Bild
Nästa artikel

Rivig Skodabjörn

Nyheter

Prestandautförandet RS ger mer kraft i suven Kodiaq.

Kodiaq RS utrustas med en fyrcylindrig, tvåliters dieselmotor med biturbo på 239 hästkrafter. Acceleration från noll till hundra kilometer i timmen tar sju sekunder. Dynamic Sound Boost ger ett konstgjort motorljud som kan höras inne i och utanför bilen. Bilen är fyrhjulsdriven med sjuväxlad DSG-låda.

Chassit kan justeras i sex olika lägen och elektroniskt justerbara stötdämpare är standardmonterade. En annan funktion som ingår är progressiv styrning vilket påverkar hur mycket hjulen svänger vid rattutslag anpassat till rådande hastighet. 
 

Alla Kodiaq RS har 20-tumsfälgar och full-LED-strålkastare, samt detaljer i högblankt svart och RS-loggan lite här och var på bilen. På insidan är förarmiljön digital med Virtual Cockpit. Genom att fälla upp en tredje sätesrad blir bilen sjusitsig. Detta är särskilt viktigt då Kodiaq slagit rekord runt Nürburgrings nordslinga som snabbaste sjusitsiga suv. 

Skoda Kodiaq RS börjar säljas under senhösten 2018 och till bilhallarna anländer den i månadsskiftet februari/mars 2019. Det finns ingen information om svenska priser än. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kodiaq RS?

Kommentarer

#1
2018-10-03 15:11

För oss som inte vill ha en dieselbil blir detta inget köp att fundera på.

#2
2018-10-03 15:12

Sportbil på styltor? Jag är tveksam. Lika knasig som BMW X6...

#3
2018-10-03 15:27

Nu är du orättvis Desmo - lika knasig som x6 går inte att bli med hänsyn till utseendet på det missfostret... men kan hålla med om att själva konceptet känns rätt märkligt.

#4
2018-10-03 17:12

Har en känsla att biltillverkaren istället borde kommit ut med en bensinsnål variant som är mer anpassad för framtiden. Ni som väljer att köpa denna, vad signalerar det för omgivningen?
Kommer vi inte strax till att bilar av denna typ skickar helt fel signaler med tanke på att vi har ett jäkla problem att uppnå Paris avtalet.

#5
2018-10-03 17:33

En Skoda med starkaste dieselfyran i VAG:s utbud. Hur upphetsande är det? Men bra att det är diesel i alla fall. Men vart är helylle-Skoda på väg?

#6
2018-10-03 18:38

Glöm "Parisavtalet"... det är redan kört! Utvecklingen av att fler köper SUV är för sen att stoppa nu, det är lite "snöbollseffekt" över hela trenden. Dessutom, inga nya vanliga modeller tas fram utan endast Crossover/SUV modeller. Det har spottats ut hur många som helst de senaste 5-10 åren. Jag tror branschen har gett upp när det kommer till utsläpp, det går inte att få snåla bilar utan att kraftigt ändra hur de ser ut, minska vikt osv och detta är inte förenligt med tyngre bilar som SUV och inte heller när det gäller elbilar (som är tyngre pga batterier).

#7
2018-10-03 18:46

Det är väl aldrig fel med kraft i motorn när man drar tunga släp.

#8
2018-10-03 18:51

Det får fint att dra tunga släp i 80km/Tim även med en svagare motor. Finns ju växellåda att använda dom enstaka gånger släpdragande skall utföras. Men visst skall man släpa hundratals mil på en 2,5t husvagn kan det vara bra att ha. Men tycker mer det där släpdragandet återkommer som ett alibi för att man vill ha lite mer prestanda i motorn. Är ju betydligt roligare att gasa på utan en släpvagn man max för köra i 80km/Tim hängande efter bilen.

#9
2018-10-03 18:58

+1 på den, Guran...:)

#10
2018-10-03 19:04

+++ på den guran.
På min tid drog man både biltransportsläp och husvagn bakom en MB 220D

#11
2018-10-03 19:30

Låter som du är lastgammal MSO, ”på min tid” den är väl nu å du drar ju fint med en liten pluttmotor som absolut inte kan vara skapt för att släpa på tunga saker med, å utan 4wd uppe på det :) måste vara minst lika svårt som att gå på vatten.

#12
2018-10-04 08:51

" Jag tror branschen har gett upp när det kommer till utsläpp, det går inte att få snåla bilar utan att kraftigt ändra hur de ser ut, minska vikt osv och detta är inte förenligt med tyngre bilar som SUV och inte heller när det gäller elbilar (som är tyngre pga batterier)."

Branschen har ingalunda "gett upp". Och det går visst att få stora bilar snåla, vilket åtskilliga forummedlemmar har visat för dig i åtskilliga trådar. Men du väljer att blunda för fakta och fortsätter oförtrutet ditt korståg.

