Bild
Nästa artikel

Rekordlågt antal godkända förarprov

Nyheter

Aldrig tidigare har så få klarat teorin för B-körkort.

Från januari till september i år har bara 43,8 procent av alla genomförda kunskapsprov för B-körkort godkänts. Det visar siffror från Trafikverket. Det är den sämsta siffran sedan det började föras statistik om ämnet 2004.  

Störst andel underkända förarprov har Jönköping. Här kuggar 62,3 procent av deltagarna på teoridelen. I Malmö var över 51 procent av proven godkända, vilket är högsta andelen i landet. 

Under januari till september 2018 gjordes drygt 95.000 kunskapsprov av kvinnor och 140.000 av män. Av kvinnorna godkändes 49 procent, och bland de manliga deltagarna uppnådde 40 procent ett godkänt provresultat.  

Transportstyrelsen och Trafikverket ska se över hela förarutbildningssystemet för behörighet B och komma med förslag på hur det kan förändras. Utredningen ska vara klar i december 2018. 

Diskutera: Tycker du att utbildningen till B-körkort bör förändras?
 

Kommentarer

#1
2018-10-30 10:40

Jag är iofs inte förvånad, körkortprovet har ändrats och en massa miljöflum har förts in. Sånt som inte gör dig till en bättre förare.
Sen är det förstås så att dagens elever är vana att inte lägga all info på minnet, det är ju bara att fråga Dr Google, och det får man inte vid provet...

#2
2018-10-30 11:57

Att Malmö ligger i topp tyder på att de dåliga resultaten inte är integrations relaterade. Vad vi istället ser är ett resultat av "generation dumhuvud" eller Google-generationen med unga människor födda på 00-talet som vare sig är uppväxta med eller fått lära sig att ta till sig kunskap och behålla den i minnet. Allt inklusive det dagliga livet sker framför en mobilskärm där allt de behöver veta aldrig är mer än ett par knapptryckningar bort. Föräldrarna bryr sig inte heller om sina barns kunskapsnivå då de är minst lika upptagna av att vara "sociala" på nätet.

Transportstyrelsens lösning blir säkert att sänka kraven på proven, precis som högskolor gjort för att få upp resultat, för att andelen kuggade ska minska och det ser bättre ut i statistiken. Att det kommer bli ännu värre ute i trafiken när ingen kan köra bryr de sig inte om utan överlåter detta till biltillverkarna och alla deras smarta självkörande lösningar.

#3
2018-10-30 12:07

Många invandrare har problem med språket, det finns prov på olika språk men vad jag kan förstå är översättningarna inte helt bra på vissa språk. Det blir också strul med längre väntetider då en del lyckas efter 10-15:e gången... de upptar platser på proven fast de inte borde vara där oförberedda.

#4
2018-10-30 13:44

Lovar inte gott för Sveriges framtid...

#5
2018-10-30 13:53

Har en bekant som gjorde teoriprovet igår, han hade 1 fel för mycket.

#6
2018-10-30 14:05

Hur många är det som bara går dit och chansar, utan att ha läst alls? Sånt hörde man ju talas om förr...

#7
2018-10-30 16:22

Mattse: "Att Malmö ligger i topp tyder på att de dåliga resultaten inte är integrations relaterade." - Vad får dig att tro det? Eller är du sarkastisk?

#8
2018-10-30 16:34

Gissar att många ungar som hoppar skolan är intresserade av att köra bil. Ingen studievana samt ett inte helt enkelt teoriprov. Så jag är inte förvånad. Det var nog enklare `förr i tiden´ då man köpte en teoribok, skrev, körde upp i lånad skrothög, betalade för stämpelavgiften och hämtade ut lappen.

#9
2018-10-30 17:29

En släkting som kört bil i 30 år i USA tvingades ta svensk körkort efter några år här. Trots att det var ett vanligt B-kort kuggades han på frågor som gällde tung trafik plus några frågor där tolkningen var av semantisk karaktär med begrepp som få svenskar kan förklara. Helt absurt! Ändå ser man dagligen körkortsinnehavare som inte lämnar företräde i cirkulationsplatser eller ligger 10 m bakom en i 120 kmh eller inte stannar för gående vid övergångställen osv osv osv

#10
2018-10-30 19:19

helt sjukt att det krävs så få rätt för att bli godkänd

#11
2018-10-30 19:39

Det dör provet består ju till 50% av frågor man aldrig har nytta av och än mindre kommer ihåg. Vissa är ren matematik med beräkning av förändring stoppsträcka vid ökning av hastighet, sen klassikern med datumparkering som man har glömt bort lika fort som man en gång lärt sig det.
Skulle vilja påstå att minst hälften av frågorna inte har det minsta att göra med trafikregler och framförandet av en bil

#12
2018-10-30 20:11

Jag gjorde teorin för mc för några år sen och tyckte inte att det var speciellt mycket frågor som var irrelevanta. Visst var det lite statistik över döda motorcyklister, men det tycker jag är vettig information att ta till sig.

