Nästa artikel
Rekord för nya bilar i november
Nyheter

Rekord för nya bilar i november

Publicerad 6 december 2016 (uppdaterad 6 december 2016)
Ökat intresse för Cross Country-versionen av V60 är en av orsakerna till att S/V60 är november månads listetta, enligt Volvo.
I november månad slog återigen nybilsregistreringarna rekord. Det är den 35:e månaden i rad med plussiffror.
Årets november blev den bästa någonsin, sett till antal nyregistrerade bilar. I Bil Swedens statistik framgår att 31 801 nya bilar registrerades, en ökning på 1,4 procent jämfört med samma period 2015.

Dieselandelen sjunker däremot, i november stod dieselbilarna för 51,2 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar. Det är ännu lägre än när dieselskandalen briserade som värst förra november, då siffran låg på 58,6 procent.

Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1 263 stycken i november jämfört med 758 samma månad förra året. Hittills i år har antalet registreringar av supermiljöbilar nästan fördubblats jämfört med 2015. Över 11 600 supermiljöbilar har registrerats hittills i år. 2015 var den siffran drygt 6500.

Volvo vinner både märkestoppen och mest nyregistrerade modell i november 2016. Den svenska biltillverkarens marknadsandel ligger på drygt 20 procent. S/V60 blev ny listetta i registreringsstatistiken. När det gäller supermiljöbilar leder Volkswagen ligan, med laddhybriden Passat GTE, som registrerades i 295 exemplar.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Bilmärkenas 10 i topp i november

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1. Volvo: 6612 st, 20,1%
2. Volkswagen: 5369 st, 16,9%
3. BMW: 1938 st, 6,1%
4. Toyota: 1884 st, 5,9%
5. Kia: 1815 st, 5,7%
6. Audi: 1813 st, 5,7%
7. Skoda: 1369 st, 4,3%
8. Renault: 1348 st, 4,2%
9. Mercedes: 1316 st, 4,1%
10. Ford: 1203 st, 3,8%

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Bilmodellernas 10 i topp i november

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2414 st.
2. Volkswagen Golf: 2109 st.
3. Volvo XC60: 1976 st.
4. Volkswagen Passat: 1456 st.
5. Volvo V40: 1012 st.
6. Volvo V70/S/V90: 865 st.
7. Volkswagen Polo: 632 st.
8. Skoda Octavia: 601 st.
9. Toyota Auris: 590 st.
10. Volkswagen Tiguan: 545 st.

Supermiljöbilarnas 10 i topp i november

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE: Laddhybrid, 295 st.
2. Mitsubishi Outlander: Laddhybrid, 280 st.
3. Volvo V60: Laddhybrid, 121 st.
4. Volvo XC90: Laddhybrid, 73 st.
5. BMW 330e: Laddhybrid, 63 st.
6. Nissan Leaf: Elbil, 57 st.
7. BMW 225xe Active Tourer: Laddhybrid, 37 st.
8. Tesla Model S: Elbil, 36 st.
8. BMW i3: Elbil, 36 st.
9. Renault Zoe: Elbil, 35 st.
10. Volkswagen Golf GTE: Laddhybrid, 33 st.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-06 11:04
Leif Kavander

Gillade den Opel REKORD, jag hade en gång i tiden.

#2 • Uppdaterat: 2016-12-06 11:08
Leif R

Kan den nya trenden av leasing, vara en orsak till denna ihållande/stigande kurva ?

#3 • Uppdaterat: 2016-12-06 12:54
Hackenbush

Trots Dieselskandal så ligger VW på en andraplats, ganska starkt jobbat.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-06 13:56
Mattse

Hacken, VW ägare är lite som Socialdemokratiska väljare. Av gammal vana kör de på som de alltid gjort, de tar inte åt sig ny fakta utan tror att allt är precis likadant som förr och struntar helt i nya förändringar.

#5 • Uppdaterat: 2016-12-06 14:15
J.L

Mattse, gälller det inte Volvoägare också? Oavsett om de heter 66 343 480 s60 nya trånga v40 eller v90 så är dom bäst och finner sina trogna Socialdemokratiska köpare. Blir ju ungefär 36 % om man lägger samman marknadsandelarna för Volvo o VW. För övrigt så har det ju visat sig trots manipulationen i lab att avgasreningen hos vag i praktisk körning tillhör toppen. Har för övrigt valt bort uppdateringen till min E189 motor, bilen kommer aldrig att hamna i ett avgaslab under återstoden av sin livscykel och för övrigt gör inte uppdateringen någon skillnad på emissionsnivåerna i daglig körning.

#6 • Uppdaterat: 2016-12-06 16:27
Hackenbush

Mattse har du någonsin funderat på att de som köper ett visst bilmärke gör det för att de gillar bilarna? Det går ju faktiskt att köpa VW som inte är Diesel om man tittar noga.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-06 16:40
Pi

Tror inte att t ex VW-ägare skiljer sig från exempelvis Toyota-ägare, Mazda-ägare, Volvo-ägare eller Peugeot-ägare när det gäller märkestroheten. Det är nog bara en föga underbyggd slutsats av de som äger andra märken. Man väljer väl helt enkelt det som passar ens personliga preferenser bäst - svårare är det nog inte. Men det är lätt att "tycka" att köpare av andra märken köper dessa för att dom inte förstår bättre...

#8 • Uppdaterat: 2016-12-06 17:02
2TT2

Svenssons bryr sig knappast om dieselskandalen.
Vad menar du Hackenbush? Så om X tillverkar produkten Y och Z varav Y säljs lagvidrigt är det OK att köpa Z.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-06 17:28
Hackenbush

VW har knappast brutit mot någon lag, de har fuskat med utsläppen och fått betala för det.
Finns ingen lag som säger att du får ha max xx utsläpp på en Dieselbil.
Deras Dieselbilar har haft mer utsläpp än de angivit precis som en del andra bilmärken haft.
Om alla skulle bojkotta någon tillverkare helt för att någon produkt inte hållit måttet som var utlovat så skulle man behöva bojkotta en hel massa olika företag.

#a • Uppdaterat: 2016-12-06 18:54
Styggavargen

Varför tjatar ni om diesel? Volvo's bilar går knappt att köras på bensin, i alla fall inte till rimlig förbrukning och låga utsläpp. Volvo's minsta bil V40 (1540 kg) går att köra på bensin, men drar mycket för att vara en så pass liten bil (golf klass). Jag tror ingen bryr sig om dieselskandalen. Ingen verkar bry sig om miljön alls, det är det som kommer sist på listan när man köper en bil. För hade folk brytt sig, så hade ingen köpt SUV tex, möjligtvis de större varianterna i så fall om man måste ha en stor dragbil för stora laster. Jag tycker det är väldigt konstigt att XC60 och Tiguan kan sälja så mycket, opraktiska och trånga och drar mycket i förhållande till storlek till bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.