21:35

Vetu Tobo .. ni båda är inte speciellt många andra.

#35
2014-11-13 16:39

Lexus NX300h kan nog bli svår att få tag på då årets tilldelning för Sverige redan är slutsåld sedan ett tag, om nu inte VB redan tecknat sig för en bil förstås. Men Expressen skriver att fler NX 300h är på väg till Sverige.

#36
2014-11-13 16:46

Nja jag vet inte hur orimligt det är med Tesla, jag menar, om man slipper soppa kostnaden (i dagsläget 2500kr för mig) så kan man ju lika gärna lägga den på avbetalningen. Då är inte Teslan så långt borta :)

#37
2014-11-13 17:26

VW Passat eller Ford Mondeo, två bilar som kommer att bli storsäljare i sitt segment.

#38
2014-11-13 17:46

Kanske ingen bil för normala plånböcker men oerhört intressant teknologiskt: Volvo XC90 T8 Twin-Engine

#39
2014-11-13 20:25

Varken Passat eller Mondeo är av högsta intresse för privatkunder, utan dessa är ju typiska företagsbilar. Jag tror absolut att mindre än hälften av kunderna för dessa kommer vara privatpersoner, utan huvuddelen blir som leasingbilar och ägande av juridiska personer. Jag tycker att Vi Bilägare ska ha mer inriktning på privatbilism för oss som betalar ur egen ficka.

#40
2014-11-13 20:46

Raphael, det kanske just är dessa som är intressanta för de som betalar ur egen ficka.
T.ex. om tre år då de kommer ut på marknaden som beg. tjänstebilar.

#41
2014-11-14 07:39

Volvos nya XC90 borde absolut vara med, men finns kanske inte tillgänglig än.

#42
2014-11-14 12:29

Jag skulle vilja se VW Passat av flera anledningar.
1. Den kommer att bli storsäljare som tjänstebil och därmed vanlig om 3år som begagnad-bil.
2. Jag skulle vilja se VB testa en bil med lite motor som ändå klarar miljö-gränserna.
VW Passat TDI 190 DSG GT Sportscombi kommer att bli den vanligaste tjänstebilsmodellen då den klarar 119g Co2/km. Jag skulle vilja se hur den verkliga förbrukningen blir på en bil som har motor nog för att klara av det.
3. Jag skulle vilja se VB långtesta en bil med DSG-låda för att se om det verkligen är så mycket problem med dessa som folk skriver.

#43
2014-11-14 13:02

LC4ever - den Octavia som ViB kör i långtesten just nu har den av många hatade 7-växlade DSG-lådan så den är redan utsatt för test.

#44
2014-11-14 15:32

OK Pi, men det är aldrig några tester av den 6-växlade DSG'n som sitter i dieselbilarna.

#45
2014-11-15 09:10

2400mil tog det väl på Vi bilägares nya Skoda Octavia-14 innan det blev missljud från Dsg-lådan och verkstadsbesök för byte av bla lameller.
Men det skulle som sagt ändå vara intressant att se Passat Dsg som långtest liksom nya Lexus NX300h som verkar slå alla försäljningsmål redan första månaden med över 500 levererade bilar i Sverige och över 10 000 sålda i Europa bara första månaden.
Det är nästan en fjärdedel av hela Lexus totalförsäljning i Europa under hela 2013, på en månad, så den verkar onekligen gått hem och vore klart intressant att få med...

#46
2014-11-15 16:49

Förstår inte varför vissa röstar på Lexus NX300h .. Den finns inte som ett alternativ, finns inte heller att köpa och dessutom meningslös att testa (den er ju perfekt i alla avseende) ..

#47
2014-11-16 12:13

Hanzzon - ViB har ju trots allt en Toyota-hybrid med i årets testomgång så gissningsvis blir det ingen ytterligare i nästa års omgång. Även om bilen sålts i 500 ex så lär det knappast bli nån volymbil för privatköpare. Det finns ju trots allt många andra modeller i listan som är avsevärt intressantare för de flesta privatköparna. Sen borde dom kanske haft med nån bil i den mindre klassen typ Hyundai i10 som är rätt populära som andrabilar och har helt andra nybilspriser än större delen av de kandidater man redovisar. Och nya i10 har ju fått riktigt bra omdömen av många motorjournalister och den anses ju både ovanligt rymlig och relativt tystgående.

#48
2014-11-17 23:42

Visst finns den både att provköra och att köpa på närmaste Lexus Jes, är bara att beställa för den som är intresserad.

Pi, Hänger med på tankesättet men med det resonemanget lär det varken bli någon Vw eller Audi heller då man har en Skoda i årets teststall?
Å andra sidan tror jag aldrig att Vi bilägare långtestat någon Lexus överhuvudtaget så det kan väl vara på tiden att de gör det i och med modellen som förutsågs öka Lexus försäljning med en fjärdedel i Europa men nu verkar bli ännu mer populär än så?
Jag håller med om att det även vore intressant att se bilar som Hyundai i10, en bil jag tidigare gillat men börjat tappa lite kvalitetsförtroende för nu när de blivit några år. Vi bytte tex värmepaketet som läckte på en i10 -09 efter bara 6000mil för någon vecka sen på mitt jobb, ett jobb som innebär rivning av typ hela bilen (idioti) och det är lite väl tidigt även på en lite billigare bil. En kollega har dessutom gjort samma jobb på en i10 så det verkade inte heller unikt.
Men den skulle som sagt vara intressant att se på långtest för att se om mina erfarenheter stämmer in på långtestresultatet att Hyundai tyvärr inte verkar så bra i längden som japanskt jag tidigare nästan trodde.

#49
2014-11-18 19:47

Hanzzon - dock är det ju en helt ny i10 som säljs nu jämfört med den du servat vilket var en mindre attraktiv modell. Ingen garanti kvar på bilen ni servade ? Det är ju trots allt 5 års garanti....

#50
2014-11-18 20:10

Nix ingen garanti, bilen var ett halvår för gammal för att få det på garantin. Ja visst är det en nyare modell nu, långtidskvalitet tar dock något år innan den visar sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.