Bild
Nästa artikel

Rekordförsäljning av gamla dieselbilar

Nyheter

Aldrig förr har det sålts så många begagnade dieselbilar.

Andra kvartalet 2018 gjordes en toppnotering i antalet begagnade dieselbilar som bytte ägare. Mellan april och juli i år såldes 95.151 bilar med den drivmedelstypen, enligt en sammanställning av bilvärderingssajten bilpriser.se. Det motsvarar 30 procent av alla bilar som såldes under perioden. 

– Dieselbilarnas andel av begagnatförsäljningen fortsätter att öka främst på grund av det stora utbudet på marknaden av tre år gamla dieselbilar. Undantaget var i Stockholms län där ökningen var marginell. Här väljer fler elhybridbilar än i andra län. Det kan vara en effekt av debatten om ett förbud av dieselbilar i vissa zoner i Stockholm 2020, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.

Ser man till alla begagnade bilar som såldes under andra kvartalet 2018 var Volvo V70 den mest förekommande modellen, följd av Volkswagen Golf och Volkswagen Passat. Den bilmodell som stod för den största ökningen var Volvo XC60, vars begagnatförsäljning ökade med 38 procent jämfört med samma period i fjol. 

Siffrorna över begagnade bilköp i Sverige är preliminär och hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning från Bilregistret transaktionsdata. 

Diskutera: Tror du att det kommer att säljas många begagnade dieselbilar även resten av året?
 

Kommentarer

#1
2018-08-10 14:10

Folk som ren rädsla säljer sina dieselbilar för att man diskuterar miljözooner i städer:)
Typiskt Stockholmare, som en skock får som springer åt samma håll för att nån skriker "vargen kommer".

#2
2018-08-10 14:39

Det är väl positivt att Stockholmare som planerar att använda sin dieselbil inne i staden med knasiga utsläppsvärden väljer att sälja den. På så sätt så kanske den hittar ett hem utanför stan där den typen av bränsle och utsläpp passar bättre än att sitta och gå på tomgång på Essingeleden.

#3
2018-08-10 16:59

Jag tror att det kommer att köpas ungefär lika många som det säljes. Så intresset för begagnade dieselbilar verkar vara stort.

#4
2018-08-10 16:24

Jag är helt övertygad att försäljningen av begagnade dieselbilar kommer att öka ännu mera, priserna är lockande nu.

#5
1
2018-08-10 18:01

Om jag hade varit så dum så jag köpt en dieselbil så hade jag också valt att sälja den. Hoppas de förlorar sjukt mycket pengar.

#6
2018-08-10 18:28

Kan inte se anledning till varför man köper en diesel förutom möjligen att begagnadpriserna har sjunkit så pass kraftigt att det är värt köpet.

#7
2018-08-10 18:46

En god anledning till att köpa diesel skulle kunna vara av miljöskäl eftersom verkningsgraden är högre och mindre "elda för kråkorna", låga partikelutsläpp. En bensinare är inte speciellt snäll för miljön, (bensen), varför börjar man att montera partikelfilter på dem tex ?

#8
2018-08-10 19:34

J.L, håller med till 100%.. med invändningen att när diesel används i bilarna så gör man likhetstecken med bensin med tankegången att det är mindre utsläpp. Då drar man iväg och kör en SUV på samma mängd bränsle som en bensin driven bil. Då blir det bara så fel (diesel innehåller mer energi). Så uttrycket "elda för kråkorna" blir nästan skrämmande sant. Utsläppen går inte heller ned speciellt mycket. Om vanliga bilar körts på diesel, då hade vi sänkt utsläppen mycket (typ en Golf diesel osv).

#9
2018-08-10 20:42

Men det finns en mängd "vanliga" bilar ute där med diesel typ Golf, Hyundai i30 och Citroën C4 t.ex.

Alltså är en dieseldriven bil per automatik inte likställt med en suv.

#10
2018-08-10 21:13

Väldigt få, är det nyare bilar är det mest SUV. Diesel slog inte igenom på vanliga bilar, utom tyngre större bilar som V90, BMW 5-serie mm.

#11
2018-08-10 22:24

Må så vara, ändock kryllar det av dieselbilar modell mindre.

Suvar och större bilar må ha banat väg för dieselstånkor i småbilar, så miljön tackar och bockar för det...

#12
2018-08-11 11:18

De som säljer.. är det samma människor som av politiker och media blev uppmuntrade att köpa diesel innan? Snart ser vi väl vågor av andra motortyper till salu, såsom bilar med gamla utslitna blodsbatterier.

