Bild
Nästa artikel

Renault Clio visar upp sitt yttre

Nyheter

Nu får vi också se hur utsidan på femte generationen av bilen ser ut.

Vi har redan bekantat oss med insidan av Renaults skapelse i småbilsklassen och biltillverkaren har berättat att de siktar på att göra den mer teknikspäckad än tidigare, samt att den ska upplevas som lyxigare. 

Renault Clio lanserades 1990 och har sedan dess sålts i över 15 miljoner exemplar. Bilen är Renaults globala bästsäljare och ligger även i toppskiktet bland B-segmentsbilarna i Europa. Formgivarna har gått försiktigt fram med utsidan, med en något vassare look i fronten som har fått större grill och luftintag. Strålkastarna är av LED-typ i alla utrustningsnivåer.

Bilen består till 100 procent av nya delar och byggs på plattformen CMF-B, en gemensam grund i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, som Clio är först ut med. Den ska vara anpassad för framtida drivlinor med sin elektroniska och elektriska arkitektur. CMF-B har gjort Clio någon centimeter kortare än förut och den mäter nu 404,8 centimeter på längden. Bilen har också sänkts med tre centimeter.  

De nya luftavledarna på främre hjulhusbågarna är till för att öka aerodynamiken, minska friktionen och sänka bränsleåtgången. För att öka på lyxkänslan har Renault satt kromlister runt sidofönstren och adderat pianolackade detaljer. 
 

Insidan får, som vi tidigare skrivit om, Renaults hittills största pekskärm på 9,3 tum med pianotangenter under, som sitter vinklad mot föraren. Mätarhuset är digitalt, ratten mindre och sätena omgjorda för att ge känslan av högre standard. 

Clio kommer också att släppas i sportigare R.S Line-utförandet, som ersätter tidigare GT-Line. Det innebär bland annat bikake-galler, specialutformade 17-tumsfälgar, sportstolar, aluminiumpedaler, och svart inredning med röda detaljer.    
 
Det finns inga uppgifter om priser, Sverigelansering eller motoralternativ, men Renault har tidigare kommunicerat att Clio ska släppas som hybrid med E-tech-motor. 

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio?

Kommentarer

#1
2019-01-29 13:41

Aj, hoppades att trenden med fasta skärmar som ser eftermonterade ut skulle vara över...

#2
2019-01-29 13:42

Lika snygg som dagens Clio, där har Renault lyft sig på senaste modellerna.
Hoppas bara att de ändrat den korkade logiken på färddatorn..

#3
2019-01-29 15:07

"Bilen har också sänkts med tre centimeter. " En vanlig trend, nya bilar blir lägre än förra modellen. Verkar vara en medveten åtskillnad nu mellan suv/crossover och övriga. Vill man inte sitta nära bilgolvet, så är man hänvisad till högbyggen.

#4
2019-01-29 16:11

Kan bara hålla med 40-talisten. Bilar känns för låga eller för höga idag. Mellanregistret med normalhöga är tunt. Vilka bilar kan man bekvämt kliva in i idag? Inte kliva ner eller upp i.

#5
2019-01-29 16:52

Bilgolvet? Nu var det väl ändå avstånd mellan vägen och underredet.. knappast invändigt. Om det nu är ett sådant jätteproblem med att komma in och ur bilen, efterlyser jag någon uppfinning som öppnar dörren, vänder stolen 90 grader och låter dig sätta dig ned i stolen (som en du sätter dig ner i soffan hemma). Sedan svänger stolen in dig behagligt i bilen så att du får blicken rakt fram igen. Bilar måste vara låga för att minska luftmotstånd, därmed minska energiförbrukning. Själv tycker jag det nästan är jobbigare att klättra uppåt på en bilstol, än att använda lite benmuskler för att sätta sig ned i bilstolen. Dessutom slipper man skitiga byxor när man kliver ur bilen. Nåja... kanske bilindustrin kan realisera min idé om svängbara stolar?

#6
2019-01-29 16:54

Håller med när det gäller skärmen, de är ivägen och för stora och ser eftermonterade ut, jättefult. Mer borde kunna skötas med rösten.

#7
2019-01-29 17:54

Nja bra lösning med skärmen. Skulle den vara integrerad i instrumentbrädan skulle den se otroligt klumpig ut.

#8
2019-01-29 20:07

@Styggavargen, sådana stolar fanns på vissa amerikanska bilar för femtio år sedan!

#9
2019-01-29 21:18

Den dag jag möter en sån här ny Clio kommer jag möjligen att lägga märke till att jag möter en Clio. Jag ser inget uppseendeväckande eller sensationellt nytänk vad gäller utsidan.

#10
2019-01-30 10:12

För femtio år sedan? Varför har vi inte sådana idag?, alla måste köra SUV för att de inte kommer in i en vanlig bil längre!? Något skäl måste väl finnas.. varför inte mer fokus lagts på att få enklare insteg? (om det nu är ett jättestort problem). Nu var det inget man hörde för 10-20 år sedan, men dagligdags klagas det numera känns det som. Eller är det hyckleri, och man inte vill säga den verkliga sanningen varför man behöver en SUV?

#11
2019-01-30 11:18

Vargen, det finns små bilar som inte är SUV med enkelt bekvämt insteg, Swift är en, men det finns fler, många småbilar är lättare att beträda än vissa betydligt större, t.ex. S/V 90 är ju skräckexempel på bilar man måste krypa in i.
Visst var det en komforthöjande egenskap med de svängbara stolarna, men de blev inte särskilt efterfrågade och därför försvann de.

#12
2019-01-30 19:09

Styggavargen, jag miss att Saab hade svängbara stolar som tillval under en period och de modeller som emanerade från 99:an hade liggande trösklar skyddade av dörren, alltså alltid rena och inga höga badkarskanter som Volvo hade.

#13
2019-01-30 23:33

Lite stramare, lite färre detaljer - en försiktig förändring. Förvånar mig, Renault brukar ändra mycket mellan modellversioner. Men de kanske tänker Clion har hittat sin form nu. Jag tycker fortfarande att bästa Clion var första modellen, ja bästa designmässigt.

Och sen Vargens önskan om låga bilar. Det fungerar inte för mig, jag får ont i knäna och benen om jag inte har vinkel mot golvet. Jag är 1,85 och har stolen i min Picasso tre pumpningar upp.

Så ingen Clio för mig.
Och om byxben ja det finns ju bilar som täcker sidorna med dörrar hela vägen ner, flera från PSA senaste tiden... mindre av smuts på benen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.