Bild
Nästa artikel

Rekordmånga körde på vinterdäck

Nyheter

11,9 procent av de kontrollerade bilarna hade fel däck för årstiden.

Resultatet från årets däckrazzia är här. Under förra veckan genomfördes inspektioner av 512 bilars däckskick i södra delarna av Sverige i samband med poliskontroller. Det visade sig att 11,9 procent av de undersökta bilarna körde på vinterdäck. Det är den högsta andelen någonsin. 

Vid kontrollerna kom det också fram att sju av tio förare inte mätt däcktrycket den senaste månaden. Var femtonde kontrollerad bil hade så dåligt lufttryck i minst ett däck att det nästan kan betraktas som punktering. Knappt tre procent hade minst ett däck med olagligt mönsterdjup.

– Resultaten när det gäller däcktryck och mönsterdjup liknar dem från de senaste årens däckrazzior. På lite längre sikt, sedan vi startade med däckrazzior i Sverige, ser vi en trend att andelen bilar med slitna däck eller olagligt mönsterdjup minskar, säger Rickard Cosini, vid trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Så kallade däckrazzior genomförs varje år av polisen  i samarbete med Energimyndigheten, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Vid en ordinarie trafikkontroll av polisen erbjuds förarna att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig. 

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i däckrazziorna?

Kommentarer

#1
2018-09-05 12:40

Helt otroligt, en del borde inte få äga en bil?. Dessutom ökar risken för olyckor när bilen har dåliga/felaktiga däck. Rätt lufttryck är väldigt viktigt för att bilen skall få bra vägegenskaper.

#2
2018-09-05 13:08

Jag har ju sagt det förut: Kom till min ort och kolla däcken så kommer 12 procent att ertappas med vinterdäck - och då särskilt med dubbade sådana!

#3
2018-09-05 13:56

många vet inte var man fyller på spolarvätska så varför ska dom veta vilka däck som gäller... eller så är det ren slöhet att inte byta

#4
2018-09-05 14:11

Ser bilar med dubbfria vinterdäck på sommaren hela tiden. Tycker att Sverige behöver en sommardäckslag och inte bara en vinterdäcks-dito, eftersom man uppenbarligen inte kan lita till att bilägaren själv har vett att sätta på rätt däck för årstiden.

#5
2018-09-05 14:28

Hör knastret av dubbdäck nästan varje dag. Främst på lite risigare familjebussar av halvny årsmodell typ Opel Zafira, VW Sharan, Kia Carnival och liknande som dessutom ofta används att frakta (många) barn i. Tror inte det rör sig om slarv eller lättja då dessa förare helt enkelt inte vet om att det är förbjudet att köra med dubbdäck på sommaren.

#6
2018-09-05 14:53

I maj frågade jag min parkeringsgranne om det inte var dags att byta till sommardäck, han svarade att "jag har året-runt-däck".

#7
2018-09-05 14:57

Mud och snow-däck måste ju vara tillåtna liksom övriga rena terrängdäck. De kan ju behövas beroende på vilka förhållanden ägaren tänkt använda sitt fordon för. T ex skogsvägar, på egen mark eller för att dra båtar mm.

#8
2018-09-05 15:07

Angående däcktrycket så brukar jag påpeka för folk när jag ser att de har för lite. Det är förvånansvärt många som kör runt med under 1 bar i däcken. Det är väl ungefär där man börjar se att de har gått varmt när man är på en parkering vid stormarknad eller liknande.

#9
2018-09-05 16:07

Tveksamt påstående att bara 27,5% kollat sitt tryck senaste månaden.
TPMS har varit obligatorisk de senaste 4 åren, flera år innan utrustades många modeller med den eller liknande teknik.
Av de bilar som färdats på väg/gata under provperioden torde minst 27,5% ha tryckövervakning!
Påståendet är tveksamt om nu inte polisen menar att vi ska kolla trycket manuelltäven på tryckövervakade bilar.

#10
2018-09-05 17:59

Kan man inte ha mer frekventa kontroller.
Patrulerande polis kan kolla parkerade bilar och utfärda böter på plats, ungerfär som P-böter. Året om.
Varför bara några enstaka riktade insatser under en vecka om året?

#11
2018-09-05 18:14

Attityden och moralen bland många bilägare är låg numera, många bryr sej inte längre.

#12
2018-09-05 18:41

bgl, TPMS är inte obligatoriskt i Sverige även om de flesta nyare bilar har det.
Och det finns inget förbud att köra med vinterdäck året runt. De flesta som gör det är nog inte ute efter något racegrepp även om det kan uppstå situationer då de skulle behövt det.
Men det går inte att övertyga dessa duktiga förare om värdet med bra däck!

#13
2018-09-05 18:48

Ska man kolla trycket varje månad? Min bil ber mig kolla var tredje månad och Volvo brukar ju inte vara de som slarvar med säkerhetskrav.
Sedan finns de som sätter odubbade vinterdäck i system som ex. bilpoolen Drive Now, som kör med BMW och Mini, dessa sitter det dubbfria vinterdäck på året om...

#14
2018-09-05 21:38

Det vore intressant om att få statistik på vilka som har dåliga däck. Är det de som levt här i årtionden eller är det de som inte bryr sig om regler och lagar i det land de kommer till.

#15
2018-09-05 21:52

Jag tycker det sker dagligen att jag ser folk köra omkring med dubbdäck, folk skiter i lagar och allt utom sig själva och sin egen lättja.

Och pilla med mobilen fortsätter folk och typer att göra, och det ser ofta demonstrativt ut

#16
2018-09-06 07:22

Mest skrämmande är den höga andelen på 23,2 % som körde med minst ett däck som var slitet, alltså 0-3 mm.

#17
2018-09-06 07:22

Svar till @saabnisse.
Kopia på transportstyrelsens formulering:
"Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning."
Ägaren behöver alltså inte bibehålla funktionen, men att vid problem försöka koppla bort TPMS i.s.f. att reparera skulle kunna vara avvikelse från helbilsgodkännandet.
I verkligheten fungerar nästan alla system fortfarande så att förmodligen är minst 27,5% av körsträckan körd med bilar med fungerande TPMS-system.

#18
2018-09-06 07:34

Har bekanta som kör suv med åretrunt, de pratar varmt om att det är viktigt med bra däck och är stolta över sina nya gummin. Jag har inte hjärta att argumentera emot...

#19
2018-09-06 11:33

Däckkontrollen är frivillig och de som har slitna däck vet nog om detta och tackar nej till däckkontrollen, så det är nog fler än 23 resp. 3 % som har slitna däck.

Att köra på vinterdäck är en medveten handling och beror inte på slarv eller lättja (det är lätt att få hjälp med hjulbytet) utan på övertygelsen att det är billigare både vad gäller däck- och bränslekostnad. Att friktionen är sämre med vinterdäck (men upplevs som tillräcklig sommartid) är man också medveten om, då alla medier påpekar detta med jämna mellanrum.

#20
2018-09-06 12:07

Sjuka snåljåpar är vad det handlar om.

#21
2018-09-07 15:07

Vad är det för fel på folk de är väl bara att gå in på vilken sökmotor som hels så får man upp en däcktryckstabell ex https://www.abswheels.se/blog/lufttryck-dack/ fråga annars lokala däckgubbarna.

Att man inte byter däck vad är de för j?kla snåljoppar som struntar i det????

#22
2018-09-08 17:43

Dessa satans dubbdäcks åkare......hihi

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.