Nästa artikel
Rekordet: Här når elbilen 348 km/h
Nyheter

Rekordet: Här når elbilen 348 km/h

Publicerad 4 juli 2022 (uppdaterad 4 juli 2022)
Så här fort går en Tesla Model S Plaid – om man tar bort hastighetsspärren.

Teslas värstingversion av Model S, kallad Plaid, är en av de mest accelerationssnabba produktionsbilarna någonsin. Men även om Tesla när de lanserade modellen utlovade att den så småningom skulle få en topphastighet på ”över 200 mph”, motsvarande drygt 322 km/h, har bilen sålts med en toppfart begränsad till 262 km/h.

En mjukvaruuppdatering nyligen höjde toppfarten till 282 km/h – men även det är en bra bit från ”drömgränsen” 200 mph.

Nu har det kanadensiska bolaget Ingenext på egen hand tagit reda på om Teslas löfte stämmer. Genom att installera en extra databox i bilen har de nämligen lyckats kringgå bilens hastighetsspärr – och på ett flygfält utanför Québec har de nu verifierat att bilen faktiskt är kapabel att passera 200 mph – och mer därtill.

På den tre kilometer långa startbanan nådde testföraren 216 mph, motsvarande knappt 348 km/h, innan det var dags att börja bromsa. Testbilen var, bortsett från den borttagna hastighetsspärren, också modifierad med uppgraderade bromsar och däck men ska i övrigt ha varit en vanlig produktionsbil.

Sajten Electrek var på plats i Kanada under testkörningen. De skriver att det här är första gången en Tesla, och förmodligen någon annan eldriven produktionsbil, når så här höga hastigheter.

Teslas Plaid-modeller har tre elmotorer, en på framaxeln och två på bakaxeln, som tillsammans levererar omkring 1 100 hästkrafter. Motorernas roterande del hålls ihop av kolfiber i stället för av stål, vilket enligt Tesla hindrar den från att expandera vid höga varvtal. Det gör att bilen kan nå dessa extrema hastigheter trots att den bara har en växel.

Se videoklippet från Electrek här nedan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 11 juli 2022 Snoid Ja, varför ska man…
  • 10 juli 2022 Men varför skall man hålla…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.