.

.

#13
2018-08-11 09:05

tror inte bilförsäljlarna sätter sig på tvären om man vill pruta... bättre sälja en att riskera att bilen blir stående

#14
2018-08-11 11:46

Nåja, nu tänkte jag mer på att snåla bensinmotorer är ganska snåla nuförtiden och har trevligare register. Dessutom skulle jag tro att totalkostnaden blir mindre med bensinbil.

#15
2018-08-11 12:54

mærkeligt at folk køber en diesel, afgasserne går dybt ned i lungerne og kan ikke ses ogsåå stinker det skrækkeligt,
prøv at ligge bag en diesel bil. Heldigvis kører jeg hybrid fra TOYOTA.

#16
2018-08-11 13:46

Snart nog har nog de flesta rensat ur partikelfiltret och då kommer det att stinka i våra städer som i t ex Madrid.

#17
2018-08-11 21:56

Nja bensin eller diesel spelar naturligtvis roll. Oavsett vilken bil det är. Dom som köper SUV gör nog det för att dom vill ha det. Och en så med bensin drar mer är en diesel. Precis som en Skoda octavia. Personligen kör jag SUV. Gillar insteget. Den goda sikten. Och att man slipper vara Skalman när man skall in och ut ur bilen.

#18
2018-08-12 17:28

Tur för vem jörgenn? Inte den som vistas kring dig i varje fall.
.
Själv köpte jag precis en beg XC60 D5 för skoj skull. Fast speciell skoj är den inte men eftersom efterfrågan är stor och säljaren trodde något annat gjorde jag en fin affär, och det är alltid kul att göra.

#19
2018-08-13 09:01

Nu när det börjar blir förbjudet att köra diesel i vissa stadsdelar på grund av hög cancer risk.
När blir det då förbjudet med moderna insprutnings motorer för bensin som har större cancer risk
VARFÖR döljs detta???????

#20
2018-08-13 09:16

Aldrig
Börjar? Var någonstans i Sverige är det förbjudet att köra dieselbil?

#21
2018-08-13 09:21

Det har aldrig dolts ALDRIG mer AUDI (#19). Tvärtom har det resulterat i att EU ställer krav på att bensinmotorer skall vara utrustade med partikelfilter (liknande de som sitter i dieselbilar sedan 9-10 år tillbaka i tiden). Från september 2018 är det till och med ett lagkrav.

Men i grunden har dieseln en mer gynnsam sammansättning av utsläppskomponenter än vad bensinmotorn har, detta med avsikt på negativa hälsoeffekter i populationen. Och det har media varit dåliga på att berätta om - trots att det finns så gott om studier och forskning som visar det.

MVH AL

#22
2018-08-13 12:14

Det är tjänstebilsförare som väljer bort sina dieslar och skaffar laddhybrid och liknande. Det ser inte bra ut på kundbesök etc med en skitig diesel på parkeringen... och det passar inte in i företagens miljöpolicies.

#23
2018-08-13 13:55

Tjänstebilsköparna får lägre förmånsvärde på laddhybriderna. Därför väljer man dem.

Om det sedan är miljövänligt att släpa omkring på två drivlinor (varav den ena inte används) kan därefter diskuteras.

MVH AL

#24
2018-08-14 07:56

Man Al tror du verkligen så.
Att några säkert är dålig på ladda okey då men dom flästa lär ladda på natten.
Och en laddhybrid har ju ändå en vanlig hybrid funktion så den ger ju effekt på vanligtvis även med slut laddning.

#25
2018-08-16 18:43

Fördomar och oberättigat dieselhat frodas på detta forum sedan länge inte sällan underblåst av intelligensbefriade och verklighetsfrånvända politiker. Vad det gäller andrahandsvärdet kan jag bara ge ett helt aktuellt exempel: En Dacia Duster -16 som köptes begagnad i fjol somras för 124000 kr värderas i inbyte idag av 3 oberoende icke märkeshandlare till108000 kr. Ut kommer den att kosta i princip det samma som för över 12 månader sedan. Vad det gäller miljöaspekten har " STOOR " m.fl. försökt förklara att alla eller i princip alla dieselbilar utan risk kan köras på HVO100, ett bränsle som helt objektivt är vida överlägset inte bara vanlig diesel och bensin men även hybridbilars bränsle om det är en el/bensinhybrid med en förbrukning på 0.3-0.5L bensin per mil. Det enda frågetecknet är tillgången på detta bränsle om osäkerheten försvann och allt fler började köra på detta miljöbränsle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.