#13
2018-10-04 09:00

Dock ska sägas att jag tycker denna modell är ganska märklig. Vill man ha en prestanda-SUV så är nog en Alfa Stelvio ett bättre val eller Porsche Macan om man har råd. 9.29.84 runt "ringen" är inte direkt imponerande.

#14
2018-10-04 09:14

Jag tycker nog att 9.29.84 är väldigt bra tid för en högbyggd tung suv att ta sig runt ringen på.
Speciellt med en diesel som man inte varvar så mycket och ständigt växlande för att behålla hög effekt.

#15
2018-10-04 10:02

Kan nog hålla med om att 9.29 runt ringen inte är speciellt imponerande, med tanke på att Sabine Schmidt körde på 10.08 med en Ford Transit skåpbil med dieselmotor på 136 hk redan för över 10 år sedan.....

#16
2018-10-04 10:16

Sabine är inte vilken förare som helst. Få kana hålla jämna steg med henne runt ringen.

#17
2018-10-04 11:06

"Jag tycker nog att 9.29.84 är väldigt bra tid för en högbyggd tung suv att ta sig runt ringen på."

Range Rover Sport SVR som är en avsevärt högre SUV tog sig runt på 8:14. Alfa Stelvio Quadrifoglio på 7:51.

"Kan nog hålla med om att 9.29 runt ringen inte är speciellt imponerande, med tanke på att Sabine Schmidt körde på 10.08 med en Ford Transit skåpbil med dieselmotor på 136 hk redan för över 10 år sedan....."

Och rekordet slog sedermera av en BTCC förare i en VW transporter: https://www.topgear.com/car-news/sabines-nurburgring-van-record-has-been....
Sabine körde dessutom en Jaguar XJ diesel med färre hästar än Kodiaqen på 9.12 i samma inslag som hon körde Transit-vanen. Så 9.29 är ingenting annat än urdåligt. Visserligen är Kodiaqen en högbyggd bil, men den har fler hästar än Jaggan, fyrhjulsdrift och är en över 10 år nyare konstruktion. Nej kontentan kan bara bli att Kodiaqens chassi inte alls klarar av bankörning oavsett hur många RS-emblem man klistrar dit och hur fräsiga stötdämpare man sätter i den. Vill man ha en Skoda som man kommer runt ringen snabbt så är Octavia RS ett mycket bättre val. Denna känns som en märklig marknadsföringsploj.

"Sabine är inte vilken förare som helst. Få kan hålla jämna steg med henne runt ringen."

Grejen är ju att det var Sabine som körde Kodiaqen på 9.29 runt ringen: https://www.youtube.com/watch?v=ugyfXIDSqVU

#18
2018-10-04 11:26

Den lär väl rimligen kosta något mindre än en Stelvio Q eller en RR S SVR?
Det kanske är lite lagom sportig fjädring på den för vardagsbruk så man inte blir sjösjuk när man försöker undvika potthål.

Angående Ring-körning så är det för mycket fokus på tider. Jag har tagit tid ett varv där, men det är atmosfären och att få köra en bana som inte bara är platt som lockar mig så det är njutning som gäller.

#19
2018-10-04 12:29

Har kollat lite och det är klart, jämför man denna Skoda Kodiaq RS 239 hk med Skoda Rapid 1,2TSI 105 hästars som körde runt ringen på 9,18 så undrar man ju vad man skall med Skoda RS 239 hk till.

#20
2018-10-04 12:44

Oavsett vilken Kodiaq man väljer finns det ingen anledning att välja VW:s motsvarighet.

#21
2018-10-04 12:54

Ser ingen anledning att över huvud taget välja en Kodiaq eller Tiguan. Är ju erbarmligt fula skapelser.

#22
2018-10-04 12:55

Man kan tycka att det överhuvudtaget är ganska löjligt att köra runt med en SUV på bana. Ungefär lika löjligt som att köra en Lamborghini Gallardo på gropig grusväg. Men tillverkare som Land Rover och Alfa Romeo har ju ändå visat att det går att göra SUV:ar som inte gör bort sig på bana också. Men detta försök från Skoda tycker jag bara är larvigt. Tror inte målgruppen för Kodiaq är intresserade av 239 hk och sportsäten. Bättre då att köpa en vanlig Kodiaq och skaffa en Subaru BRZ för pengarna som blir över.

#23
2018-10-04 12:57

Hackenbush,
Jag tror att det skiljer något mellan en Kodiaq och en Rapid vid användning på andra ställen än just Nürburgring. Jag börjar förstå att det är viktigt att en och samma bil ska användas till allt.

#24
2018-10-04 13:08

Visst köper man väl en RS för att den skall vara sportig men det visar sig att den inte är särskilt sportig, men visst man kan ju dra släpvagnar ett par gånger om året där den förmodligen är bra till det.

#25
2018-10-05 10:00

Usch det här gör mig kränkt! En suv med en stark diesel motor!

#26
2018-10-05 12:35

Optimus

Nu tycker jag att Kodiaq RS är en onödig modell men jag bryr mig inte det minsta om vad min omgivning tycker när jag köper en bil jag ska köra för mina pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.