Nästa artikel
Renault misstänks för avgasfusk
Nyheter

Renault misstänks för avgasfusk

Publicerad 16 mars 2017
Renault utreds nu för misstänkt långvarigt fuskande med avgastester. Det rapporterar den franska nyhetsbyrån AFP.
Enligt en rapport som AFP fått tag på via franska utredare så misstänks Renault ha fuskat med avgastester i mer än 25 år. Hela företagsledningen inklusive vd:n Carlos Ghosn misstänks vara inblandade. Utredarna ska ha blivit tipsade av en före detta anställd som hävdar att fusket pågått sedan 1990.

Diskutera: Hur kan man komma till rätta med avgasfusket?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-16 07:55
Reverend Benny

Nu handlar det ju bara om misstankar men det förklarar kanske en del varför så få bolag gick ut och öppet kritiserade VW när deras avgasskandal var ett faktum.

Enda sättet att komma till rätta med fuskandet är att ha oberoende kontrollorgan som faktiskt kontrollerar bilarna. Och sätter man upp regler, strikta sådana, så behöver man ju ha bra kontroll så att dom följs.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-16 08:43
daem0n

Fusk bland biltillverkare är direkt resultat av klimat hysteri, propaganda och felaktig politik. Fler (om inte alla!) fuskande bilföretag kommer att upptäckas. Ni religion "att jag lever klimatsmart" har ingenting att göra med teknik och fysikens lagar. Man kan tro vad man vill men energi kommer aldrig bli gratis och fordon kommer inte ha 0,0 utsläpp (inkl elbilar! Vet ni hur många kineser dör eller får hälskador på bilbatteri tillverkningsfabriker till hybrider or elbilar? Nej, ni klimatextremister ignorerar detta!). Annars får man vara snål och naken grottmänniska. Folket, ni på riktig förtjänar den jävel D. Trump!

#3 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:07
trasten

Ja hälskador vill man inte ha!

#4 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:16
hultarn

Det är precis som med doping. Alla tänjer gränserna på ett eller annat sätt, det gäller bara att inte bli avslöjad.

Daemon har en bra poäng, det finns inget som egentligen kan kallas miljöbil. Dessutom är det förkastligt att ge bilar som lyckats klara labtesterna vägskattebefrielse.De orsakar i alla fall utsläpp, vägslitage. buller och annan påverkan. Ofta körs de också mycket mer än snittet.

I Sverige vill miljönissarna införa flygskatt för att rädda miljön, medan Kina räknar med att mer än fördubbla sitt flygande (som redan är MYCKET större än Sveriges.)

#5 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:23
LennartJ

daemon lever på den gamla devisen att "Attack är bästa försvar". Men all tillverkning medför utsläpp i någon form, det som gäller är att minska den. Det är bara vi konsumenter som kan påverka.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:32
Styggavargen

Som vanligt drar man upp att man själv inte kan göra något, för Kina eller någon annan stor spelare står för alla utsläpp. Med detta resonemanget kommer ingen att göra något för att minska utsläppen. Alla skall tydligen köra en SUV på nästan 2 ton, för det spelar ingen roll.... eller så vänder man på det och väljer en bil som släpper ut nästan hälften. Om alla gör detta, då kommer utsläppen att minska drastiskt. Att ett fåtal kör en bil med låga utsläpp gör givetvis ingen skillnad, därför måste hela världen vakna. Ett nytt system för att jämföra hur mycket tex en bil förbrukar utifrån energi måste nog skapas, så att man som konsument lättare kan jämföra. Om man köper en BMW X3 istället för 3-serie, så kan man idag inte idag se hur stor skillnad det är i energiförbrukning.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:33
LeifV

I avgasskandalerna syns 2 rejäla fel, biltillverkare som "tänjer" gränser OCH usla (EU) regelverk som tillåter detta. Visst skall man angripa och lagföra biltillverkare, men något måste ju göras åt EU's grava misstag. Vi har ju sett att biltillverkare inte riktigt är mogna att ta ansvar, utan fuskar gärna -då behövs ett tätare och tuffare regelverk som direkt avstyr sådana "experiment".

#8 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:38
Raphael

Jag tycker det är en självklarhet att söka sänka utsläppen och göra så bra för miljön som det är möjligt. Jag tycker inte att det handlar om en hysteri, utan om att den industriella revolutionens baksidor nu visar sig. Rökning ansågs ju hälsosamt tills man upptäckte det innebar en förhöjd risk för cancer, på 50-talet var biltrafiken det som byggde USA och ingen tänkte på avgasrening, men sen upptäckte man alla hälsoskador och miljöskador av utsläppen. De hälso- och miljöskadorna fanns från början men man kopplade inte till avgaserna, lika lite som man förr kopplade rökningens skadeverkningar till rökningen. Nu har vi mer kunskap och förståelse och jag anser att vi självfallet ska använda detta till att minska den negativa påverkan på miljö och på hälsa i så stor utsträckning som det är möjligt.

Grottiden hade också sina hälso- och miljöproblem, dålig ventilation i grottorna och med en öppen eld med rök som absolut inte var hälsosamt att andas in. Men vi ignorerade detta när vi inte var så många. Nu är vi betydligt fler människor med större negativt avtryck på miljön, på hälsan, på planeten och djurens välbefinnande. Och det börjar bli för sent att göra något åt det, dags ta krafttag nu!

#9 • Uppdaterat: 2017-03-16 09:51
Pi

Nu kom den dagen när jag utan vidare kan säga "+1" till ett inlägg från Raphael - väl formulerat !

#a • Uppdaterat: 2017-03-16 10:07
HT19

Styggavargen: Ja det finns tillomed folk som köper stora Skoda bilar istället för elbilar! Alla måste sänka sina utsläpp utom vissa..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.