För några decennier sen var det mer grumligt med flera svar som skulle kryssas i.

#13
2018-10-30 21:22

Mattse: Välkommen till filmen "Idiocracy".

#14
2018-10-30 22:19

Att Malmö ligger i topp kan också bero på att någon kommit på en ny affärsmöjlighet (mutor eller betala någon annan att skriva ens prov etc). Statistiskt låter det orimligt att 7,2 procentenheter fler klarar sig där än snittet för övriga landet. Ett par procentenheter hit eller dit hade fallit inom normal variation. Men detta är för mycket.

Jämför med mitt fiktiva besiktningsresultat av exempelvis Volvo V70. Den bilmodellen är vanlig och det finns ett stort underlag. Om då en station godkänner 90% av alla V70 men snittet i Sverige är 60% godkända så kan man kanske misstänka att det är något som inte står rätt till på den stationen.

Och skilj nu på procent och på procentenheter. Det är inte 7,2% fler som klarar det utan 7,2 procentenheter fler. Hade det varit 7.2 % fler än snittet så hade det blivit 47% (snittet 43,84*1,072).

#14
2018-10-30 22:20

Att Malmö ligger i topp kan också bero på att någon kommit på en ny affärsmöjlighet (mutor eller betala någon annan att skriva ens prov etc). Statistiskt låter det orimligt att 7,2 procentenheter fler klarar sig där än snittet för övriga landet. Ett par procentenheter hit eller dit hade fallit inom normal variation. Men detta är för mycket.

Jämför med mitt fiktiva besiktningsresultat av exempelvis Volvo V70. Den bilmodellen är vanlig och det finns ett stort underlag. Om då en station godkänner 90% av alla V70 men snittet i Sverige är 60% godkända så kan man kanske misstänka att det är något som inte står rätt till på den stationen.

Och skilj nu på procent och på procentenheter. Det är inte 7,2% fler som klarar det utan 7,2 procentenheter fler. Hade det varit 7.2 % fler än snittet så hade det blivit 47% (snittet 43,84*1,072).

#15
2018-10-31 07:48

52 rätt av 65 varav 5 extrafrågor är testfrågor vilket leder till totalt 70 frågor för att bli godkänd. Ska man vara på vägen och köra så ska du bannemej kunna 70/70 eller då 65/65. Otroligt att man får ha så många fel och att så får klarar 52 rätt är vidrigt. Inte konstigt att det smäller och folk kör som idioter när dem inte kan reglerna.

#16
2018-10-31 13:34

Jag roade mig med att göra ett gratisprov på nätet, och föga förvånande såg jag vissa frågor som tvetydiga. inbland rent dumma.
T.ex. - Vad är sant angående krockkudde? Rätt: Man bör inte sitta närmare än 25 cm från krockkudden
Min fundering då: vem får för sig att sitta närmare än 25 cm om man tänker ratt och passkudde?
Å andra sidan har man krockkudde i sidan av stolen, och den kan man inte undvika att vara närmare än 25 cm, plus krockgardiner. Men, det tar inte svaret hänsyn till...

T.ex: - Vad ska du göra om du hamnar i kö? Svar Jag ska stanna på så sätt att jag inte hindrar korsande trafik
Men, det beror ju på om där är en korsning i närheten! (bilden ger inte hjälp) Annars kunde ju ett annat alternativ vara mer rimligt, nämligen: Jag ska stanna så nära framförvarande fordon som möjligt så att kön blir kortare, då 1 meter mellan bilarna är smartare än 20...

En annan och flummig fråga: - Vad är den största fördelen med biobränsle jämfört med fossilt bränsle? Svar: Växthuseffekten påverkas inte. Ja, där är det många som inte är överens. Dessutom kortas oljebyteintervallen, och det är ju inte miljövänligt... Det finns ett annat svar som också borde vara rätt (men inte anses): Motorprestandan blir bättre, för vissa bilar ger mer effekt på etanol än bensin.

Prova själva att göra ett gratisprov och upptäck hur olika ni och författarna ser på olika situationer. Dåliga bilder gör inte saken lättare.
https://korkortonline.se/teoritest/gratis-demo/

#17
2018-11-01 16:14

Jag testade Hultarns länk... Blir att ta bussen hem idag :-(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.