Nästa artikel
Renault återkallar 760 bilar i Sverige
Nyheter

Renault återkallar 760 bilar i Sverige

Publicerad 3 januari 2012 (uppdaterad 4 januari 2012)
Renault har återkallat 760 svensksålda bilar av Mégane/Scenic generation III med risk för mjukvarufel i styrenheten till automatlådan.

Problemet upptäcktes först genom att varningslampan för avgasrening eller växellådan tändes på vissa bilar. Vidare undersökningar visade på mjukvarufel i styrenheten som kan leda till förlorad funktion på en eller flera växlar i växellådan.

För att vara på den säkra sidan kallar nu Renault in de bilar som berörs, enligt tillverkningsserierna, för att få mjukvaran i styrenheten kontrollerad och om nödvändigt omprogrammerad.

De bilar som berörs är Mégane III Sports Tourer och Coupé tillverkade fram till 12 januari 2011, Mégane III Coupé Cabriolet tillverkade fram till 25 juni 2011 och Scenic III tillverkade fram till 17 januari 2011.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-03 15:12
Mistro

Undrar om det bara är sålt 760 bilar med "Automat" eller om man känner till berörd serie?

#2 • Uppdaterat: 2012-01-03 15:46
FLAC

Det är nog en kombination av låg försäljning, det går ju inte att välja automat mer än till något enstaka motoralternativ, samt serie. de hade ju exakta datum på när "faran var över"...

#3 • Uppdaterat: 2012-01-03 16:08
KaptenOberkommando

Jag är ju lite skeptisk till automatlådor: Antingen kan de leva sitt eget lilla liv eller så lever de inte alls ...

#4 • Uppdaterat: 2012-01-03 16:41
hultarn

Kapten: hur många bilar med automat har du haft?
Jag har haft 7, och aldrig något problem. Har automat i bruksbilen nu, och ser ingen anledning till att föredra manuell.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-03 16:43
saabnisse

Kapten, det är ju en väldig skillnad på automatlådor.
De amerikanska Borg-Warner har ju mer än sextio år i utveckling bakom sig och de japanska Aisin-lådorna är ju en del av det.
De måste ju anses som väldigt tillförlitliga, det finns ju taxibilar som går 100000 mil utan problem.
Sedan finns det tydligen andra som är mindre lyckade, min svågers C5 t.ex.
Också fransk, också programvarufel.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-03 17:10
Simon no1

Visst är det kul att när Renault nu återkallar talar man bara om bilar i Sverige....:) Denna tidningens rubriker blir bara märkligare och märkligare....

#7 • Uppdaterat: 2012-01-03 17:23
Hanzzon

Förstår delvis "Kaptens" skeptis mot automatlådor som Mercedes-vän då även Merca faktiskt haft en hel del strul speciellt med sina modernare elektroniska-automatlådor samt styrsystemen till dessa och detta kan tyvärr innebära bärgare och dyra pengar.
På min mors senaste Merca E270CDI var automatlådan nyrenoverad för omkring 30 000kr samt den vattenkylda generatorn bytt för strax under 15 000kr med kvitton från Mercedes vilket var en av anledningarna till att vi vågade köpa den så vi slapp dessa kostsamma fel.
Aisin-lådorna som Saabnisse nämner är helt korrekt i regel väldigt driftsäkra och har oftast betydligt pålitligare japanska styrsystem (från tex Denso) så även sådant är väldigt viktigt för en väl fungerande och driftsäker automatlåda i dag.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-03 17:25
Hanzzon

dubbelpost, men kan instämma med Simons inlägg, varför anger man inte hur många som återkallas i världen i stället som man ju gjort i Toyotas fall?

#9 • Uppdaterat: 2012-01-03 19:06
N-iklas

Vattenkyld generator? "Merca E270CDI"

Låter inte klokt, en bil för den som inte vet vad man ska göra av alla pengar.
Otroligt sårbart, otroligt dumt, ännu ett skäl att ogilla Mercedes.

#a • Uppdaterat: 2012-01-03 19:14
KaptenOberkommando

Hanzzon, när jag var skeptisk till automatlådor menade jag automatlådorna i alla bilmärken. Det finns en hög strulfaktor med automater och du kan inget göra själv.

N-iklas, du får ganska många bilar att ogilla om vattenkylda generatorer är ett av ogillningsskälen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.